fem år siden MH370 FORSVANT:

Benekter sjokkteori om mysterieflyet MH370

ARKIVBILDE: Skyggen av et søkefly fra den newzealanske marinen, søker etter MH370 fra luften over Indiahavet den 31. mars, 2014.
ARKIVBILDE: Skyggen av et søkefly fra den newzealanske marinen, søker etter MH370 fra luften over Indiahavet den 31. mars, 2014. Foto: REUTERS/Rob Griffith/
Nå åpner myndighetene for å gjenoppta letingen etter flyet.

Denne uken er det fem år siden passasjerflyet MH370 fra Malaysia Airlines ble verdens største mysterium, etter at det forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing den 8. mars, 2014.

Flyet med 239 passasjerer har aldri blitt funnet, og det er fortsatt uklart hva som skjedde på den fatale flyvningen.

Det offisielle søket ble ledet av Kina og Australia, men ble avblåst i januar 2017 uten å ha funnet spor av flyet i Det indiske hav.

Et lignende undervannssøk ble utført av det amerikanske selskapet Ocean Infinity, men ble avsluttet etter tre resultatløse måneder i mai i fjor.

Senere er det blitt fastslått at tre vrakdeler som er funnet på vestkysten av Det indiske hav, stammer fra MH370. To av disse ble i helgen stilt ut i Kuala Lumpur.

I juli i fjor uttalte malaysiske myndigheter at de ikke hadde klart å fastslå årsaken til at flyet forsvant.

Søndag sendte den australske TV-kanalen 9 News Australia en «60 Minutes»-dokumentar der Malaysias statsminister Mahathir bin Mohamad møtte advokaten til de pårørende, Danica Weeks, ansikt til ansikt.

Åpner for å gjenoppta søket

Weeks ektemann, Paul, var blant de 239 menneskene om bord på MH370, og enken fører nå de etterlattes sak for å finne flyet og få svar.

I møtet tryglet hun statsministeren om ikke å gi opp letingen, og han svarte med å åpne for at søket kan bli gjenopptatt.

– Vi ønsker å fortsette. Å miste et fly er en ting, men å miste mennesker er en annen. Man får ikke sove dersom man tenker på hva som har skjedd, du stiller deg selv spørsmålet, men får ikke noe svar, sier bin Mohamad i møtet ifølge CNN.

UTSTILT: Vrakdelene som er funnet etter MH370-forsvinningen ble i helgen stilt ut for første gang i under en minneseremoni i Kuala Lumpur. Bare tre vinge-fragmenter, som er blitt skylt i land langs vestkysten av Det indiske hav, har blitt bekreftet som rester etter MH370.
UTSTILT: Vrakdelene som er funnet etter MH370-forsvinningen ble i helgen stilt ut for første gang i under en minneseremoni i Kuala Lumpur. Bare tre vinge-fragmenter, som er blitt skylt i land langs vestkysten av Det indiske hav, har blitt bekreftet som rester etter MH370. Foto: Vincent Thian / AP Photo

Malaysias transportminister Anthony Loke, presiserte imidlertid søndag at det må det komme nye konkrete ledetråder etter forslag på bordet for at letingen skal gjenopptas, skriver Al Jazeera.

Statsminister bin Mohamad uttalte at han selv er helt i villrede og ikke aner hva som kan ha skjedd.

– Det første vi hørte var at flyet var blitt kapret, men dersom et fly styrter i sjøen, så vil det etterlate seg spor. Det er som om det bare forduftet, sier han.

Mange teorier

Uvissheten har skapt grobunn for en lang rekke ulike teorier for hva som har skjedd med flyet.

Malaysisk politi har tidligere uttalt at de har fokusert på følgende scenarier: Kapring, sabotasje eller psykiske problemer hos passasjerer eller mannskapet.

I den samme 60 minutes-dokumentaren peker journalist og forfatter av boka «The Hunt for MH370», Ean Higgins, på teorien om at flykaptein Zaharie Ahmad Shah selv sto bak.

Han viser til at malaysiske Shah hadde plottet inn en lignende flyrute i flysimulatoren sin hjemme, der flyet tok en brå sving rett ut i Indiahavet.

Flykaptein Zaharie Ahmad Shah, satt ved spakene da MH370 forsvant.
Flykaptein Zaharie Ahmad Shah, satt ved spakene da MH370 forsvant. Foto: SAMSUL SAID / Reuters

– Simulator-ruten gikk opp Malakkastredet, akkurat som MH370, før det svingte. Det gir ingen mening, fordi der er det ikke er noe fastland i nærheten, sier han i programmet, ifølge australske News.

Avviser påstandene

I dokumentaren svarer Fuad Sharuji, som var ansvarlig for krisehåndteringen for Malaysia Airlines, for første gang på disse påstandene.

Sharuji forteller at «alt gikk galt den dagen».

Han ble vekket kl 02.30 om natten med melding om at de hadde mistet kontakten med MH370. Da visste han at noe var alvorlig galt, og aktiverte straks kriseberedskap.

– Pilotens siste ord var «Goodnight MH370». Stemmen hans var relativt rolig. Det var ingen tegn på at noe var galt, ingenting uvanlig med det han sa, sier Sharuji.

Han benekter at kapteinen selv skal ha hatt noe med forsvinningen å gjøre.

– Vi tror ikke det. En person som tar livet av 239 liv, inkludert sitt eget, må være fullstendig sinnsforvirret. En gal mann. Det er ikke noe som kjennetegnet kaptein Zaharie, sier han i programmet ifølge News.

Kan ha senket trykket

Flere har tidligere pekt på muligheten for at forsvinningen kan ha blitt gjort med vilje.

Bistandsadvokat for ni familier etter MH370- og MH17-hendelsene, John Dawson, uttalte nylig at han mener bevisene peker mot at en i mannskapet på flyet står bak, skriver News.

I 2016 sa Australias statsminitster Malcolm Turnbull at flysimulator-ruten funnet hjemme hos kapteinen, tydet på at det var «mulig eller veldig sannsynlig» at kapteinen selv hadde planlagt den sjokkerende hendelsen.

I 2018 satte australske «60 Minutes» sammen et ekspertpanel, som pekte på muligheten for at Shah senket trykket i flyet, slik at alle som ikke hadde på seg oksygenmaske, ville miste bevisstheten.

Slik kunne kapteinen fly flyet ut av kurs, uten at noen grep inn. Det kom ikke noe mayday fra radioen. Det ble ikke sendt noen tekstmeldinger fra passasjerer, eller gjort noen mislykkede forsøk på å ringe fra mobiltelefoner.

Ruteflypilot Ewan Wilson, som deltok i bokprosjektet «Good Night Malaysia 370: The Truth Behind the Loss of Flight 370», mener det ikke er noen annen mulighet enn at flyet ble styrtet med vilje.

Flyselskapet Malaysia Airlines har imidlertid tilbakevist disse spekulasjonene.

– Vi har ingen grunn til å tro at det var noen fra mannskapet som forårsaket forsvinningen, fortalte Malaysia Airlines-direktør Hugh Dunleavy til Reuters i mars 2014.

Les mer: Her er ekspertenes teori om hvor MH370 er

Germanwings-styrten i de franske Alpene ett år senere, viste seg å skyldes en bevisst handling fra piloten. Da copilot Andreas Lubitz ble alene i cockpit, styrte han Airbus A320-maskinen rett i bakken og tok 149 mennesker med seg i døden.

Ekspert uenig

Luftfartsekspert Geoffrey Thomas har tidligere uttalt til CNN at måten flyet styrtet på utelukker at noen fløy det kontrollert mot havet.

– Det er ingen mulighet for at dette flyet ble fløyet av noen da det styrtet. Det var ute av kontroll, gikk tom for drivstoff og styrtet mot havet i en spiralbevegelse, sier Thomas.

Han sier imidlertid ingenting om noen kan ha fløyet flyet inntil det gikk tomt for drivstoff.

I sin nye bok, lanserer journalist og forfatter, Ean Higgins også teorien om at det kan ha brutt ut en brann i cockpit, og at flykaptein Shah og co-pilot Fariq Abdul Hamid, kjempet mot flammene iført oksygenmasker i tolv desperate minutter. Det skriver han selv i et leserinnlegg hos australske News.

Han spekulerer i at kapteinen til slutt ga opp, og peilet autopiloten ut i ingenmannsland i Indiahavet, for ikke å treffe noen skip i den travle Malakkastredet.

Andre teorier som tidligere er blitt fremsatt har blant annet pekt på mulighetene for at flyet kan ha blitt kapret, skutt ned, landet på en amerikansk militærbase, eller forduftet i et nytt «Bermudatriangel».

De to sistnevnte teoriene er imidlertid blitt avfeid på det sterkeste.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook