Tiril (18) ble skremt da hun forsto hvor mye tid hun brukte på mobilen – tok drastiske grep

TOK GREP: Tiril Flatebø tok et oppgjør med sin egen mobilbruk, og oppfordrer andre til å gjøre det samme.
TOK GREP: Tiril Flatebø tok et oppgjør med sin egen mobilbruk, og oppfordrer andre til å gjøre det samme. Foto: Privat
– Som å diskutere alkohol-inntak med alkoholikere, sier psykolog om mobilavhengigheten mange kjenner på.

I november viste en undersøkelse utført av Kantar TNS for Statnett, at én av fem nordmenn under 30 år bruker mobilen mellom fem og åtte timer om dagen.

I en annen undersøkelse, utført av Deloitte, kommer det frem at 42 prosent av de spurte mener de bruker mobiltelefonen sin for mye, mens 52 prosent har opplevd negative effekter av egen mobilbruk.

Internasjonale undersøkelser tyder også på at det er vanlig at folk bruker opp mot fem timer på mobilen hver dag. eMarketer anslår at folk bruker 4 timer og fem minutter på mobilen hver dag, mens analysebyrået Flurry anslår at gjennomsnittet er fem timer dagen blant amerikanerne.

Dersom du hadde juleferie fra 22. desember til 2. januar og brukte mobilen din fem timer hver dag har altså så mye som to døgn (55 timer) av juleferien din på 11 dager gått med på å stirre ned på den lille skjermen.

Ser man litt større på det, begynner tallene å bli hakket mer ubehagelige.

I løpet av det neste året vil du ha stirret på mobilen i 76 døgn.

I løpet av ti år vil du ha brukt mobilen i over to av dem ...

– Telefonen var limt til hånden min

Mange har nok hatt å kutte ned på mobilbruken sin som et slags nyttårsforsett. En av dem er 18 år gamle Tiril Flatebø fra Nøtterøy.

I januar i fjor ble hun med da to venner arrangerte telefonfri uke på skolen, og det ga henne en aha-opplevelse.

– En uke uten telefon gikk helt fint, og det gjorde at jeg skjønte at telefonbruk påvirker oss mer enn vi tror. Jeg bestemte meg for å trappe ned, sier hun til TV 2.

«Telefonen var limt til hånden min. Jeg hadde bygd opp musklene i tommelen min til å scrolle gjennom Instagram. [...] For noen uker siden innså jeg hvor utrolig avhengig jeg var av telefonen min.», skrev hun i et leserinnlegg i Aftenposten.

Hun ble skremt da hun tenkte over at tre til fire timer hver dag gikk med til mobilbruk, og bestemte seg for å ta flere konkrete grep.

Tiril Flatebø (18) går tredje året på videregående i Italia, og sier hun har blitt en langt mer konsentrert elev etter at hun kuttet ned på mobilbruken. Foto: Privat.
Tiril Flatebø (18) går tredje året på videregående i Italia, og sier hun har blitt en langt mer konsentrert elev etter at hun kuttet ned på mobilbruken. Foto: Privat.

– Jeg lastet ned en app som måler tiden man er på mobilen. Deretter slettet jeg instagram-appen, slo av alt av varsler, stilte inn telefonen på svart-hvitt-modus og ga opp å fortsette Snapchat-streakene mine, sier hun til TV 2.

Ny hverdag

Et snaut år har gått siden hun startet prosjektet og nå bruker Tiril i gjennomsnitt mobilen i én time og seks minutter hver dag.

Tiril forteller at hun har merket flere endringer på sin egen hverdag.

– Det har gått veldig fint og jeg savner egentlig ikke noe. Å fikle med mobilen i sju minutter mens man venter på bussen, eller mellom en time på skolen er virkelig noe man klarer seg helt fint uten. Og jeg bruker jo fortsatt mobil, men på en mer bevisst måte, sier hun.

– Er det noe du merker at du gjør mer av nå som du er mindre på mobilen?

– Jeg bruker mer tid på å snakke med vennene mine, i stedet for å se i hver vår skjerm. Bruker mer tid på å oppleve det jeg driver med, isteden for å ta bilder eller «snappe» om det. Jeg driver med klatring, og klatring er ti ganger bedre hvis folk ikke er distrahert av å ta bilder av utsikten og så videre. Jeg leser mer bøker og har begynt å bære med meg bøker rundt.

Hun forteller også at hun nå rett og slett setter større pris på å kjede seg.

– Jeg har blitt flinkere på å gjøre ingenting, på å kjede meg, på å vente, noe jeg tror er veldig sunt. Jeg tror ikke det er meningen at vi hele tiden skal være underholdt av en skjerm, og det er ingenting farlig med å gi hodet en pause mens man venter i kø kontra å scrolle gjennom instagram, sier hun.

Har du innspill til denne saken eller temaet? Kontakt TV 2s journalist.

– Som å diskutere alkohol med alkoholikere

Men er det egentlig så farlig å bruke mobiltelefonen så mye i den digitale tidsalderen vi lever i?

Ja, mener psykolog John Petter Fagerhaug, som blant annet har spesialisert seg på å behandle pasienter med avhengighet.

– Dersom du egentlig ønsker å bruke mobilen lite, men ender opp med å bruke den fem timer hver dag, så har du et avhengighetsproblem, sier Fagerhaug til TV 2.

Han mener helsemyndighetene har altfor lite fokus på temaet, noe han mener skyldes at overdreven mobilbruk nærmest har blitt en felles avhengighet.

– Det er litt som å sitte på en pub og diskutere alkoholinntak med alkoholikere. Siden alle gjør det, er det liksom greit. For 50 år siden røykte «alle», og det var sosialt akseptert, men det har jo endret seg med tiden. På samme måten bør vi ta debatten rundt mobilbruk, sier Fagerhaug.

Psykologen møter jevnlig pasienter som sliter med mobilavhengighet, og opplever at mobilen gir dem problemer med å fungere i det daglige.

ALLTID TILGJENGELIG: Seks mobiler... eh, mennesker, møtes til lunsj i TV 2s kantine.
ALLTID TILGJENGELIG: Seks mobiler... eh, mennesker, møtes til lunsj i TV 2s kantine.

– De fleste jeg snakker med som bruker mobilen mye, sier at de føler de går glipp av så mye annet. Man blir misfornøyd med sin egen energi og hva man bruker tiden sin på, sier han.

På sin blogg forteller han om to unge klienter som begge sliter med angst og ensomhet, og flykter inn i mobil- og nettbruk. De kommer inn i en ond spiral og får abstinenser når de ikke bruker mobilen. Bedringen kommer når de legger bort den digitale verdenen.

– Få den ut av soverommet

Fagerhaug mener folk må tenke gjennom hva de vil oppnå med livet sitt, og bli flinkere til å skille den indre verden, den ytre verden og den digitale verden i livet sitt.

– Bruk mer tid på deg og ditt og den ekte verden. Bruk 80 prosent på den virkelige verden og 20 prosent på teknologi og den digitale verdenen.

– Hva er dine beste råd for å få ned mobilbruken?

– Du skal ikke kutte den helt ut, men heller lage regler for hva man ønsker å oppnå med bruken. Legg minst mulig på telefonen. Jo mer apper du har, jo mer bruker du den. Ta ekte pauser, legg bort alt med skjermer på og slapp av. Å få mobilen ut av soverommet er også veldig bra, mener Fagerhaug.

Fagerhaugs råd mot mobilavhengighet

  1. Ha mer fokus på «ditt» enn på «det». Fokuser på det du skal gjøre, lese, skrive, tenke, skape, oppnå, fikse, oppleve, leve - ha fokus på ditt liv. Ikke det som skjer på skjermen.
  2. Hva ønsker du å få ut av livet? Bruk teknologien til det. Spør deg selv, og ikke Google, hva du virkelig ønsker å få ut av livet. Bruk teknologien til det du virkelig ønsker å få til.
  3. Utforsk mulighetene. Dagens teknologi gir oss fantastiske muligheter hvis det brukes riktig. Utforsk mulighetene, vær og bli kreativ. Oppdag, lær og tenk.
  4. Det er din telefon, det er du som bestemmer. Teknologibruk er et valg, ikke en tvang.
  5. Ta ekte pauser. Møt deg selv, møt andre og slapp av. Lev! Da får du også bedre tid og et bedre liv.
  6. Få teknologien ut av soverommet. Søvn er verdens beste medisin. Søvn bygger deg opp og lader batteriene. Bruk vanlig vekkerklokke isteden for mobilen. De fleste slår nemlig ikke bare av vekkerklokken på telefonen, men sjekker også alt annet før de begynner dagen.

Han trekker også frem Apples skjermtid-funksjon eller andre apper som verktøy for å få bedre oversikt og å legge begrensninger for sin egen bruk.

– Et vanlig motargument er jo at før mobilens tidsalder, satt folk gjerne og leste avisen i timevis – er ikke dette et poeng?

– På en måte er det det samme, en avkobling, men man glemmer at øynene bruker mer energi på å se på den lille skjermen. På en avis får man heller ikke de samme forstyrrelsene. Der kan du kan være mer til stedet i øyeblikket og fordype deg i en god sak. Forskning har også vist at en som leser avis vil være roligere enn en som leser på mobil, som er mer stresset.

Påvirker hjernekapasiteten

Fagerhaugs erfaring er at unge mennesker er ekstra sårbare for å bli avhengige av mobilen, og viser til en dansk studie der det fremgår at jo oftere videregående elever sjekker telefonen, jo verre står det til med konsentrasjonen.

Psykolog John Petter Fagerhaug
Psykolog John Petter Fagerhaug Foto: Foto: Sveinung Kyte / TV 2

Dette understøttes av en nylig studie ved University of British Columbia i USA. I september publiserte de en studie der dert fremgår at foreldre som begrenser barnas skjermtid kan bidra til å bedre barnas hjernekapasitet.

4500 barn mellom 8 og 11 år ble kartlagt, og de som hadde mindre enn to timer skjermtid hver dag gjorde det bedre når de gjennomgikk tester for deres tenking, språk og hukommelse, skriver Washington Post.

– Det har blitt påvist at det kan gi konsentrasjonsvansker hos unge, fordi man ikke trener opp konsentrasjonen. Min egen erfaring er at unge mennesker får mer sosial angst fordi de gjemmer seg bak telefonen, sier han.

Tiril Flatebø forteller at hun har blitt langt flinkere til å arbeide konsentrert med skolearbeid etter at hun sluttet å ha mobilen ved siden av seg, og at hun stresser mindre.

Hun oppfordrer alle til å bli mer bevisste på sin egen mobilbruk.

– Ja, jeg vil oppfordre andre til å kutte ned. Men kanskje først og fremst å sette seg inn i hvor mye mobilen tar av hverdagen deres og hvor avhengighetsskapende det er. Så får det være opp til den enkelte om det er sånn man vil leve eller ikke, avslutter 18-åringen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook