DEN STYGGE ANDUNGEN: De tre påskeendene fra den britiske matvarekjeden Waitrose har ført til stor oppstandelse i Storbritannia. Årsaken er anden til høyre, som Waitrose ga navnet «Ugly».
DEN STYGGE ANDUNGEN: De tre påskeendene fra den britiske matvarekjeden Waitrose har ført til stor oppstandelse i Storbritannia. Årsaken er anden til høyre, som Waitrose ga navnet «Ugly». Foto: Livia A. Aliberti/Twitter

Matvarekjede endrer påskesjokolade etter rasismebeskyldninger

Den britiske matvarekjeden Waitrose legger seg langflate etter å ha kalt en mørkebrun sjokoladeand for «Ugly».

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I anledning påske lanserte Waitrose nylig «Trio of Chocolate Easter Ducklings», som består av tre sjokoladeender i forskjellige farger.

På emballasjen står det at endene har navnene «Fluffy», «Crispy» og «Ugly».

Den mørkeste sjokoladeanden har fått navnet «Ugly», altså «stygg».

I en pressemelding skriver Waitrose ifølge CNN at de var inspirert av HC Andersens «Den stygge andungen», og at det aldri var deres intensjon å støte noen.

Etter rasismebeskyldninger har Waitrose valgt å trekke tilbake sjokoladeendene. Avgjørelsen om å fjerne «Ugly» har satt britiske sinn i kok, og mange truer nå med full boikott av kjeden.

– Hvorfor #stygg?

7. mars la britiske Livia A. Aliberti ut Twitter-meldingen som til slutt førte til at Waitrose beklaget.

«Overhørte kvinner si: «Dette er ikke riktig». Jeg er enig. Det ser ikke bra ut i det hele tatt. Hvorfor #stygg?,» skrev hun.

Brexit og terrorisme

Mange har kommentert innlegget, og de er langt ifra enige med Aliberti.

Flere spør om hvordan det er mulig å være så politisk korrekt at man ikke engang kan kalle en mørk sjokolade «Ugly» uten å få rasismebeskyldninger kastet etter seg.

«Ord er til for å brukes. Hvor forferdelig at en sjokoladeand blir kalt stygg. Hvilket uutholdelig stress dette har forårsaket samfunnet. Takk Gud for at vi har små problemer som Brexit og terrorisme som får oss til å glemme dette,» skriver en mann.

«Jeg er asiatisk, og jeg blir ikke støtt av den gule anden, selv om den gule anden hadde blitt kalt «Ugly»,» skriver en kvinne.

Hva mener du? Si din mening på våre Facebook-sider!

Debatten om den mørkebrune sjokoladeanden, og Waitrose sin avgjørelse om å trekke sjokoladen fra markedet, har blitt et hett tema i britiske medier, som The Telegraph, Sky, Evening Standard, Independent og The Sun.

«Patetiske»

I en pressemelding som er gjengitt i flere av disse mediene, skriver Waitrose at de beklager at de har såret kundene.

«Det var ikke meningen å gjøre noen støtt,» skriver de.

På Twitter og på Waitrose sin Facebook-side blir matvarekjeden kalt alt fra «svake» til «patetiske» etter å ha trukket tilbake «Ugly».

Mange kommenterer at selskapet må beklage for å ha gitt etter for presset, og truer med å boikotte kjeden frem til de tar til fornuft.

Flere krever at selskapet sender mørkebrune «Ugly» rett tilbake til butikkhyllene, der de mener han hører hjemme.