120 selskaper er omfattet av EUs nylig oppdaterte liste over hvilke selskaper som ikke får lov til å operere i europeisk luftrom.

114 av selskapene er tatt med i listen fordi de hører til i nasjoner hvor EU mangler innsyn i sikkerhetsarbeidet til de respektive landenes luftfartsmyndigheter.

Disse 16 landene er Afghanistan, Angola (med unntak av to flyselskaper), Republikken Kongo, Den demokratiske republikken Kongo, Djibouti, Ekvatorial-Guinea, Eritrea, Gabon (med unntak av ett selskap som får operere under restriksjoner), Kirgisistan, Liberia, Libya, Moldova (med unntak av tre flyselskaper), Nepal, São Tomé og Principe, Sierra Leone og Sudan.

Ekspertråd

EUs flyforbudsliste er basert på en enstemmig vurdering av flysikkerhetseksperter fra medlemslandene. Det kan være god grunn til å være obs på å fly med selskaper fra noen av de nevnte landene selv om man befinner seg utenfor EU og deres flyforbudssone.

I tillegg til et generelt forbud mot de fleste selskapene fra de nevnte landene, er seks flyselskaper inne på forbudslisten på grunn av tvil om sikkerhetsstandarden. Disse selskapene er Avior Airlines (Venezuela), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Blue Wing Airlines (Surinam), Med-View Airlines (Nigeria) og Air Zimbabwe.

Fire flyselskaper er underlagt restriksjoner og får kun operere i europeisk luftrom med enkelte flytyper.

Liten tillit til Moldova

Den oppdaterte listen er positiv for Angolas vedkommende. Angolas nasjonale flyselskap TAAG Angola Airlines er fjernet fra listen og får dermed lov til å fly i EU. Det samme kan Heli Malongo. Begge har operert under restriksjoner siden november 2008, opplyser EU.

Moldovas flyselskaper, med unntak av Air Moldova, Fly One og Transcargo, er nye på forbudslisten. EU begrunner dette med at man mangler oversikt over sikkerhetsarbeidet til moldovanske luftfartsmyndigheter.

Luftfartsmyndighetene i Den dominikanske republikk og i Hviterussland er satt under overvåking fordi EU ikke er tilfreds med oversikten over flysikkerhetsarbeidet i disse landene.