STORE ENDRINGER: Når en tredel av nybilkjøperne ikke skal ha flytende drivstoff, må bensinstasjonbransjen ta grep. Foto: Colourbox.com
STORE ENDRINGER: Når en tredel av nybilkjøperne ikke skal ha flytende drivstoff, må bensinstasjonbransjen ta grep. Foto: Colourbox.com

Mener «gammeldagse» bensinstasjoner vil dø

To store hindringer står i veien for å nå myndighetenes elbil-mål, mener Virke KBS.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ene er mangel på tilstrekkelig ladekapasitet. Det andre handler om å få på plass infrastruktur som gjør det mulig å etablere ladestasjoner.

Lederen for Virke KBS, bransjeorganisasjonen for landets bensinstasjoner, mener omstilling er helt nødvendig for å overleve.

– Det handler om å tilby lading til elbiler og mer utslippsreduserende biodrivstoff i det flytende drivstoffet. Hvis ikke vår næring begynner å tenke på hva kundene forventer, har man ingen framtid i næringen, sier Iman Winkelman, leder i Virke KBS.

For liten kapasitet

Hver tredje nye bil som ble solgt i Norge i fjor, går på strøm. Utbyggingen av ladestasjoner går imidlertid ikke like raskt. Elbilforeningen forteller om folk som opplever stor frustrasjon i køen ved hurtigladestasjonene.

– I fjor ble det bygget nærmere 600 nye hurtigladestasjoner i Norge. Men problemet er at behovet er så mye større. Vi må bygge nærmere 1200 ladestasjoner i året frem mot 2025, dersom vi i det hele tatt skal ligge på et lignende nivå som vi har i dag. Og i dag er vi egentlig ikke godt nok skodd. Så vi har en kjempeutfordring, sa Elbilforeningens generalsekretær Kristina Bu til TV 2 i forrige uke.

Iman Winkelman mener mangel på ladestasjoner gjør at mange ikke tør å belage seg på elbil som den eneste bilen.

– Problemet nå er at mange har to biler; en elbil og en dieselbil. De kjører dieselbilen til fjellet for å unngå ladekø underveis. Om man bare skal ha én bil, må det gjøres attraktivt nok å velge elbil. Da må rekkeviddeangsten kureres og det må være tilstrekkelig ladekapasitet i transportkorridorene, sier Winkelman.

Strømmen må fram

Dette er det andre punktet Virke etterlyser i elbilpolitikken: En kraftig opprustning av «den elektriske motorveien».

Mens det historisk sett har vært slik at tilgangen til elektrisitet har vært best der det er kraftkrevende industri og lite folk, må politikerne begynne å tenke motsatt, mener Winkelman. Elektrisiteten må føres dit folk bor.

– Vår næring skal bidra, men myndighetene må legge til rette infrastrukturen, sier Virke-sjefen.

Hydrogen-frelst

Uno-X Energi, som driver landets betjente YX-stasjoner og de ubetjente Uno-X-stasjonene, sluttet å bygge gammeldagse bensinstasjoner for flere år siden. Det forteller Roger Hertzenberg, daglig leder i Uno-X Hydrogen.

– En ting er hva vi selger i dag og i morgen, men hva selger vi om fem, ti eller 30 år? Vi bygger modulært og skalerbart og jobber med å introdusere hydrogen som nummer 1-satsingen i forhold til fornybart drivstoff, sier Hertzenberg.

Mens han snakker med TV 2, sitter han i en hydrogenbil på vei fra Oslo til Bergen. Han er full av lovord over teknologien.

– Det tar tre-fire minutter å fylle, så har du 700 kilometers rekkevidde. Jeg har kjørt hydrogenbil i tre år og 100.000 kilometer, så teknologien er moden. Dette handler ikke bare om personbiler, men også om lastebiler, busser, tog og maritime satsinger, sier Hertzenberg.

Ikke lading på ubetjente stasjoner

Selskapet har i dag tre hydrogenstasjoner. I løpet av 2019 kommer to til, og ytterligere fire prosjekter er under planlegging.

– Hva med elbil-lading?

– Våre ubemannede stasjonskonsepter er et kjedelig sted å stå og lade. Det passer bedre på betjente YX-stasjoner med mattilbud, kaffeservering og toalett. I utgangspunktet har vi et samarbeid om hurtiglading på utvalgte YX-stasjoner, og så satser vi på hydrogen og flytende drivstoff innblandet palmeoljefritt biodrivstoff på ubetjente anlegg, sier Hertzenberg.

Mer strøm hos Esso

Certas Energy Norway, som driver landets Esso-stasjoner, mener det vil være behov for flere ladepunkter i årene framover.

– Vi har planer om å investere i ladetilbud på flere av våre stasjoner, opplyser Per-Arne Lyngås, direktør forretningsutvikling i Certas Energy Norway AS i en epost til TV 2.

– Omfanget av de årlige investeringer vil avhenge av utviklingen i etterspørsel. Vi tror også at våre stasjoner er godt tilrettelagt for å ivareta også passasjerenes energibehov, slik at vi får lading både for bilen og for bilistene.

Etterlyser tiltak

Utbygging av ladestasjoner er imidlertid kostbart, og Certas Energy mener at effekttariffer kan hindre etablering av ladetilbud.

Effekttariffer går ut på at forbukerne betaler for effekt, altså hvor mye strøm man bruker på et bestemt tidspunkt. Hvis man bruker veldig mye strøm i løpet av en time, for eksempel mens man både lader bilen, vasker klær og koker middag, kan det bli svært dyrt.

– På enkelte steder kan man betale mer i effekttariff en man gjør for selve strømmen. Dersom man har ladeplasser som brukes begrenset i hverdagen, men kanskje på en enkelt dag – for eksempel fredag i en utfartshelg – har flere kunder som lader samtidig, så utløses hele effekttariffen for hele måneden. Det er veldig uheldig og myndighetene må på banen dersom de ønsker at det skal bygges ut mer i distriktene, mener Lyngås.