Thore Magnussen og Sønn, som blant annet driver med anleggsarbeid, transportering og asfaltering, reiste forrige torsdag på tur til Newcastle.

– Hvert tredje år inviterer vi de ansatte med på en firmatur for litt faglig påfyll. I år reiste vi til Newcastle, der vi blant annet hørte et bra innlegg om HMS og besøkte Komatsu-fabrikken, sier styreleder Ørjan Magnussen.

De 38 ansatte skulle i utgangspunktet fly hjem med SAS søndag morgen. På lørdag fikk de imidlertid beskjed om at flyet var kansellert.

Gjorde utregning

Rundt 1500 SAS-piloter gikk fredag ut i streik, som har ført til mange kanselleringer. Bare på mandag er 667 SAS-avganger innstilt, som rammer over 60.000 passasjerer.

– Vi fikk beskjed om å forholde oss rolig, men at vi ikke kunne regne med å være hjemme før i mai, sier Magnussen.

Med et følge på 38 mennesker var det ikke bare lett å finne hotell til alle sammen. Derfor begynte de å se seg om etter andre muligheter.

– Vi er entreprenører, så vi er kreative. Vi regnet på hvor mye det ville koste med tanke på at så mange skulle være borte fra jobb i flere dager, og da var avgjørelsen ganske enkel, sier Magnussen.

Dyr flytur

Bedriftens avgjørelse var nemlig å chartre et eget fly til alle de ansatte. De kontaktet et par flyselskaper og endte opp med å finne et fly som kunne reise allerede søndag kveld.

– Vi landet på Evenes i går halv ti, og i dag er alle på jobb. Det ble en kort natt, men det er vi vant til, forteller Magnussen.

Å leie et fly er ikke billig, og i dette tilfellet kom regningen på nesten en halv million kroner.

– Vi håper vi får dekket mest mulig av det av SAS. Vi hadde jo egentlig ikke så mye valg, for det fantes ikke ledige hoteller, sier Magnussen.

– Gode signaler

Selv om selve turen med det innleide flyet gikk fint, var ikke firmaet veldig imponert over hjelpen fra SAS.

Knut Morten Johansen, som er informasjonssjef i SAS, sier flyselskapet gjør alt de kan for å finne alternativer til de som rammes av streiken.

– Dette er en tragisk situasjon, som selvsagt er svært beklagelig. Vi har hjulpet titusener i denne perioden, men dessverre lykkes vi ikke med å hjelpe alle, sier Johansen.

Sentralt i forhandlingene mellom SAS og pilotene står forutsigbar arbeidstid og høyere lønn. Johansen mener nå å oppfatte at SAS-pilotene kommuniserer at lønn ikke lenger er like viktig, og tolker det som et godt signal.

– Da gjenstår først og fremst dette med en bedre balanse mellom jobb og fritid. Dette er et område som SAS har store ambisjoner om å forbedre, med stadig mer individuelt tilpassede arbeidsplaner, sier Johansen.