BOOKINGSIDER LESSER PÅ MED EKSTRA KOSTNADER:

Billigbillettene blir mye dyrere på noen sekunder

TV 2 hjelper deg: Det er ikke bare prislappen som gjør at du bør styre unna.

TV 2 hjelper deg har sjekket priser på flybilletter du kjøper av bookingselskapet som kommer opp som billigst hos Finn og Momondo, sammenlignet med om du bestiller direkte hos flyselskapet.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 Sumo

Undersøkelsen avslører at det kan være mange tusen kroner i forskjell på flybilletter, og at det er mange feller i bestillingsjungelen du bør unngå.

Lokketilbud

I løpet av prissjekken, støter vi på et gjentagende problem. Når vi velger billigste billett hos selskaper som Supersaver, Bravofly og Kiwi, forsvinner den billige prisen så snart vi er inne på bookingsiden.

Med 150 reisedøgn i året er reiselivsjournalist Odd Roar Lange godt kjent med at flere bookingselskaper lokker deg inn på deres side ved å tilby billigste billett, bare for å fortelle deg at den ikke lengre finnes når du velger den. Så får du tilbud om en ny og dyrere billett.

Odd Roar Lange står bak reisesiden The Travel Inspector. Han blir daglig kontaktet av folk som har fått problemer med bookingselskaper, blant annet Bravofly.
Odd Roar Lange står bak reisesiden The Travel Inspector. Han blir daglig kontaktet av folk som har fått problemer med bookingselskaper, blant annet Bravofly. Foto: Hege Høpfner

– Bookingselskapene gir deg et inntrykk av at de er online med flyselskapene, men de er ikke nødvendigvis det. Når de forteller deg at prisen har steget, får du følelsen av at du må skynde deg å bestille, og da er du allerede inne på deres bookingside, sier Lange.

Prisen dobles med tilleggene

Fra du får en pris til du skal betale på bookingsidene, drypper det gjerne inn et agentgebyr på flere hundre kroner, kortgebyr og lignende.

Ønsker du reisebekreftelse på sms eller reisedokumenter i posten, stiger prisen ytterligere. Mange tar seg også ekstra betalt for kundestøtte.

Vil du ha fleksibel billett? Avbestillingsbeskyttelse? Hjelpebeskyttelse? Listen er lang, og billettprisen stiger for hver tjeneste du ønsker.

På en reise til New York med Travellink stiger prisen med nesten 2000 kroner hvis vi tar alle tilleggene som tilbys. Og plutselig er «billigbilletten» blitt dobbelt så dyr.

Bookingsidene Supersaver, Gotogate og Mytrip har samme eier, og alle tilbyr såkalt bagasjeservice.
Bookingsidene Supersaver, Gotogate og Mytrip har samme eier, og alle tilbyr såkalt bagasjeservice. Foto: TV 2 hjelper deg

Unødvendige forsikringer

På mange av bookingsidene må du trykke «nei» eller «ja» på en lang remse med forsikringer før du får gå videre til betaling. Sier du nei, får du gjerne spørsmål om du virkelig vil ta sjansen på å reise uten.

Totalt unødvendige for de aller fleste, mener reiseekspert Odd Roar Lange.

For har du helårs reiseforsikring eller betaler reisen med kredittkort, er du allerede forsikret, sier han.

– For eksempel er egen bagasjeforsikring som å kaste penger ut av vinduet. Flyselskapet du reiser med skal finne bagasjen din hvis den blir borte, og reiseforsikringen din dekker utgifter, sier Lange.

Vær på vakt

Dessuten har du en mye dårligere sikkerhet når du bestiller reisen hos flere av bookingselskapene, advarer Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

De registrerer mange klager fra fortvilte reisende som ikke har forstått at bookingelskapet kun er en formidler av billettene.

– Dermed har de to kontraktsforhold, og vi ser at folk sliter med å vite hvor og hvordan de skal forholde seg hvis det oppstår problemer, sier Wiik.

Vilkårene til noen av bookingselskapene, innebærer også at du frasier deg en del rettigheter, så han ber deg alltid lese igjennom disse før du bestiller.

Mangel på informasjon om flyreisen, skaper de fleste klagene som gjelder bookingselskapene.

– Vi opplever at kunder ikke får kritisk informasjon, som beskjed om kanselleringer, endringer i flytider eller gate-endringer. Du kan risikere å måtte betale for en helt ny flybillett, eller å bli strandet på en mellomlanding, sier Ragnar Wiik.

Slik sjekket vi

Vi søkte på fem destinasjoner i Europa, USA og Asia.

Vi søkte billett på reisemålene for en singelreisende med håndbagasje, og en familie på fire med bagasje og plassreservasjon.

Vi søkte reiser både via Momondo og Finn.

Så sjekket vi pris for nøyaktig samme billett med samme tillegg, direkte hos flyselskapet.

Billigst hos flyselskapene

På 13 av 16 reiser vi undersøkte, var prisen lavere hvis du kjøpte samme billett direkte hos flyselskapet sammenlignet med en av bookingselskapene.

Og alle bookingselskapene vi sjekker, tar seg mer betalt for bagasje og setevalg enn flyselskapene. Har du en reise med flere mellomlandinger, risikerer du å betale tilleggene for alle enkeltflyene i reisen.

– Du må gjerne bruke søkemotorene til å lete opp hvilke flyselskaper som flyr på den reisen du ønsker, men jeg vil råde deg til å bestille billetten direkte hos flyselskapet, sier Odd Roar Lange.

Kunden må selv velge

I en e-post til TV 2 hjelper deg skriver Travellink, Kiwi og Etraveli som eier Gotogate, Supersaver og Mytrip, at de har utviklet et bredt tilbud av tjenester og produkter som kan gjøre reisen enklere. Prisene på disse er tydelig oppgitt og kundene står selv fritt til å velge disse.

Kiwi.com skriver at de jobber med hundrevis av flyselskaper, og vil alltid vise de mest oppdaterte prisene tilgjengelig.

Etraveli skriver at flyprisene er dynamiske og kan forandre seg raskt på grunn av faktorer som tilgjengelighet og kanselleringer.

Bravofly sier de skal gi oss et svar, men det uteblir.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook