Uvisst hvor lenge Max-flyene må stå på bakken

TATT UT AV TJENESTE: MAX 8-fly fra Southwest Airlines står uvirksomme på Phoenix Sky Harbor International Airport etter at også USA innførte flyforbud for flytypen. Ralph Freso/Getty Images/AFP
TATT UT AV TJENESTE: MAX 8-fly fra Southwest Airlines står uvirksomme på Phoenix Sky Harbor International Airport etter at også USA innførte flyforbud for flytypen. Ralph Freso/Getty Images/AFP
Selskapene som opererer 737 MAX-fly venter på en programvareoppdatering fra flyprodusenten Boeing.

Boeing uttalte onsdag at selskapet anbefaler at hele 737 MAX-flåten settes på bakken inntil videre. Fra før hadde 50 land innført flyforbud for flytypen etter søndagens ulykke i Etiopia.

Også Norwegian har tatt sine MAX-fly ut av trafikk.

Det er uvisst hvor lenge flyene må stå på bakken. Jo Bjørn Skatval, leder for flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, forklarer at selskapene venter på en programvareoppdatering fra Boeing.

– Det Boeing har jobbet med siden Lion Air-ulykken, er en oppdatering av softwaren. I tillegg er det fokusert på å øke pilotenes kjennskap til systemet samt trening på relevante prosedyrer, sier Skatval.

Unikt system for MAX

MAX-flyene har større motorer enn tidligere versjoner av 737. For å beholde en akseptabel bakkeklaring, er motorene montert lengre fram og høyere opp sammenlignet med tidligere utgaver av flyet.

Dette påvirker flyets balanse og flyegenskaper. For å unngå en situasjon der flyet steiler og mister løftet under spesielle omstendigheter, ble MAX-flyene utstyrt med et system som griper inn automatisk og tvinger flyets nese nedover om datamaskinene oppfatter at det er fare for at flyet skal steile.

Det var trolig en feil ved dette systemet som førte til at MAX 8-maskinen fra Lion Air styrtet i Indonesia i oktober i fjor. Søndagens ulykke ved Addis Abeba har flere likhetstrekk med ulykken i Indonesia. Flyet styrtet kort tid etter avgang og etter at pilotene hadde meldt om problemer med å kontrollere flyet.

Det er dette systemet, kalt MCAS, Boeing nå jobber med å justere.

– De kan ikke flytte motorene, så det er en software som må fikses, sier Skatval.

Likhetstrekk

Boeing har ikke opplyst når en oppdatert programvare for denne funksjonen vil være på plass.​

– Jeg vil tro at hvis Boeing hadde hatt en software-oppdatering rett rundt hjørnet, så ville de sagt det. De har ikke kommet med noen informasjon om det, så da antar jeg at det tar litt tid. Noen mener det kan ta et par måneder, men det blir spekulasjoner, sier Skatval.

Når den nye programvaren er på plass, må den testes og godkjennes. I tillegg må det vurderes om MAX-piloter trenger ekstra trening i forbindelse med endringen.

Den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA uttalte onsdag at det er enkelte likhetstrekk mellom de to ulykkene med MAX 8.

«Ny informasjon fra vraket vedrørende flyets konfigurasjon like etter avgang, i tillegg til nye analyser av data fra satellittbasert sporing av flyets bevegelser, indikerer noen likhetstrekk som fordrer ytterligere gransking av muligheten for en felles årsak av de to hendelsene», heter det i en hastemelding fra FAA.

Ferdskriveren og taleregistratoren fra Ethiopian Airlines-flyet er sendt til Paris for analyse.​

Har fokus på passasjerene

MAX-problemene kom i en «gunstig» tid for flyselskapene. Årets første kvartal er lavsesong hvor selskaper normalt kan omdisponere kapasitet for å fly sine kunder dit de skal selv om noen fly er ute av drift.

I påsken tar trafikken seg opp. Men selv om MAX-maskinene skulle bli stående på bakken så lenge, tror ikke flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair at norske passasjerer vil bli rammet i stor grad.

– Det er Norwegian og charteroperatøren TUI som flyr MAX og som er berørt. Jeg antar at selskapene jobber fram i tid og ser på alternativer fram mot påske, sier Elnæs til TV 2.

Fra midten av juni er det ferietid og høysesong for flyselskapene. Innen den tid må man håpe at flyene er i drift igjen, mener Elnæs.

– Norwegian er uskyldig i denne saken, og jeg er sikker på at de gjør det de kan for å hjelpe markedet og kundene. De har veldig høyt fokus på at passasjerene skal bli minst mulig skadelidende, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook