Bjørn kjøpte bobil for 1,5 millioner – nå kan den bare brukes i hagen

TV 2 hjelper deg: Eieren tør rett og slett ikke å kjøre den lenger.

Innvendig er det en lekker bil med to dobbeltsenger, romslig bad, kjøkken med mange muligheter, stor sittegruppe med TV og behagelige seter. Bilen har bare gått 26400 km.

Selv om bobilen fremstår som helt ny, står den parkert i hagen inntil videre. Bjørn tør ikke kjøre den lenger.

Se TV 2 hjelper deg torsdager klokken 20.30 eller på TV 2 Sumo.

– Girkassen er problemet med bilen. Den hopper ut av gir. Når jeg skal rygge så vibrerer den og går ut og inn av gir, sier han til TV 2 hjelper deg.

Det verste er at han mister giret når han kjører, sier Bjørn.

– Hvis jeg ligger på E6 eller motorvei da, så er det rett og slett trafikkfarlig. Derfor lar jeg heller bilen stå. Det er farlig å bruke den, sier Bjørn Johansen.

Kostet 1,5 millioner kroner

Han er bobilentusiast og bor i Sarpsborg sammen med samboer Monica Kjærstad. De har hatt flere bobiler.

Sammen har de vært på mange bobilturer både i Norge og Europa. I 2016 slo de på stortrommen og kjøpte en splitter ny bobil. Valget falt på en Carthago til hele 1,5 millioner fra Stamsaas Fritid i Sarpsborg, som er blant de største forhandlerne innen bobiler. Men gleden skulle bli kortvarig.

GLEDEN BLE KORTVARIG: Bjørn er uføretrygdet og bobilen skulle være et hjelpemiddel for å holde seg i aktivitet. Foto: Privat.
GLEDEN BLE KORTVARIG: Bjørn er uføretrygdet og bobilen skulle være et hjelpemiddel for å holde seg i aktivitet. Foto: Privat.

– Allerede ved uthenting merket jeg at det var napping i giret. Når jeg skulle rygge på plass i gården så vibrerte girkassen. Det var noe som ikke var som det skulle være.

Ifølge Bjørn forsikret forhandler at dette var en del av innkjøringsprosess.

– De fortalte at hvis jeg brukte bilen, så skulle det bli bedre, sier han.

De dro på ferie til Trondheim og Vestlandet. Da de kom hjem, var det fortsatt problemer med bilen.​

Stoppet på ferietur

Forhandler tok inn bilen på verksted en første gang.

– Det virket litt bedre idet jeg hentet bilen, men etter hvert som jeg brukte den, var problemet tilbake, sier Bjørn Johansen.

November 2016 ble bilen igjen satt inn på verksted, og ble stående i fem måneder.

Da de fikk returnert bilen, planla de en lengre tur til gjennom Europa. Rett før avreise fusket girene nok en gang. Men ifølge Bjørn forsikret forhandleren om at det var trygt å legge ut på langtur. Midt under ferien i Kroatia oppsto de samme problemene.

– Da ringer jeg forhandler i Norge som prøver å hjelpe meg via telefon – noe de ikke klarer. Så får jeg et telefonnummer fra dem. Telefon-kontakten setter i gang tauing av bilen på et lokalt verksted i Kroatia. Her blir bilen reparert, sier Bjørn til TV 2 hjelper deg.

Stamsaas mener så at reparasjonen i Kroatia er utenfor deres kontroll, og at det ikke teller som reperasjonsforsøk fra deres side.

STOPPET: Midt under en ferie i Kroatia stoppet bilen. Bobilen ble satt på et lokalt verksted i tre uker. Foto: Privat.
STOPPET: Midt under en ferie i Kroatia stoppet bilen. Bobilen ble satt på et lokalt verksted i tre uker. Foto: Privat.

Etter tre uker reiser de tilbake til Kroatia og kjører bilen til Norge. Heller ikke denne gangen er bobilen som den skal være. Da blir bilen satt på verksted en fjerde gang. Denne gangen fungerer bilen tilfredsstillende en stund, men etter bare noen få måneder oppstår samme problem.

– Da var det feil på girkassen igjen. Da sier jeg at nok er nok, og at hele girkassen må byttes ut.

Forhandleren vil ikke bytte girkassen, men vil likevel ha inn bilen inn på verksted for femte gang.

– Nå har jeg sagt at jeg ikke ønsker at bilen min blir satt på verksted igjen. Jeg vil ha hevet kjøpet, sier Bjørn.

Støtter Bjørn

TV 2 hjelper deg har bedt NAF-advokat André Fimreite vurdere saken til Bjørn.

NAF-ADVOKAT: André Fimreite mener Stamsaas Fritid har hatt flere forsøk for å utbedre feilene til bobilen til Bjørn. Foto: Renold T. Christopher / TV 2 hjelper deg.
NAF-ADVOKAT: André Fimreite mener Stamsaas Fritid har hatt flere forsøk for å utbedre feilene til bobilen til Bjørn. Foto: Renold T. Christopher / TV 2 hjelper deg.

– Etter min mening bør forhandler bare strekke hendende i været og akseptere at kjøpet heves, sier han til TV 2 hjelper deg.

Ifølge Fimreite sier loven at selger som hovedregel har to utbedringsforsøk til rådighet på samme feil.

– Så vidt jeg kan se av papirene har Stamaas hatt flere enn to forsøk for å utbedre feilene på girfunksjonen. Men de har ikke lykkes, da er løpet kjørt for Stamaas etter min mening, sier Fimreite.

Fimreite mener at alt skal fungere når man har en mer eller mindre ny bobil til 1,5 million kroner.

– Jeg ser at det har vært en diskusjon om at selger har byttet ut flere komponenter. Men det er ikke forbrukernes problem. Mitt utgangspunkt er at girfunksjonen skal fungere, sier han.

NAF-advokaten sier både lovforarbeidene og lovtolkningen i en rekke rettsavgjørelser sier at hvis det fremstår som samme feil, så er det samme feil.

– Stamsaas har erkjent at det er feil på girfunksjonen og det faktum at de har tatt inn bilen gang etter gang, sier han.

– Ingen grunn til å heve kjøpet

Hans Christian Holen, servicesjef hos Stamsaas Fritid AS sier de ikke vil heve bobilkjøpet til Bjørn.

– Vi ser ingen grunn til å heve kjøpet. Ingen av de kriteriene som skal til er til stede, sier Holen til TV 2 hjelper deg.

Holen er hverken enig med Bjørn eller Fimreite om at bilen er blitt reparert to ganger i deres regi.

Nekter å heve bobilkjøpet

– Vi har kun reparert bilen én gang. Girkassen har vi aldri reparert. De andre gangene har det vært produktforbedringer og oppdateringer som han har vært inne for, som ikke har sammenheng med selve reparasjonen, sier Holen til TV 2 hjelper deg.

– Advokaten mener at dere har hatt flere utbedringforsøk. Det er derfor han mener at kjøpet bør heves. Hvorfor vil dere ikke gå med på det?

– Advokater og alle andre kan si og mene hva de vil. Vi må isolert sett se på saken her og antall reparasjonsforsøk. Vi mener at det ikke er tilfelle at reparasjonsforsøkene er uttømt.

Fikk drømmen knust

– Synes du dette er en god måte å behandle en kunde som har betalt 1,5 millioner kroner for en splitter ny bobil?

– Vi ønsker at alle kunder skal være fornøyde, og det jobber vi hardt for, men kundene må nesten levere bilene til oss for en reparasjon ellers blir det vanskelig å ha en dialog på det, sier Holen til TV 2 hjelper deg.

For Bjørn og Monica er bobildrømmen knust.

– Det er ille at det skulle ende opp som dette. Det skulle være en glede å kjøpe ny bil, nå står vi her med en bil som bare står i hagen, sier Bjørn til TV 2 hjelper deg.

Stamsaas presiserer

Stamsaas Fritid ønsker å presisere at de vil reparere bilen til Bjørn. De vil også tilby ham en leiebil i perioden bilen repareres. De sier at de ønsker å gi en garanti på reparasjonen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook