PÅ BAKKEN: Over hele verden har Boeing 737 MAX 8-fly blitt satt på bakken etter Ehtiopian Airlines-ulykken. Her er et av selskapets MAX 8-fly avbildet i Addis Ababa 23. mars.
PÅ BAKKEN: Over hele verden har Boeing 737 MAX 8-fly blitt satt på bakken etter Ehtiopian Airlines-ulykken. Her er et av selskapets MAX 8-fly avbildet i Addis Ababa 23. mars. Foto: Mulugeta Ayene

157 mennesker omkom:

– Rapport etter flystyrten i Etiopia klar i dag

Den foreløpige rapporten etter flystyrten i Etiopia i mars vil bli lagt fram i løpet av mandagen, opplyser det etiopiske utenriksdepartementet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I tillegg til etiopiske myndigheter har både den franske og den amerikanske havarikommisjonen vært med i granskingen, som ifølge talsmann Mussie Yiheyis i samferdselsdepartementet sier er utført i tråd med internasjonale regler.

Alle de 157 menneskene som var om bord, mistet livet da Boeing 737 MAX 8-maskinen tilhørende Ethiopian Airlines styrtet 10. mars.

Ett minutt etter at flyet lettet, skal kaptein Yared Getachew, som hadde 8000 timer flyerfaring, ha opplyst om at han opplevde problemer. Han skal da ha besluttet å komme seg høyere opp i luften.

– Avbryt, avbryt. Ber om å komme tilbake, skal piloten ha sagt til lufttrafikktjenesten to minutter senere.

Da skal flyet ha akselerert til unormalt høy hastighet.

Karoline omkom i styrten

Blant de omkomne var norske Karoline Aadland (28), som jobbet for Røde Kors. Hun jobbet som økonomiarbeider i internasjonal avdeling i Røde Kors. og var på vei til et feltoppdrag, da hun tok flyet denne søndagen.

Ulykken førte til at alle 737 MAX 8-fly ble satt på bakken verden over.

Flyet var en Boeing 737 MAX tilhørende Ethiopian Airlines. Det var den andre store ulykken med denne flytypen på noen måneder, og kort tid etterpå ble alle 737 MAX satt på bakken.

Styrten i Etiopia har likhetstrekk med en ulykke i Indonesia, der et styringssystem i flyet bidro til at det styrtet i havet kort tid etter avgang. Alle de 189 personene om bord omkom i ulykken.

Boeing har den siste tiden jobbet for å oppdatere programvaren, som kan sende flyet i et bratt stup i visse situasjoner.

Systemet skal hindre at flyet steiler og mister bæreevne ved å stige for bratt. Den foreløpige rapporten viser at en sensor som måler hvor bratt flyet går opp, den såkalte angrepsvinkelen, sviktet, men fortsatte å sende data til systemet som dermed tvang flyets nese nedover.

Tester oppdatering

Forrige mandag skrev New York Times at piloter fra fem flyselskaper har testet den oppdaterte programvaren i Boeings simulator.

Kilder som er tett på saken, sier produsenten også har gjennomført prøveflygninger for å evaluere endringene som er gjort.

Oppdateringen må godkjennes av amerikanske luftfartsmyndigheter før flyene kan tas i bruk igjen.