Mari (18) ble kåret til klassens styggeste – slik har hun kjempet seg ut av mobbemarerittet

MÅTTE FLYTTE: Mari Rannstad ble mobbet på barneskolen. På videregående flyttet hun til Lillehammer for å komme vekk fra de vonde minnene.
MÅTTE FLYTTE: Mari Rannstad ble mobbet på barneskolen. På videregående flyttet hun til Lillehammer for å komme vekk fra de vonde minnene. Foto: Privat
Mari Rannstad fra Gudbrandsdalen ble utsatt for mobbing store deler av barneskolen. Hun mener den tunge tiden har gjort henne sterkere.

Mari Rannstad (18) vokste opp i Gudbrandsdalen hvor hun gikk på skole frem til midten av videregående.

18-åringen forteller om noen tøffe år på barneskolen. Rannestad mistet nemlig mye av sin barndom til mobbing.

Hun var litt kraftigere enn de andre i klassen, noe hun selv mener kan ha utløst mobbingen hun ble utsatt for.

– Jeg var litt større enn de andre og kom tidlig i puberteten og dette fikk jeg svi for, forteller hun.

Rannstad ble dyttet, spyttet på, utestengt, forfulgt i friminuttene og kalt for stygge ting.

– De kalte meg tjukka og elefant. Jeg fikk aldri være i fred. De hakket på meg hele tiden.

Det var Gudbrandsdølen Dagningen som først skrev om saken.

Holdt avstemning

Og da klassen hadde avstemning over meldinger på mobilen, om hvem som var «klassens styggeste», fikk Rannstad flest stemmer.

– Det var utrolig sårende og vondt. Jeg husker denne perioden som veldig tøff, men jeg tror ikke jeg forstod helt alvoret av det akkurat da. Jeg var bare veldig lei meg.

Rannstad sier mobbingen førte til dårlig selvtillit og usikkerhet i ettertid.

– Jeg følte jo at det som ble sagt var sant. Jeg trodde kanskje at jeg fortjente det fordi jeg var annerledes.

Fikk venner

Da Rannstad startet på ungdomsskolen endret situasjonen seg. Hun begynte å trene og fikk venner.

– Jeg var ganske deppa da jeg begynte på ungdomsskolen, men det løsnet etterhvert da jeg plutselig begynte å få positive kommentarer.

– Jeg hadde jo aldri opplevd å at noen sa noe pent om meg, forteller hun.

Tre år senere fulgte videregående. Rannstad fortsatte med treningen, og begynte å stikke seg frem på sosiale medier hvor hun fikk mye oppmerksomhet.

– Jeg trente veldig mye. Det hjalp meg til å få ut frustrasjonen og fokusere på noe annet. Jeg begynte å poste ting på Instagram hvor jeg fikk en del oppmerksomhet og positive kommentarer, sier Rannstad.

TRENING: Rannstad sier hun satset alt på treningen for å få bort de vonde tankene. Foto: Privat
TRENING: Rannstad sier hun satset alt på treningen for å få bort de vonde tankene. Foto: Privat

Startet et nytt liv

Til tross for at situasjonen hadde bedret seg for Rannstad, følte hun likevel at de vonde minnene fra barneskolen forfulgte henne.

– Jeg var jo litt traumatisert og det var mye som lå i bakhodet. Jeg hadde fått noen få gode venner, men det var et tøft miljø på videregående også. Og selv om at ting gikk litt bedre, følte jeg likevel at det var så mange vonde minner rundt meg at jeg ønsket bare å starte helt på nytt, sier Rannstad.

Med støtte fra familie og venner flyttet hun til Lillehammer for å ta siste året på videregående.

– Det er det beste valget jeg har tatt. Endelig kan jeg brette ut vingene og få være meg selv. Det er ingen som dømmer meg her, sier hun.

– Jeg vil hjelpe andre

Rannstad som nå jobber som assistent i et bofellesskap ved siden av skolen, håper at hun kan hjelpe andre som også opplever mobbing.

– Det er mye skam knyttet til det å bli mobbet. Jeg håper at jeg kan hjelpe andre ved å snakke åpent om det. Da jeg ble mobbet visste jeg ikke en gang at det var det jeg ble utsatt for.

– Jeg vil få ned statistikken, og håper at politikerne i Norge kan gjøre mobbing mer åpent så folk ikke holder det inne, sier Rannstad.

Nulltoleranse for mobbing

TV 2 har vært i kontakt med rektor ved den aktuelle skolen, som ikke ønsker å uttale seg i enkeltsaker, men sier skolen har en nulltoleranse for mobbing, og at de har en rekke forebyggende tiltak mot dette.

– Vi er veldig opptatt av skolemiljø og trivsel og baserer oss elevundersøkelsen som vi har kjørt på hele mellomtrinnet. Vi bruker også siden klassetrivsel.no som er veldig informativt, og skal gi lærerne bedre innsikt i hvordan den enkelte elev opplever skolehverdagen.

– Det viktigste av alt er de jevnlige elevsamtalene og det tette samarbeidet vi har med foreldre. I tillegg har vi dyktige lærere og assistenter som ser og støtter elevene hver eneste dag, forklarer rektoren.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook