Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Nå har vi fokus fullt og helt på å få hevet Helge Ingstad og få fraktet den til Haakonsvern, sier sjef for maritime kapasiteter ved Forsvarsmateriell, Thomas Wedervang.

– Dette er en kompleks og utfordrende fase, sier han.

Når fregatten er fraktet til Haakonsvern vil skadene bli vurdert.

– Vi har en plan. Den vil bli vurdert og verifisert fortløpende, sier Wedervang.

Kraner klargjøres

Alt materiell for å gjennomføre jobben er snart på plass. Kranen «Gulliver» er på plass, og kranen Rambiz ankommer tirsdag. Sammen kan de to kranene løfte 7300 tonn.

Helge Ingstad veier 5000 tonn, og har i tillegg tatt inn mye vann.

– Planen er å heise fartøyet gradvis opp og overføre det til en nedsenkbar lekter. På mange måter en vanlig dokkingoperasjon, sier Wedervang.

Operasjonen kommer til å ta mange dager. Fartøyet må tømmes for diesel, olje og vann. Dette arbeidet starter trolig i kommende uke.

– Vi klargjør lektere og riggeutstyr. Samtidig begynner vi om kort tid å tømmer fartøyet for drivstoff fra de tankene som ligger ut på skroget. Parallelt klargjør vi kjettinger, sier prosjektleder Arild Øydegard i Forsvarsmateriell.

– Vi må gjøre en kontrollert tømming av vann. Dette kommer trolig til å ta flere dager, sier Øydegard.

Fartøyet kommer ikke til å bli hevet helt opp av sjøen, men heves opp på en lekter som senkes under vann.

– Hva skjer hvis fartøyet sklir ut på dypere vann?

– Utstyret vi har tilgjengelig skal kunne klare å heve det også fra dypere vann, sier Øydegard. Han legger til at dette vil gjøre gjennomføringen mer komplisert.

– Den største risikoen er vel været. Hvis det blir veldig dårlig vær kan bergingen tar lenger tid, sier han.

– Godt samarbeid

Til uken vil også Heimevernet komme inn og bidra i aksjonen, opplyser Sjøforsvaret på pressekonferansen. De skal bistå med vakt og sikring av fartøyet.

Sivilforsvaret og Sturebasen til Equinor har også bistått Sjøforsvaret.

– Forsvarsmateriell styrer dette fra et obs-rom som fungerer særdeles bra, sier sjef for operasjoner i Sjørofsvaret, Yngve Skoglund.

Pressevakt Torill Herland i Sjøforsvaret forteller at det er krevende bare å holde situasjonen i sjakk frem til selve bergingsarbeidet begynner.

– Det er fortsatt sikringsarbeid som pågår. Fartøyet er i stor bevegelse, så vi overvåker det nøye og lager rapporter hver halvtime, sier Herland til TV 2.

Målet er å få fregatten fraktet til Haakonsvern utenfor Bergen innen uke 47.