FORBYS: Singapore har besluttet å forby alle Boeing 737 MAX 8 i sitt luftrom. Her står et MAX 8-fly utenfor en av Boeings fabrikker i Renton, Washington.
FORBYS: Singapore har besluttet å forby alle Boeing 737 MAX 8 i sitt luftrom. Her står et MAX 8-fly utenfor en av Boeings fabrikker i Renton, Washington. Foto: David Ryder

Vil oppdatere programvaren

Boeing vil oppdatere programvaren på 737 MAX 8-flyene etter ulykken i Etiopia. Beskjeden kom kort etter at USAs luftfartstilsyn krevde endringer senest i april.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) krever at Boeing så snart som mulig endrer programvaren som skal motvirke at flyet steiler, men mener ikke at situasjonen er så kritisk at flyene bør settes på bakken.

Den demokratiske senatoren Dianne Feinstein krever imidlertid at luftfartsmyndigheten snur.

– Fram til ulykkesårsaken er avdekket og det er klart at lignende fare ikke finnes i amerikanske innenriksfly, mener jeg at alle Boeing 737 MAX 8 må settes på bakken, skriver Feinstein i et brev til FAA, ifølge nyhetsbyrået Reuters.​

Siden Ethiopian Airlines' Boeing 737 MAX 8-maskin styrtet på vei til Nairobi søndag med 157 mennesker om bord, har en rekke land og flyselskaper satt sine MAX-fly på bakken inntil videre.

Norwegian, som har 18 fly av MAX-typen og 90 i bestilling, har imidlertid ingen planer om å la være å bruke flytypen, og det har heller ikke TUI, som blant annet bruker den på ruter til Kanariøyene.

Setter fly på bakken

Brasilianske Gol Airlines har valgt å sette sine åtte MAX 8-fly på bakken, også Aero Mexico varsler at de vil gjøre det samme. Fra før har Ethiopian Airlines, karibiske Cayman Airways, sørafrikanske Comair og marokkanske Royal Air Maroc gjort det samme.

Tirsdag morgen norsk tid opplyser Reuters at også australske luftfartsmyndigheter at de midlertidig forbyr flytypen til og fra Australia.

Sørkoreanske luftfartsmyndigheter sier at to MAX 8-fly som brukes av Eastar Jet, vil settes på bakken.

Myndighetene i Kina og Indonesia har i etterkant av ulykken også besluttet å sette alle MAX 8-fly på bakken inntil videre. Kina, som mottar nær hver femte MAX 8-fly, er et viktig marked for den amerikanske flyleverandøren.

Singapores luftfartsmyndigheter har besluttet å forby alle Boeing 737 MAX i luftrommet sitt. Forbudet vil tre i kraft klokken tirsdag 14 lokal tid, skriver luftfartsmyndigheten CAAS i en pressemelding.

– Det midlertidige forbudet mot alle varianter av Boeing 737 MAX inn eller ut av Singapore kommer etter to dødelige ulykker, skriver CAAS.

Til sammen er det levert 350 MAX 8-fly til flyselskaper verden rundt, inkludert Norwegian, og Boeing har over 5.000 bestillinger.

Ulykkesrammet

To fly av typen Boeing 737 MAX 8 har styrtet i løpet av det siste halvåret. I oktober i fjor døde 189 mennesker da samme type fly operert av Lion Air styrtet i Indonesia.

Søndag døde 157 passasjerer og besetningsmedlemmer da Ethiopian Airlines' rutefly til Nairobi styrtet bare minutter etter avgang. Blant dem var den norske Røde Kors-medarbeideren Karoline Aadland (28).

Boeing har sendt egne eksperter for å bistå i granskningen i Etiopia.

– Etterforskningen er i en tidlig fase, men basert på det vi vet akkurat nå, har vi ingen grunn til å gi ut nye retningslinjer for våre operatører, sier selskapet i en uttalelse.