sparkesykkel-bråket:

Ville ha aldersgrense og krav om hjelm – myndighetene sa nei

POPULÆRE: De elektriske sparkesyklene har blitt svært populære fremkomstmidler de siste ukene.
POPULÆRE: De elektriske sparkesyklene har blitt svært populære fremkomstmidler de siste ukene. Foto: Kallestad, Gorm
– Foreldre og foresatte må evne å ta gode valg for seg og sine, sier Samferdselsdepartementet.

Elektriske sparkesykler har inntatt byer verden over for fullt de siste månedene.

I et par uker har sparkesyklene også vært tilgjengelig for nordmenn. Foreløpig er de kun å se i Oslo og Kristiansand, men syklene har allerede rukket å skapt både glede og harme blant befolkningen.

Så langt er det to selskaper som tilbyr utleie av elektriske sparkesykler, svenske VOI og tyske Tier.

– Kan ikke kontrollere

Sparkesyklene låses opp via en applikasjon på mobilen, og hvem som helst med et kredittkort kan leie syklene.

Elektriske sparkesykler klassifiseres som sykler, og de to fremkomstmidlene må forholde seg til de samme reglene.

– Vi ønsker gjerne brukere over 18 år, men vi har ingen måte å kontrollere hvem som leier sparkesyklene våre, sier sjef for Tier Oslo, Lars Christian Grødem-Olsen til TV 2.

– Kommer dere til å gjøre noe for å få det?

– Til syvende og sist er det opp til de som setter lover og reglene. Hvis regjeringen finner ut at de vil ha 18-årsgrense, må vi finne en løsning hvor brukerne må legge inn førerkort, sier han.

Nei til aldersgrense

I forbindelse med regelverksarbeidet for små elektriske kjøretøy i fjor vår sendte Vegdirektoratet en tilråding til Samferdselsdepartementet hvor de ønsket å sette en aldersgrense på 12 år, og et krav om hjelmpåbud for personer under 17 år.

Departementet tok ikke dette til følge, og det ble dermed bestemt at det ikke var nødvendig med hverken aldersgrense eller krav om hjelm for bruk av små elektroniske kjøretøy. Det opplyser Kurt Ottesen i Vegdirektoratet.

– Det er ingen hindring for at utleierne kan sette en nedre aldersgrense for leie av sparkesyklene om de ønsker det, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold, til TV 2.

Sykler og sparkesykler følger samme regelverk, og det er derfor bare tillatt å kjøre på fortau og gangfelt når trafikken er liten og det ikke er til fare eller hinder for gående.

– Hjelm er ikke påbudt på sykkel heller, men jeg vil oppfordre folk til å bruke det uansett av hensyn til egen sikkerhet, spesielt for barn. Vi ønsker ikke å detaljregulere, og mener foreldre og foresatte evner å ta gode valg for seg og sine, sier Skjervold.

– Bruk hjelm!

Norden-sjef i det svenske selskapet VOI, Eric André, sier at de gjennomfører mange ulike tiltak for at folk under 18 år ikke skal bruke deres sparkesykler. Dette gjør de ved å lære opp brukerne i applikasjonen, samt gjennom sine kommunikasjonskanaler.

– I tillegg er det slik at vi blokkerer brukere dersom vi oppdager dårlig oppførsel. Det er mulig, men sterkt frarådet å omgå aldersgrensen vi har satt, sier André til TV 2.

Da VOI ble lansert i Norge for et par uker siden tok de kontakt med Bymiljøetaten for å diskutere sikkerhet.

Norden-sjefen forteller at når folk bruker en sparkesykkel fra VOI oppfordres de til å gjennomføre en rekke sikkerhetstiltak. Disse tiltakene inkluderer å bruke hjelm, vise respekt for fotgjengere og andre mennesker, følge trafikkregler og utvise forsiktighet.

– Vi vil sterkt anbefale alle og alltid bruke hjelm, sier Eric André.

Ottesen i Vegdirektoratet mener det ikke er grunnlag for å gjøre noen ny vurdering av regelverket som ble bestemt av Samferdselsdepartementet nå.

– Vegdirektoratet følger likevel med på utviklingen for å se hvordan de nye reglene fungerer, men det skal i utgangspunktet mye til før det blir aktuelt å vurdere dette på nytt, sier Ottesen til TV 2.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook