Regjeringsforhandlingene:

Frp-Siv har med bompenge-krav fra sine egne

BOMPENGER: Frp leder Siv Jensen på vei til lunsj på Granavolden Gjæstegiveri. Med seg har hun klare råd fra egen stortingsgruppe.
BOMPENGER: Frp leder Siv Jensen på vei til lunsj på Granavolden Gjæstegiveri. Med seg har hun klare råd fra egen stortingsgruppe. Foto: Ruud, Vidar
Rekordmange bomstasjoner og rekordhøye summer har satt sinnene i kok hos billister i 2018. Nå har Frp-lederen fått beskjed om å innkassere en bompenge-seier.

Siv Jensen har fått klar ordre fra sin egen stortingsgruppe om å droppe utvannede kompromisser. Stortingsgruppa ønsker «store biffer» og rene seire.

Det er den eneste muligheten for å dempe kritiske røster i stortingsgruppa.

Øverst på ønskelisten fra sin egen stortingsgruppe står en bompenge-seier, etter det TV 2 erfarer.

Stortingspolitikerne, fylkesledere og lokalpolitikere har sett seg lei av å forsvare økte bompenger.

I tillegg anses en bompenge-seier som et perfekt kort inn i lokalvalget.​

Sinnet fra aksjonister har i hovedsak rettet seg mot Frp, som i valgkampen i 2013 lovet et bomfritt Norge hvis Frp fikk hånden på rattet.

– Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet, sa Frps stortingsrepresentant Bård Hoksrud til Nettavisen under valgkampen i 2013.

Jensen har også kommet med lovnader som ikke er oppfylt.

– Vi skal sørge for at bompengeringen rundt Oslo opphører. Om Frp får regjeringsmakt vil vi sørge for at det blir gratis å passere bommene. Bilistene betaler allerede mer enn nok i avgifter. Veiene skal betales av staten, sa Jensen til NRK Østlandsendingen i 2009.

Sjansene større i flertallsregjering

Blir det enighet om en ny regjeringserklæring, blir det Erna Solbergs første flertallsregjering. Dermed blir det også vanskeligere for Frp å forsvare de økte bompengene.

Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen deltar i forhandlingene på Granavollen og bekrefter opplysningene om at bompenger blir viktig for partiet.

LOVER KAMP: FrPs Ketil Solvik Olsen lover å kjempe for billistene i regjeringsforhandlingene på Granavolden fredag.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
LOVER KAMP: FrPs Ketil Solvik Olsen lover å kjempe for billistene i regjeringsforhandlingene på Granavolden fredag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Junge, Heiko

– Bilistene skal være glade for at de har Frp til å kjempe sin sak i regjeringsforhandlingene. Vi fortsetter vår kamp for bedre veier og mot bompenger, sier han til TV 2.

Han understreker at Frp har foreslått mange bompengekutt, men at stortingsflertallet har stoppet flere av de.

– Med en flertallsregjering er det større mulighet for at FrPs forslag vinner frem i Stortinget, sier Solvik-Olsen.

Han kan ikke love gjennomslag.

– Vi vet at vi står alene i vår kamp – de øvrige partiers støtte til bompenger stikker dypt. Vi skal likevel ikke gi oss.

Til tross for et sviende bompenge-nederlag i regjering, har Frp fått flere seiere. For eksempel har partiet økt bompengerabatten fra 10 prosent til 20 prosent i flere prosjekter og økt statlig finansering av rundt 40 bomprosjekt, slik at bomstasjonene raskere kan fjernes.

Løsningen med å bedre bompengerabatt-ordningen anses som en av løsningene i regjeringsforhandlingene.

En annen løsning kan være statlige rentefrie lån, en tredje kan være økte perioder med betaling mot lavere takster.

Da Høyre, Frp og Venstre forhandlet på Jeløya for et år siden, ble de enige om å «fortsette arbeidet med å effektivisere bompengesektoren for å redusere bompengebelastningen for bilistene».

Denne formuleringen er ikke nok hvis forhandlingene skal lykkes denne gang, ifølge TV 2s kilder.

Slått alle rekorder

Da Frp kom til makten med Høyre i 2013, var det 170 bomstasjoner i Norge. I november i år hadde det steget til 245.

I 2017 fikk staten inn 10,8 milliarder kroner i bompenger fra bilistene. Da Frp kom i regjering i 2013 var det 9,3 milliarder.

I den nye transportplanen planlegger regjeringen ta ta inn 131 milliarder i bompenger de neste tolv årene.

Av bevilgningene til veiformål er bompengeandelen på 20 prosent i den nye transportplanen. Det er 4 prosentpoeng mindre enn i den forrige planen. For veiinvesteringer er bompengeandelen 29 prosent, ned 6 prosentpoeng.

Oslo-topp: – Flertallsregjering kan gi nye muligheter

Listetopp i Oslo før kommunevalget, Aina Stenersen, håper og tror på bompengeseier. Hun ber forhandlerne prioritere det.

– Jeg håper generelt at man kan få ned avgiftsnivået for bilistene. Situasjonen i Oslo er fastløst med et rødgrønt flertall, så vi skal være glade vi har en Oslo-vennlig regjering, sier hun til TV 2.

KAN ENDRE SEG: Aina Stenersen (Fr.P) tror en flertallsregjering vil være bra for bilistene.
KAN ENDRE SEG: Aina Stenersen (Fr.P) tror en flertallsregjering vil være bra for bilistene. Foto: Pedersen, Terje

Hun mener forhandlerne bør se på muligheten for å redusere noen av fordelene elbilene har.

Stenersen tror en flertallsregjering kan gi Fremskrittspartiet økt innflytelse i bompengepolitikken.

– Fordelen med en flertallsregjering er at når de bestemmer seg for noe, så blir det sånn. Til nå har vi blitt stemt ned i Stortinget i flere saker og vi har utnyttet dagens spillerom maksimalt. En flertallsregjering kan gi nye muligheter og større seire.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook