Tre personer har fått status som mistenkte etter Helge Ingstad-kollisjonen

Tre personer er registrerte som mistenkte etter fragattulykken, bekrefter Vest politidistrikt.

Lekteren Boabarge33 med den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad Foto: Jørgen Eide / NTB scanpix
Lekteren Boabarge33 med den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad Foto: Jørgen Eide / NTB scanpix Foto: Jørgen Eide

Undersøkelsen av ulykken med tankskipet «Sola» TS og fregatten «KNM Helge Ingstad» har pågått for fullt siden ulykkesnatten 8. november i fjor.

Tre mistetenkte

Nå har politiet endret status på tre involverte til mistenkt, bekrefter påtaleansvarlig Ole Bjørn Mevatne i Vest politidistrikt til TV 2.

Det var NRK som først meldte saken.

– Disse aktørene har vært mistenkt en stund. Losen på «Sola TS» ble mistenkt siden dagen etter ulykken. Siden ble vaktsjefen på KNM Helge Ingstad mistenkt, og så også en ansatt på Fedje VTS, sier Mevatne til TV 2.

Mistanken gjelder brudd på generelle lover og regler som går på ferdsel til sjøs.

– Det handler om navigasjonsregler og skipssikkerhetsloven. Det går på det å fremskaffe en alvorlig hendelse med fare for liv og helse. Og for mannskapet på det militære fartøyet, kommer den militære straffeloven inn i bildet, sier Mevatne.

Tre sentrale personer

Losen på «Sola TS» er mistenkt for brudd på navigasjonsreglene, blant annet om skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til fartøyet som kom imot, ifølge Mevatne.

Én person på trafikksentralen på Fedje er også under mistanke. Trafikksentralen har ansvar for sikkerheten i farvannet i Hjeltefjorden.

Vaktsjefen på broen på fregatten Helge Ingstad hadde hovedansvaret for å føre fregatten trygt gjennom farvannet på ulykkestidspunktet. Det var i alt sju personer på broen på ulykkestidspunktet. Blant annet en amerikaner under opplæring.

SPESIAL: KNM Helge Ingstad – krigsskipet som kolliderte og sank

Ifølge Mevatne har de tre hatt mistenktstatus en stund. Disse tre personene hadde hovedansvar på hver sin stasjon hos de tre involverte partene ulykkesnatten.

Ingen siktet

– Foreløpig er vi et stykke unna en siktelse. De har fått rettighetene som mistenkt, det mente vi var riktig i den situasjonen som oppsto, sier Mevatne.

Om politiet finner ut at noen skal siktes i saken, og det kommer til tiltale og dom, kan det lede til både foretakstraff, og straff av enkeltpersoner på KNM Helge Ingstad, Sola TS og/eller Fedje VTS.

– Det er sentralt å se på hendelsesforløpet og finne ut hvorfor fregatten har kollidert. Vi har ingen indikasjoner på at det har vært teknisk svikt forut for ulykken. Derfor er de vurderinger som er gjort, eller ikke gjort, på broen helt sentrale for etterforskningen, uttalte seksjonsleder Frode Karlsen i Vest politidistrikt til TV 2 i februar.

En eventuell tiltalebeslutning fra påtalemyndighetene vil ta tid, men politiet skal være ferdig med etterforskningen til sommeren. Havarikommisjonen forventer at den endelige rapporten deres er klar innen ett år etter ulykken.

Fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte om morgenen 8. november. Fregatten ble liggende i fjæresteinene nord for Stureterminalen i Øygarden i nesten fire måneder før den ble hevet og fraktet til Haakonsvern i Bergen.

I Havarikommisjonens foreløpige rapport om ulykken kom det fram at mannskap på fregatten like forut for kollisjonen ikke klarte å skille mellom tankskipet og land.