Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 28. desember gikk tråleren «Northguider» på grunn ved Hinlopenstredet nord på Svalbard.

Alle de 14 som var om bord på tråleren da det skjedde, ble reddet av et helikopter fra Sysselmannen i en svært krevende redningsaksjon. Ingen av de 14 ble skadet.

Tråleren hadde over 300.000 liter diesel om bord, og frykten var at drivstoffet skulle lekke ut i havet.

Tom for diesel

Havariet skjedde i et vernet område, blant annet med mye hval, hvalross og sjøfugl, og frykten var at drivstoffet skulle lekke ut i sjøen.

Arbeidet med å tømme tråleren for drivstoff ble satt i gang onsdag forrige uke, men dagen etter måtte operasjonen stansen på grunn av dårlige værforhold.

Mandag forteller seniorrådgiver i Kystverkets beredskapsavdelig, Rune Bergstrøm, at tråleren er tom for maritim diesel.

– Status nå er at de er ferdig med å tømme båten for diesel, sier han til TV 2.

Arbeidet med å tømme tråleren for drivstoff ble ferdig natt til søndag. Da hadde man klart å hente ut 332.000 liter,

Ingen utslipp

I prosessen med å tømme tråleren for diesel har det ifølge Kystverket ikke vært noen utslipp.

– Det er veldig bra. Mannskapene som har vært der oppe har gjort en kjempejobb, for det er ekstreme forhold der, sier Bergstrøm.

Forrige uke var det kraftig uvær på Svalbard, noe som i høy grad har preget redningsarbeidet.

– Akkurat nå har det vært ganske lite vind, men for bare noen dager siden var det opp til orkan i kastene, sier Bergstrøm og legger til:

– Det har vært veldig stort fokus på sikkerhet og derfor har været satt begrensninger, men nå har vi vært heldige i noen dager.

"Northguider" er tømt for diesel, men arbeidet fortsetter med å tømme tråleren for motorolje, hydraulikkolje og løsøre.
"Northguider" er tømt for diesel, men arbeidet fortsetter med å tømme tråleren for motorolje, hydraulikkolje og løsøre. Foto: Kystverket

Mulig bergingsplan

Etter at tråleren nå er tømt for drivstoff, arbeides det videre med å tømme motorolje og hydraulikkolje fra fartøyet. I tillegg skal selve trålen og alt av løsøre fjernes.

Mandag har Kystverket fått en mulighetsstudie for bergingsplan av rederiet, som de skal gå gjennom. Det er en kort rapport som presenterer forskjellige metoder for å fjerne selve tråleren.

– Den skal vi mest sannsynlig gi tilbakemelding på i dag, sier Bergstrøm.

Det kan allikevel ta en stund før fartøyet fjernes fra stedet.

– Det må gjøres ganske mye med båten før den kan flyte. Vi må også se på når på året det er mest gunstig å gjøre fordi den må slepes rundt Spitsbergen og ned til Longyearbyen, hvor den må få de siste reparasjonene før den føres til fastlandet, sier Bergstrøm.

– Det eneste usikkerhetsmomentet nå er drivisen og kreftene den bringer med seg, legger han til og forklarer at drivisen kan skyve båten ut.