Russland drev med omfattende elektronisk jamming under NATO-øvelsen Trident Juncture, fortalte etterretningssjef Morten Haga Lunde under sitt årlige foredrag i Oslo Militære Samfund mandag kveld.
Det var i midten av oktober 2018 at Russland utstasjonerte et jammesystem på Luostari flybase, 16 kilometer fra norskegrensen.
– De påfølgende dagene registrerte vi korte, sporadiske tilfeller av jamming, sannsynligvis knyttet til russisk øvingsaktivitet, sa Lunde.
Så ble utstyret for elektronisk krigføring flyttet høyere i terrenget.
– Dagen etter, under oppstarten av Trident Juncture, så vi at operasjonsmønsteret endret seg vesentlig. Jammingen økte markant i omfang og signalstyrke. Dette påvirket store deler av luftrommet over Finnmark, og sivile fly mistet GPS-signal. Jammingen opphørte 7. november, samme dag som øvelsen Trident Juncture ble avsluttet, sier etterretningssjef Morten Haga Lunde.
– Representerer en trussel
Et bortfall av GPS-signaler rammer både sjøfart og luftfart, og kan føre til tap av menneskeliv. TV 2 fortalte i helgen at luftambulansetjenesten i en periode måtte innstille sin aktivitet på en av flyplassene i Finnmark.
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) beskriver GPS-utfallene som svært alvorlig.
Etterretningssjef Morten Haga Lunde sa mandag at det knyttes særlig bekymring til den russiske bruken av jamming.
– Ikke bare er dette til hinder for norsk og alliert militær øving. Det representerer også en trussel for sivil aktivitet i fredstid, inkludert lufttrafikk og sivile beredskapstjenester, sa Lunde i Oslo Militære Samfund.
Ifølge Etterretningstjenesten er GPS-jammingen et nytt element i det nye normalbildet som er under utvikling i nordområdene.
Tilhørerne fikk under foredraget se en plansje som viste den russiske jammerens virkeområde, og jammeaktiviteten som sammenfalt nøyaktig i tid med Trident Juncture.
– Vår vurdering er at aktiviteten var direkte relatert til øvelsen, og sannsynligvis ble gjennomført for med hensikt å påvirke norsk og alliert bruk av luftrom under øvelsen, sa generalløytnant Morten Haga Lunde.
Avinor måtte innføre alternative flyrutiner, og flere passasjerfly mistet GPS-signal i luftrommet fra Kirkenes til Lyngen i Troms.