PÅ BAKKEN: Nærmere 330.000 passasjerer er nå rammet av pilotstreiken i SAS. Flybransjeekspert mener at det virker som om pilotene ikke helt ser totalbildet av konsekvensene med sine krav.
PÅ BAKKEN: Nærmere 330.000 passasjerer er nå rammet av pilotstreiken i SAS. Flybransjeekspert mener at det virker som om pilotene ikke helt ser totalbildet av konsekvensene med sine krav. Foto: NTB scanpix

FLyBRANSJEekspert om SAS-streiken:

– Pilotene sager av grenen de sitter på

– Det er helt absurd at pilotene og SAS-ledelsen ikke begynner å snakke sammen snart, sier professor og ekspert på luftartsøkonomi Frode Steen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter fem dager med SAS-streik er det fortsatt ingen tegn til løsning mellom pilotene som streiker, med krav om bedre lønn og en mer forutsigbar arbeidstid, og SAS-ledelsen.

På disse dagene er til sammen 3306 flyginger kansellert og 326.917 passasjerer rammet.

I samme periode har nesten hver tiende krone av SAS' aksjekurs på Oslo Børs forduftet.

Enorme kostnader

Professor og ekspert på luftartsøkonomi, Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, mener at det virker som om pilotene ikke har tatt helt innover seg hvilke konsekvenser streiken får.

Ekspert på luftartsøkonomi, Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, mener det er absurd at pilotene og SAS-ledelsen ikke begynner å snakke sammen snart.
Ekspert på luftartsøkonomi, Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, mener det er absurd at pilotene og SAS-ledelsen ikke begynner å snakke sammen snart.

– SAS kan ikke overleve med så veldig mye høyere kostnader på sikt. Dersom pilotene skal få gjennom disse kravene, har ikke selskapet kapasitet til å opprettholde konkurransekraft. Pilotene sager rett og slett av grenen de sitter på. Det er veldig rart, men det virker ikke som om pilotene ser totalbildet, sier Steen til TV 2.

Han mener at dersom man tar pilotenes krav helt ut er det snakk om svært mye penger for SAS.

– Kravene går jo ikke bare på lønn, hos piloter som har en gjennomsnittslønn på over en million kroner. Kravene går også på medbestemmelsesrett om hvordan man drifter et selskap, sier Steen.

Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, har ikke svart på TV 2s henvendelser tirsdag kveld.

Skogvang uttaler til NTB at de er klare til å forhandle, men sier initiativet må komme fra SAS.

– Selskapet blør

NHO Luftfart mener streiken må ta slutt «i løpet av få dager» på grunn av de enorme kostnadene.

– Selskapet blør og taper enorme beløp, mange tusen passasjerer står på bakken hver dag og næringslivet får et dårligere tilbud, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Siden forhandlingene brøt sammen tidlig fredag morgen har det ikke vært kontakt mellom partene.

Pilotforeningen har antydet at selve lønnskravet, som av enkelte kilder blir tallfestet til 13 prosent, er underordnet kravet om en gunstigere og mer forutsigbar arbeidstidsordning.

Ultimatum

Lønnskravet har først og fremst til hensikt å redusere noe av etterslepet i SAS som følge av nestenkonkursen i 2012.

På spørsmål om partene er i ferd med å møtes til forhandlingsbordet igjen svarer informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen at dersom pilotene legger bort ord som ultimatum, så blir det i alle fall lettere å møtes.

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier streiken er en dramatisk og belastende situasjon. Foto: NTB scanpix
Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier streiken er en dramatisk og belastende situasjon. Foto: NTB scanpix

– Streiken rammer våre passasjerer i en skala vi ikke har sett maken til i moderne tid. Det er en belastende og dramatisk situasjon, så vi gjør alt vi kan for å finne en snarlig løsning, sier Johansen.

Når det gjelder konkret hvor mye SAS taper på streiken, ønsker ikke Johansen å komme med et eksakt tall.

– Jeg tror alle forstår at denne streiken er svært kostbart for selskapet, sier Johansen.

Frykter mindre tillit

SAS-sjef Rickard Gustafson har bedyret at partene må komme tilbake til forhandlingsbordet så fort som mulig.

Gustafson er bekymret for at kundene skal få mindre tillit til selskapet. Han er også bekymret for selskapets kapasitet til å opprettholde konkurransekraften. Han sier kravene pilotene stiller, ville betydd en kostnadseksplosjon for SAS som ville truet selskapets langsiktige konkurransekraft.

Onsdag blir 47.000 passasjerer rammet av konflikten, samt at SAS fra og med i morgen permitterer rundt 1000 ansatte som følge av pilotstreiken.

I permitteringsvarselet som er sendt ut til de ansatte, viser SAS til den pågående streiken blant pilotene i Skandinavia, og at selskapet ikke lenger klarer å sysselsette kabinpersonale. Permitteringen gjelder fra og med onsdag.