Slik opplevde tankskip-losen minuttene før fregatt-kollisjonen

Tankskipet Sola TS tok i bruk lyd, full revers og en morselampe for å varsle KNM Helge Ingstad om hva som ventet foran dem. Kort tid etter skjedde likevel kollisjonen.

Klokken 02.50, 8. november, går losen om bord i Sola TS. Det er godt vær ved Stureterminalen, stedet der råolje og kondensat fra Nordsjøen kommer til land gjennom enorme rørledninger.

Tankskipet går ofte inn og ut fra terminalen, og leies for tiden av Equinor. Sola TS var fullastet med råolje denne november-natten.

Losens oppgave er å guide det enorme tankskipet trygt ut Hjeltefjorden. På mange måter er oppdraget ren rutine.

Vindstyrken er 5 meter i sekundet, og bølgehøyde er fattige 0,5 meter.

Det er ingenting som tilsier at en av de mest dramatiske ulykkene til sjøs i norsk historie er i ferd med å skje, kort tid senere.

Fem på broen får øye på lys

De har påslått AIS, et varslingssystem som gjør det mulig for andre skip å identifisere at det er Sola TS som er på vei ut fra Sture denne natten. To radarer er i bruk, den ene er innstilt på tre nautiske mil, den andre på seks.

Opplysningene fremgår i et dokument som TV 2 har fått innsyn i av Sjøfartsdirektoratet.

Ca. klokken 03.30 forlater tankskipet Sture-terminalen. Skipet turnes ved hjelp av eget maskineri og taubåtene Tenax og Ajax. Sistnevnte var løs på babord side av Sola TS. Skipet anlegger en nordlig kurs, Ajax returnerer til Sture, og Sola TS begynner å bygge opp fart ut i fjorden.

AIS-signaler har vist at fartøyene Silver Firda og Vestbris seiler nesten parallelt, like sør-øst for tankskipet.

På broen er det kaptein, los, rormann, to styrmenn og en matros. Det er rormannen som styrer fartøyet ved håndstyring. Etter kort tid blir de oppmerksomme på et annet fartøy foran dem.

Plutselig ser nemlig losen om bord på Sola TS både den grønne og røde lanternen der ute i mørket.

Skipet som kommer mot dem kan de se rent visuelt, og på radar.

På dette tidspunktet vet ikke Sola TS hvilket skip det er som kommer rett mot dem. De kaller opp trafikksentralen på Fedje, men heller ikke de vet hvilket fartøy det er som kommer sørover i Hjeltefjorden.

Grønn og rød lanterne samtidig

I mørket kan de på broen se det ukjente fartøyets grønne lanterne.

På sjøen er dette nyttig informasjon. Skip har en grønn lanterne på styrbord side, og en rød lanterne på babord side. Sola TS kan dermed vite at de ser styrbord side av det foreløpig ukjente skipet. I det stummende mørket utenfor Øygarden gir dette kunnskap om hvilken retning det ukjente fartøyet har.

Lostjenester

  • Kystverket har ansvar for den nasjonale lostjenesten.
  • Formålet med lostjenesten er å trygge ferdselen på sjøen og verne om miljøet ved å tilføre fartøyets mannskap nødvendig farvannskunnskap.
  • Under seiling med visse fartøy og under seiling i visse farvann er det losplikt.
  • Kystverket har ansatt ca. 280 loser i tjeneste fordelt på 18 losstasjoner. Losene har grundige kunnskaper om områdene nærmest den losstasjonen de arbeider ved.

Kilde: Kystverket.no

Sola TS vet fortsatt ikke hvilket skip som kommer mot dem, og vet dermed heller ikke hvem de skal kalle opp på sambandet. De velger å benytte seg den såkalte Aldis-lampen.

Brukt i andre verdenskrig

Ifølge Forsvarets Museums nettsider, brukes en Aldis-lampe til å gi morsesignaler til andre fartøy.

Om det er bruken av lampen eller andre årsaker til det uvisst, men etter at lampesignalene er sendt, foretar fartøyet der fremme en kursendring.

Plutselig ser nemlig losen om bord på Sola TS både den grønne og røde lanternen der ute i mørket.

Det kan ikke bety noe annet enn at fartøyet der fremme har kurs mot dem.

– Kunne ikke ta styrbord

Like etter ser de bare den grønne lanternen igjen.

Broen på tankskipet blir kalt opp av Fedje VTS, som nå informerer om at det er den topp moderne milliard-fregatten KNM Helge Ingstad som er på vei mot dem.

Tankskipet gjør ti grader kursforandring mot styrbord side. Dette fører dem inn i en eksakt nordlig retning. De kaller opp Helge Ingstad og ber fartøyet om å gå styrbord, de også.

Isteden får Sola TS til svar at Helge Ingstad ikke kan gå styrbord.

– Full bakk i maskinen

På østsiden av Sola TS ligger Silver Firda, med Vestbris like bak.

Losen gir da ordre om å slå «full bakk i maskinen».

Tankskipet er 250 meter langt, 44 meter bredt og kan maksimalt bære 112.700 tonn

«Full bakk i maskinen» betyr at alle tilgjengelige krefter settes inn for å stanse dette enorme fartøyet fra og drive videre fremover.

Losen kaller opp KNM Helge Ingstad igjen, men det er for sent.

Kollisjonen inntreffer ifølge losen mellom klokken 04.02 og 04.03.

Losen tenker på mannskapet på fregatten

Losen selv er kjent med at TV 2 omtaler rapporten som han har skrevet.

Losdirektør Erik Freberg Blom ønsker ikke å kommentere innholdet i rapporten, men sier at losen blir ivaretatt.

– Han er tilbake i tjeneste. Vi har regelmessige samtaler med ham. Hans bekymring og hans tanker går til de som var om bord på Helge Ingstad. Han er mer bekymret for hvordan det går med dem, sier Blom.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook