Utfordringene står i kø når «helge ingstad» skal heves:

– Dette får man bare én sjanse til å gjøre riktig

KNM Helge Ingstad kan deles i to, slå sprekker og skli på enda dypere vann – dette er de største farene når 5000 tonn fregatt skal reddes.

Gulliver og Rambiz har en total løftekapasitet på 7000 tonn. Når de starter løftet av KNM Helge Ingstad, har de bare èn sjanse til å få jobben gjort. Foto: Hommedal/Meek/NTB Scanpix/Scaldis. Montasje: Chris Ronald Hermansen /TV 2
Gulliver og Rambiz har en total løftekapasitet på 7000 tonn. Når de starter løftet av KNM Helge Ingstad, har de bare èn sjanse til å få jobben gjort. Foto: Hommedal/Meek/NTB Scanpix/Scaldis. Montasje: Chris Ronald Hermansen /TV 2

​Tirsdag kveld befinner kranfartøyet Rambiz seg like vest for Fitjar. Etter Sjøforsvarets egne estimater, ankommer det Belgisk-registrerte skipet Hanøytangen på Askøy utenfor Bergen sent tirsdag kveld.Der ligger allerede søsterskipet Gulliver, klar til å starte neste fase av bergingen av milliardfregatten KNM Helge Ingstad. Så fort de to skipene er samlet blir de klargjort for å utføre lø