Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den første delen av arbeidet omfatter tømming av utsatte drivstofftanker for å redusere risikoen for utslipp i forbindelse med bergingsarbeidet. Fregatten hadde 460 kubikkmeter marin diesel om bord da den havarerte.

Torsdag formiddag melder Forsvaret at oppstart av pumping av drivstoff fra den første tanken kan starte torsdag ettermiddag.

– Nødlossing og pumping vil skje døgnkontinuerlig, og utføres av kompetent personell med erfaring fra tilsvarende operasjoner, heter det i oppdateringen fra Forsvaret.

Se direkte bilder av aksjonen øverst i artikkelen.

Først tømme, så løfte

Det er nå nesten to uker siden fregatten kolliderte med oljetankeren Sola TS.

Etter at de fleste festene som forankret skipet til land sviktet, har fregatten ligget nesten helt under vann i Hjeltefjorden.

Det er erklært statlig aksjon, som innebærer at Kystverket leder oljevernaksjonen, mens Sjøforsvaret leder selve bergingsaksjonen.

Dykkerfartøyet MS Risøy ankom onsdag ettermiddag, og har siden jobbet med å forberede for å pumpe drivstoff ut av havaristen. Det er i utgangspunktet ventet at løftearbeidet starter så snart fregatten er helt tømt for drivstoff.

Tungt løft

Spesialskipet fra SubseaPartners skal forberede tømming av drivstofftankene til fregatten. Nødlossingen gjøres for å redusere risikoen for utslipp i forbindelse med neste fase av operasjonen, som vil være heving av fartøyet over på en nedsenkbar lekter, og videre transport til Haakonsvern.

Kranskipene Rambiz og Gulliver er på plass i fjorden for å hjelpe til i bergingsarbeidet. Helge Ingstad veier i utgangspunktet 5000 tonn, men har tatt inn mye vann. Kranskipene har en løftekapasitet på over 7000 tonn.

Slik skal de heve fregatten:

  • Kranbåtene Gulliver og Rambiz legges på utsiden av Helge Ingstad.
  • To mindre lektere skal fortøyes i skadeområdet, og vil fungerer som arbeidsplattform for å forberede løfte- og riggeutstyr. Ingen personer vil være ombord på Helge Ingstad under denne delen av bergingsarbeidet.
  • Dykkerfartøyet MS Risøy skal tømme skipet for dieselolje i utsatte områder. Helge Ingstad skal være helt tømt før heisingen.
  • Deretter vil fregatten bli heist gradvis opp av de to kranbåtene. Denne delen av arbeidet kan ta svært lang tid.
  • Så skal skipet overføres til en stor nedsenkbar lekter.
  • Når det er gjort, skal Helge Ingstad tømmes for ammunisjon og annet sensitivt materiell i samråd med Sjøforsvaret, Statens Havarikommisjon og politiet.
  • Lekteren skal deretter slepes til Haakonsvern, dit KNM Helge Ingstad opprinnelig var på vei.

Vet ikke hvor lang tid det tar

Forsvaret er ansvarlig for nødlossingen, mens Kystverket ivaretar tilsyn med operasjonen – samt den pågående oljevernaksjonen.

Kystverket opplyser onsdag at det ennå er for tidlig å si noe om hvor lang tid nødlosseoperasjonen tar.​ Åtte fartøyer og 47 personer deltar i aksjonen fra Kystverkets side. Det er lite vind og gode arbeidsforhold i området.