Nå skal Kåre (66) holde snøhotellet sommeråpent

Kåre Tannviks snøhotell har vært en motor i utviklingen av vinterturismen i Sør-Varanger. Nå holder han sommeråpent..
Kåre Tannviks snøhotell har vært en motor i utviklingen av vinterturismen i Sør-Varanger. Nå holder han sommeråpent.. Foto: Marius Fiskum
Gründer Kåre Tannvik vil tilby turistene i Kirkenes en arktisk vinteropplevelse året rundt.

Reiselivs-gründeren Kåre Tannvik (66) er blant dem som har gjort at Sør-Varanger er blitt en turistmagnet, med tusenvis av besøkende fra hele verden, hver vinter.

I følge ny statistikk fra NHO Reiseliv har antallet utenlandske hotellgjestedøgn i mørketidsmånedene januar og februar økt med 187 prosent på fem år.

– I tillegg kommer det daglig flere hundre turister på besøk fra Finland, eller fra Hurtigruten som daglig legger til kai her i Kirkenes. Det handler om at hotellkapasiteten i regionen er sprengt. At ikke klarer å tilby nok senger og at vi bidrar til å fylle hotellene på finsk side av grensen, sier Tannvik.

Nordnorsk vinter lokker verden

– For oss er snø mer verdifullt enn olje og gass, påsto Tannvik på en næringslivskonferanse i hjembyen Kirkenes i fjor. Han viste til den sterke veksten i utenlandske vinterturister, og spesielt asiatenes betalingsvilje.

Kirkenes-mannen er medeier i selskapet Radius Kirkenes som drifter Kirkenes Snowhotel. I tillegg til å selge kalde senger produserer selskapet villmarksopplevelser som er høyt priset, og så avgjort også høyt verdsatt av utenlandske turister som de siste årene har strømmet til det nordligste Norge.

Fra 2014 og fram til i år, har utenlandske gjestedøgn i vintermånedene januar og februar på norske hoteller hatt en vekst på 22 prosent.

I samme periode var veksten i Nord-Norge på 108 prosent, i Tromsø 116, i Finnmark 111 og i Sør-Varanger hele 187 prosent. Og da uten at dagsturistene er tatt med.

Snøhotell året rundt

I Langfjorden utenfor Kirkenes jobber Kåre Tannvik og hans medspillere nå for å utvide sesongen. For første gang prøver de å gi snøhotellet som tidligere tinte og forsvant på våren et slags «evig liv».

Ikke så rart, for i Kirkenes som ved snøhotellet utenfor Kiruna i Sverige, vet man at det er nettopp ei natt i minus 3-4 grader er det mest eksotiske utenlandske turister kan tenke seg og hva de reise så langt for å oppleve.

I Kiruna bygde man først et slags fryseri rundt hotellet for å holde det sommeråpent. Nå vil man utvide sesongen også i Kirkenes.

Nå ligger snøhotellet utenfor Kirkenes pakket inn i snø. Eierne ønsker å gi turistene et vintertilbud også på sommeren. Foto: Radius Kirkenes.
Nå ligger snøhotellet utenfor Kirkenes pakket inn i snø. Eierne ønsker å gi turistene et vintertilbud også på sommeren. Foto: Radius Kirkenes.

– Hvordan skal dere få det til?

– Vi har lagt 30.000 kubikkmeter snø over hotellet. Vi har rett og slett pakket det inn. I tillegg har vi montert et kjøleanlegg som vil gi stabilt tre-fire minusgrader gjennom vår, sommer og høst. Slik vil snøhotellet kunne bli mer enn bare en vinterattraksjon. Vi satser på å utvide sesongen, og gi våre gjester en vinteropplevelse selv i den lyse årstiden, sier Tannvik.

Snøhotellet utenfor Kirkenes har vist seg å være svært attraktivt spesielt for et turister fra Asia. Foto: Lars Doksæter
Snøhotellet utenfor Kirkenes har vist seg å være svært attraktivt spesielt for et turister fra Asia. Foto: Lars Doksæter

NHO tror på ytterligere vekst

– Kåre Tannvik er et godt forbilde, sier regiondirektør Målfrid Baik i NHO Arktis.

– Han har vært med på å utvikle et attraktivt produkt som trekker et betalingsvillig publikum inn i vår vinterverden. Jeg er sikker på at det er bare begynnelsen vi nå ser, sier hun. Turist-boomen i mørketiden startet i Tromsø, men statistikken fra NHO viser at antallet utenlandske vinterturister øker i hele landsdelen. Det er svært gledelig, men også utfordrende, sier hun.

– Nå må ta vare på det unike vi har å tilby, og samarbeide bedre for å skape et enda bedre produkt. Jeg utfordrer reiselivsaktører, næringsorganisasjoner, kommuner, fylkeskommuner og staten. Vi må forenkle, stimulere, og styre klokt, sier Baik.

Størst i nord

Radius Kirkenes er med over 100 ansatte den største aktøren innenfor reiselivet i Finnmark. I fjor bidro utenlandske turister til en omsetning på 57 millioner kroner, og et overskudd på 6 millioner. 2019 vil bli et enda bedre år, forteller Kåre Tannvik.

– I 2017 bidro ansatte innenfor reiselivet med skatteinntekter på 56 millioner kroner til Sør-Varanger. Det viser hvor viktig turistnæringen er, og at det å produserer opplevelser er god butikk. I tillegg til de som bor på hotellet, kommer det hver dag 4-5 busslaster med turister fra Finland og 2-3 busslaster med passasjerer fra Hurtigruten. Vi er noe langt mer enn bare en overnattingsbedrift, og tjener godt på å selge opplevelser også til andre, sier Tannvik som gjerne hadde sett at antallet hotellsenger i kommunen var større.

Trenger flere sommerturister

Også i Lofoten, der sommeren er toppsesong for reiselivet, begynner vinterturismen å ta seg opp. Der økte antallet utenlandske hotellgjestedøgn i januar og februar med 160 prosent fra 2014 til i år.

Direktør Målfrid Baik i NHO Arktis gleder seg over at vinterturismen blomstrer også i Finnmark. Foto: Pål Berg Mortensen.
Direktør Målfrid Baik i NHO Arktis gleder seg over at vinterturismen blomstrer også i Finnmark. Foto: Pål Berg Mortensen.

– Veksten i antallet utenlandske vinterturister er klart størst i nord, og gledelig nok ikke bare i Tromsø lenger, sier NHO-sjefen i nord.

– Jeg tar Tannviks poeng, men vi kan ikke få lønnsomhet i flere nye hoteller bare basert på noen få vintermåneder. Det må derfor være et mål å øke sommerturismen. I tillegg må vi få til et bedre samarbeid mellom private og offentlige aktører. Vi ser at et økende antall turister vil hit, og da må vi tilrettelegge for vekst, sier sjefen for NHO Arktis.

Advarende pekefinger fra Tromsø

Det er fortsatt Tromsø som er den klart største vinterturistdestinasjon i Nord-Norge med hele 100 000 utenlandske gjestedøgn i årets to første måneder, og med tilnærmet fulle hoteller gjennom det meste av mørketiden. Men veksten er også en trussel man må forholde seg til. Reiselivssjef Chris Hudson advarer mot en vekst ute av kontroll og vil også ha ha et sterkere miljøfokus.

– Det gleder meg at turister fra hele verden nå også finner fram til områdene rundt Tromsø. De regionale ringvirkninger er viktig, og at veksten også i Nordland og Finnmark er stor viser at vi har et godt produkt. Men det koster å legge til rette for turisme. Jeg mener vi må kunne diskutere innføring av turistskatt for å finansiere lokale tiltak og prosjekter som vil gjøre landsdelen enda mer attraktiv for besøkende. Selv om mange er skeptisk til en slik skattlegging, tror jeg det vil kunne gi viktige lokale bidrag, sier Chris Hudson.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook