DRONEFAST: Camilla Namtvedt og samboeren skulle egentlig reist hjem fra London torsdag kveld. Men på Gatwick var det milelange køer og kaos.
DRONEFAST: Camilla Namtvedt og samboeren skulle egentlig reist hjem fra London torsdag kveld. Men på Gatwick var det milelange køer og kaos. Foto: Privat / NTB Scanpix

Camilla (25) dronefast i londoN:

Måtte kjøpe nye flybilletter til 9000 kr: – Har vært fortvilende

Over 100.000 passasjerer har blitt rammet av dronekaoset på Gatwick flyplass i London de to siste dagene. Camilla Namtvedt (25) og samboeren sier at situasjonen har vært stressende.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyplassen ble først stengt onsdag kveld etter at to droner ble observert i nærheten av lufthavnen.

Nær seks timer senere, klokken 03.01 torsdag, åpnet flypassen.

Tre kvarter senere måtte de imidlertid stenge igjen etter flere droneobservasjoner.

Fredag morgen åpnet flyplassen på nytt, men timer senere måtte de stenge på nytt etter nye observasjoner av droner i luften.

– Vi tror dronene er sendt ut for å forstyrre flyplassen, men det finnes absolutt ingen indikasjon på at dette er terrorrelatert, sa Justin Burtenshaw, politisjef på Gatwick flyplass på onsdag.

Droneaktiviteten har ført til store forsinkelser og kanselleringer. Over 100.000 passasjerer har blitt rammet.

For Camilla Namtvedt og samboeren ble hjemreisen mye lenger enn først antatt.

– Vi skulle ha flydd hjem torsdag kveld, men før vi dro til flyplassen fikk vi beskjed om at flyet var blitt kansellert, sier hun til TV 2.

Etter at de fikk beskjed om at flyet ble kansellert, sier Namtvedt at de fikk svært lite informasjon fra Norwegian.

– Da vi ringte på torsdag stengte de telefonlinjene på grunn av stor pågang. Vi fikk beskjed om at vi fikk reise hjem første juledag, eller vente for å se om de klarte å skaffe et nytt fly, sier hun.

Camilla og samboeren så ingen annen utvei enn å bestille nytt fly med SAS fra Heathrow. Prisen havnet til slutt på 9000 kroner.

– Det har vært veldig fortvilende. Tanken på at vi ikke skulle komme hjem til jul har slått meg, og jeg har ringt gråtende til mamma flere ganger, sier hun.

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, sier til TV 2 at de har gjort og gjør alt de kan for å få de dronefaste passasjerene hjem så fort som overhodet mulig.

– Det er sterkt beklagelig, og vi forstår at det er en frustrerende situasjon for passasjerene, sier Næss.

Hun forteller videre at de har informert sine passasjerer via SMS, flyselskapets hjemmesider og via samarbeidspartnere på flyplassen.

Like etter klokken 19.30 meldte Sky News at Gatwick flyplass var åpnet igjen.

Britisk politi mistenker at det er miljøaktivister som står bak droneaktiviteten på flyplassen.

Militæret har nå blitt koblet inn for å stoppe ytterlige droneaktivitet ved flyplassen.