FIRMATUR: Thore Magnussen og Sønn dro på firmatur til Newcastle, der de blant annet besøkte Komatsu-fabrikken.
FIRMATUR: Thore Magnussen og Sønn dro på firmatur til Newcastle, der de blant annet besøkte Komatsu-fabrikken. Foto: Thore Magnussen og Sønn

Leide eget fly på grunn av streiken – vil kreve pengene av SAS

Entreprenørfirmaet Thore Magnussen og Sønn skulle hjem fra bedriftstur i Newcastle da de ble rammet av SAS-streiken. Heldigvis visste kreative entreprenører råd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Thore Magnussen og Sønn, som blant annet driver med anleggsarbeid, transportering og asfaltering, reiste forrige torsdag på tur til Newcastle.

– Hvert tredje år inviterer vi de ansatte med på en firmatur for litt faglig påfyll. I år reiste vi til Newcastle, der vi blant annet hørte et bra innlegg om HMS og besøkte Komatsu-fabrikken, sier styreleder Ørjan Magnussen.

De 38 ansatte skulle i utgangspunktet fly hjem med SAS søndag morgen. På lørdag fikk de imidlertid beskjed om at flyet var kansellert.

Gjorde utregning

Rundt 1500 SAS-piloter gikk fredag ut i streik, som har ført til mange kanselleringer. Bare på mandag er 667 SAS-avganger innstilt, som rammer over 60.000 passasjerer.

– Vi fikk beskjed om å forholde oss rolig, men at vi ikke kunne regne med å være hjemme før i mai, sier Magnussen.

Med et følge på 38 mennesker var det ikke bare lett å finne hotell til alle sammen. Derfor begynte de å se seg om etter andre muligheter.

– Vi er entreprenører, så vi er kreative. Vi regnet på hvor mye det ville koste med tanke på at så mange skulle være borte fra jobb i flere dager, og da var avgjørelsen ganske enkel, sier Magnussen.

Dyr flytur

Bedriftens avgjørelse var nemlig å chartre et eget fly til alle de ansatte. De kontaktet et par flyselskaper og endte opp med å finne et fly som kunne reise allerede søndag kveld.

– Vi landet på Evenes i går halv ti, og i dag er alle på jobb. Det ble en kort natt, men det er vi vant til, forteller Magnussen.

Å leie et fly er ikke billig, og i dette tilfellet kom regningen på nesten en halv million kroner.

– Vi håper vi får dekket mest mulig av det av SAS. Vi hadde jo egentlig ikke så mye valg, for det fantes ikke ledige hoteller, sier Magnussen.

– Gode signaler

Selv om selve turen med det innleide flyet gikk fint, var ikke firmaet veldig imponert over hjelpen fra SAS.

Knut Morten Johansen, som er informasjonssjef i SAS, sier flyselskapet gjør alt de kan for å finne alternativer til de som rammes av streiken.

– Dette er en tragisk situasjon, som selvsagt er svært beklagelig. Vi har hjulpet titusener i denne perioden, men dessverre lykkes vi ikke med å hjelpe alle, sier Johansen.

Sentralt i forhandlingene mellom SAS og pilotene står forutsigbar arbeidstid og høyere lønn. Johansen mener nå å oppfatte at SAS-pilotene kommuniserer at lønn ikke lenger er like viktig, og tolker det som et godt signal.

– Da gjenstår først og fremst dette med en bedre balanse mellom jobb og fritid. Dette er et område som SAS har store ambisjoner om å forbedre, med stadig mer individuelt tilpassede arbeidsplaner, sier Johansen.