Det opplyser den franske havarikommisjonen BEA i en melding på vegne av Ethiopian Airlines.

Ferdskriveren analyseres av BEAs eksperter i Paris. Etterforskere fra Etiopias havarikommisjon og tre etterforskere fra USA deltar også i arbeidet.

Satt på bakken

Det er innført flyforbud over hele verden for Boeings 737 MAX-fly etter ulykken, som krevde 157 menneskeliv. Årsaken er urovekkende likhetstrekk med Lion Air-ulykken i oktober i fjor.

Begge ulykkene skjedde med flunkende nye Boeing 737 MAX 8-fly. Flyene styrtet kort tid etter avgang og etter at pilotene hadde meldt om problemer med å kontrollere flyene.

Styrten i Indonesia skyldtes trolig feil med en sensor som gjorde at et automatisk system presset flyets nese nedover.

Fikk problemer umiddelbart

Dataene fra Ethiopian Airlines-flyets svarte bokser skal forhåpentligvis rekonstruere den seks minutter lange fatale flyturen. Ferdskriveren logger alle data om flyets ferd, mens taleregistratoren tar opp alle lyder i cockpit.

Radardata tyder på at flyet hadde store problemer umiddelbart etter avgang. Maskinen slet med å vinne høyde, det mistet høyde før det gikk brått opp igjen, og farten var langt høyere enn normalt.

– Hastigheten er svært høy. Spørsmålet er hvorfor. Flyet akselererer mye raskere enn det burde, sier tidligere 737-pilot og flysikkerhetskonsulent John Cox til New York Times.

Mistet kontrollen

Avisen har fått referert radiokommunikasjonen mellom flyets kaptein og flygeledelsen i Addis Abeba. Under ett minutt etter avgang meldte kapteinen med rolig stemme om problemer med styringen av flyet.

Flygelederne observerte at Boeing-flyet oppførte seg unormalt. Etter få minutter ba kapteinen med panikk i stemmen om å få returnere. Kort tid etter ble kontakten brutt.

Ifølge Washington Post tar det gjerne opptil en måned å analysere dataene fra de svarte boksene på et fly.