kommer aldri til å våkne etter ulykken:

– Det er ubeskrivelig å få en slik beskjed

MOR OG SØNN: Som alenemor for Charlie, hadde de to et svært sterkt bånd. I dag har Ramona Lind en av sine verste dager, når hun må vitne i retten mot sjåføren som frarøvet henne sønnen.
MOR OG SØNN: Som alenemor for Charlie, hadde de to et svært sterkt bånd. I dag har Ramona Lind en av sine verste dager, når hun må vitne i retten mot sjåføren som frarøvet henne sønnen. Foto: Privat
TROMSØ (TV 2): Ramona var sikker på at hennes første erfaring fra retten, ville bli når hun skulle se sønnen, og jusstudenten Charlie, føre sin første sak. Men i dag må hun stille som vitne i saken mot vogntogsjåføren kjørte på sønnen hennes.

SISTE: Den tiltalte litauiske vogntogsjåføren (56) nektet straffskyld for uaktsomt å ha for forvoldt skade. Men han erkjente derimot skyld for å ha overtrådt det generelle aktsomhetskravet i veitrafikkloven.

I fjor krasjet rundt 1000 bilister med utenlandske vogntog på norske veier. I 80 prosent av ulykkene hadde den utenlandske vogntogsjåføren skylden.

Den 7. januar i år ble Charlie Dan Lind (22) ett av ofrene.

Ramona Lind har våket over sønnen siden ulykken. Nylig fikk hun beskjeden hun har fryktet: Charlie kommer aldri til å våkne igjen.

– Det er helt ubeskrivelig å få en slik beskjed, om en av de viktigste personene i livet ditt, sier Ramona før hun tar oss med tilbake til formiddagen denne fatale januardagen.

Kjøreturen

Det var tilbake til hverdagen etter jula. Og selv om Ramona elsker å omgås sine to sønner, kjente hun at det skulle bli godt å kaste ut jula og komme tilbake til hverdagslige sysler.

Charlie satte seg i bilen, med kursen mot tredje året på jusstudiene i Tromsø. Men så langt kom han aldri.

Ikke lenge etter at han hadde passert Vollan, kom et vogntog over i hans kjørefelt på E8. Den litauiske vogntogsjåføren fikk sleng på hengeren på det glatte føret, og mistet kontrollen.

Hengeren traff Charlies bil.

Frykten

Samtidig, hjemme på Sortland, oppdaget Ramona at Charlie hadde kastet fra seg skiene og skiutstyret i garasjen før han dro. Hun prøvde å ringe han, men fikk ikke svar. Hun tenkte at det var veldig ulikt han å ikke svare.

– Jeg ble redd og sendte en melding: «Gi lyd fra deg! Du må svare», men han svarte meg aldri, sier Ramona og tørker en tåre.

KRAFTIG KOLLISJON: Bilen til Charlie Dan Lind (22) ble fullstendig smadret etter kollisjonen vogntoget.
KRAFTIG KOLLISJON: Bilen til Charlie Dan Lind (22) ble fullstendig smadret etter kollisjonen vogntoget.

Da fikk hun en melding fra Charlies stefar. Han fortalte at han hadde snakket med Charlie i telefonen, da 22-åringen plutselig skrek til og linja ble brutt. Han trodde Charlie hadde vært involvert i en ulykke. Det gikk ikke lang tid før hun fikk mistanken bekreftet. Politiet fortalte at en ung mann hadde kollidert med et vogntog.

Ramona kastet seg i bilen mot flyplassen og tok første fly til Universitetssykehuset i Tromsø. Hun forberedte seg på at sønnen var død.

Ventetiden

​ – Hvem overlever en kollisjon med et vogntog? spør hun og rister på hodet.

Legene fortale om livstruende skader. I tillegg til store hodeskader ble milten delt i to og lungene hadde kollapset.

– Det er helt ubeskrivelig å sitte ved sengekanten og ikke vite om han overlever eller ikke. Om han våkner. Man leter selvsagt etter håp, sier Ramona.

Nå, vel to måneder etter ulykken, flakker Charlies øyne der han ligger i sykehussengen. Men legene er tydelige. Testene tilsier at det ikke er noe hjerneaktivitet, på grunn av de store hodeskadene han pådro seg i kollisjonen.

– For Charlie har det alltid vært enten 100 prosent eller ingenting. Derfor vet jeg at han hadde hatet å ligge her i vegetativ tilstand og vite at han aldri kommer til å våkne igjen, sier moren og tørker en tåre mens hun kikker bort på sønnen som bader i lyset fra den skarpe vårsola.

Kampen

Mens Ramona kjemper med sorgen og fortvilelsen, har det bygd seg opp et sinne hos henne. Ikke mot vogntogsjåføren. Men et sinne mot de som sitter med makten. De som ser alle ulykkene som dreper uskyldige liv på norske veier.

– Om ikke jeg, som sitter midt oppi det, skal kjempe denne kampen, hvem skal gjøre det da, spør hun.

Det har blitt et stort fokus på de mange ulykkene med vogntog på norske veier i vinter. Folk takker Ramona for at hun makter å ta kampen. Selv blir hun flau når folk takker henne, for hun føler ikke hun har fått til noe som helst.

– Ministrene kan ikke bare prate om at det skal bli bedre. Det er nødt til å komme en regelendring. Det er ikke bare vogntogsjåførene som må straffes når det skjer en ulykke. På tiltalebenken i Nord-Troms tingrett i dag skulle det ikke bare sittet én sjåfør. Der skulle det også ha vært transportselskap som hyrer inn billig utenlands arbeidskraft uten verken utstyr eller kunnskap til å kjøre på norske veier, sier Ramona.

Og det er mange som er enige med henne.

Nylig kom Rødt-leder, Bjørnar Moxnes, med et representantforslag der han ba Stortinget ta affære og sette inn hyppigere kontroller og strengere sanksjoner for å få bukt med livsfarlige vogntog på norske veier.

– Transportører kan utnytte underbetalte utenlandske sjåfører og kalkulere med å bruke vogntog og utstyr med for lav sikkerhet fordi det gir økt lønnsomhet i et for dårlig kontrollert marked. Det går ut over trafikksikkerheten på norske veier. De som rammes av dette, er vanlige folk, som kan få 30 tonn mot seg i en kollisjon, skriver Moxnes i forslaget.

– Skremmende

Gjensidige har sett nærmere på statistikkene over kollisjoner forårsaket av vogntog på norske veier. De ble overrasket da de oppdaget at rundt 80 prosent av ulykkene hvor vogntog var involvert, så hadde den utenlandske vogntogsjåføren skylden.

– Jeg sperret øynene opp da tallene kom. 80 prosent var både høyere enn forventet, men også skremmende sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad til TV 2.

Gjensidige har de siste årene registrert 170-200 uhell årlig mellom norske bilister og utenlandsk tungtransport. Og selskapets egne tall tilsier at det for hele forsikringsbransjen er rundt 1000 trafikkulykker årlig mellom norske bilister og utenlandsk tungtransport.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har også publisert en rapport som viser at utenlandsk tungtransport har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker sammenlignet med norske tunge godsbiler, og dobbelt så stor risiko for møteulykker.

– En stor belastning

Selv om mange ønsker en endring i regelverket, slik at det også transportørene blir bøtelagt og straffet når det skjer en ulykke, er det per i dag bare vogntogsjåføren som sitter på tiltalebenken.​

I Nord-Troms tingrett er det også en vanskelig dag for en 56 år gammel litauisk vogntogsjåfør.

Den tiltalte sjåførens forsvarer, Ulf Egil Hansen, sier at hans klient har det forferdelig, men er forberedt på at saken kommer opp.

– Det er en stor belastning for han å vite at han har forårsaket en så stor ulykke, der en ung mann er skadet for livet, sier Hansen.

Hansen sier at det også er en ekstrabelastning at han har en familie i hjemlandet som han skal forsørge.

Påtalemyndigheten prioriterte denne saken, for å få den avgjort før varetektsfengslesperioden var over, dette for å forhindre at sjåføren reiste fra landet før saken kom opp for retten.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook