Bergenskvinnene er en del av den norske utstillingen "Norwegian Presence", som allerede har gjort inntrykk i Milano.

– Vi har hatt besøk av flere av de største motemagasinene, sier direktør i DOGA (Design og arkitektur Norge), Tor Inge Hjemdal.

Unik mulighet

For designduoen som kaller seg Vera&Kyte er messen en unik mulighet til å treffe potensielle produsenter fra hele verden.

– Det kan bli alt fra det europeiske til det asiatiske markedet, sier kvinnene som har studio på Verftet i Bergen.

Kurvene i aluminium er utviklet i samarbeid med Hydro. Så langt er de to kurvene prototyper, som betyr at de er de eneste i sitt slag, men ambisjonene er store.

– Treffer vi den rette som vil satse på dem vil det være helt fantastisk sier designerne.

VM i promotering

I tillegg til designere og kunsthåndverkere er det en rekke tekstil- og møbelprodusenter som stiller ut sammen i Milano. Man kan kalle det et verdensmesterskap i promotering, der målet er å slå an på verdensmarkedet.

- Jeg synes utstillingen har blott flott og viser at posisjonen Norge som designnasjon styrker seg. Da jeg kom hit var det som å komme hjem, sier Margit Tveiten, Norges ambassadør til Italia.

Det var ambassadøren som åpnet utstillingen som støttes av både UD og Næringsdepartementet.

UTSTILLINGSVINDU: Tor Inge Hjemdal, direktør i DOGA forteller at den norske utstillignen vekker oppsikt. Foto: Ole Enes Ebbesen.
UTSTILLINGSVINDU: Tor Inge Hjemdal, direktør i DOGA forteller at den norske utstillignen vekker oppsikt. Foto: Ole Enes Ebbesen.

– Stort potensial

– Jeg tror norsk ferdigvareindustri har et stort potensial, og den er allerede stor. Ikke alle er klar over at det omsettes allerede for 115 milliarder kroner årlig, sier direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal.

Messen Salone del Mobile som har flere tusen ustillere fra hele verden varer fram til 12. april.