#

2SITERT

Dette problemet er trolig for dyrt å løse

SUNKET I FJORDEN: Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med et tankskip og har nå sunket utenfor Øygarden. Da står Sjøforsvaret igjen med fire fregatter, men i realiteten er det bare tre som er operative samtidig.
SUNKET I FJORDEN: Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med et tankskip og har nå sunket utenfor Øygarden. Da står Sjøforsvaret igjen med fire fregatter, men i realiteten er det bare tre som er operative samtidig. Foto: Poppe, Cornelius
Krigsberedskapen er svekket. Finnes det en løsning, er den nok dyrere enn hva noen vil betale.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortinget bestilte for lenge siden fem fregatter. Nå er én til vedlikehold og annen under vann. Kun tre er seilingsdyktige.

Forsvarsministeren forsøker å dysse ned problemet med å snakke om antall seilingsdøgn.

Men hvis russerne kommer, bekjemper vi dem ikke med mange seilingsdøgn i fredstid.

Da Forsvaret for ca. ti år siden endelig fikk erstattet de gamle 1960-tallsfregattene med mer moderne båter, oppsto raskt nye problemer.

De nye fregattene manglet reservedeler og ble ikke godt nok vedlikeholdt. Sjøforsvaret hadde ikke tilstrekkelig bemanning; båtene lå til kai fordi det ikke var nok folk.

Mathias Fischer, kommentator og debattansvarlig
Mathias Fischer, kommentator og debattansvarlig Foto: Håvard Solem/TV 2

I fjor kom Riksrevisjonen med en knusende rapport om fregattene. Den meldte om «kannibalisering» av fregattene: Fordi de manglet reservedeler, har båtene måtte ta deler fra hverandre.

Nå så det likevel ut til at ting var kommet mer på stell. Helt frem til forrige uke, da KNM «Helge Ingstad» kolliderte med et tankskip.

Det ser ikke ut som forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) har særlige ambisjoner om å gjenreise fregattflåten.

Det svekker den norske krigsberedskapen.

Da Bakke-Jensen og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen møtte pressen på Ingstads søsterskip KNM «Thor Heyerdahl» onsdag, var de imponerende samsnakkede. De skal klare å opprettholde antall seilingsdøgn, sa de.

Ved å bruke mannskapet fra den sunkne fregatten på en annen båt, skal de opprettholde aktiviteten på samme nivå. Like mange seilingsdøgn.

Seilingsdøgn, det var alt de ville snakke om.

SEILINGSDØGN: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (t.h.) og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen svarer på spørsmål etter at de onsdag møtte mannskapet som var om bord da fregatten Helge Ingstad havarerte i forrige uke.
SEILINGSDØGN: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (t.h.) og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen svarer på spørsmål etter at de onsdag møtte mannskapet som var om bord da fregatten Helge Ingstad havarerte i forrige uke. Foto: Alexander Øvrebø

Hva de skal gjøre på lenger sikt, dersom den sunkne fregatten ikke lar seg redde, har de ikke et svar på.

Det var en annen tone enn den Høyre hadde tirsdag. Hårek Elvenes, som er Bakke-Jensens partifelle og Høyres forsvarspolitiske talsperson, sa til NTB at fregatten må erstattes.

Havariet kommer til å føre til en ny vanskelig og kostbar debatt om Forsvarets ressurser.

Først må politikerne få en realitetsorientering. Selv om Forsvaret har hatt fem fregatter, har det ikke vært fem båter som har vært operative samtidig. Driftsbudsjettet til Sjøforsvaret er basert på at de skal ha tre operative fregatter, ett opplæringsfartøy og én som ligger inne til vedlikehold.

Inne i tørrdokken på Haakonsvern ligger KNM «Fridtjof Nansen». Den er inne til vedlikehold som skal ta ett år. I beste fall kan den sjøsettes tidlig neste sommer.

Men så snart den er klar, skal neste fregatt inn. De påfølgende tre årene skal de tre andre fregattene tilbringe hvert sitt år på land.

I det hele tatt er det et spørsmål om det er mulig, dersom det skulle være helt nødvendig, å bruke alle fire samtidig. Med utgangspunkt i hva Riksrevisjonen skrev om kannibalisering, må Stortinget kreve svar på om det finnes nok deler og kapasiteter til fire fregatter.

Med tre båter og mannskap for fire, skal Sjøforsvaret opprettholde samme antall seilingsdøgn.

Men Stortingets bestilling i sin tid var ikke seilingsdøgn. Det var fem fregatter. Som det sto i proposisjonen fra regjeringen i 1999: «fregattene er fremfor alt fartøyer som skal kunne brukes i krig».

I krig trenger man operative fregatter, ikke seilingsdøgn fra fredstid.

Stortinget vil neppe si seg fornøyd med et svar om seilingsdøgn.

Men det er en lang vei fra frustrasjon til handling når handling koster mange milliarder. Allerede har Stortinget vedtatt en ambisiøs og kostbar langtidsplan for Forsvaret. Den alene vil bli vanskelig å oppfylle.

IKKE PÅ SJØEN: Sånn så KNM "Fridtjof Nansen" ut da TV 2 besøkte den i tørrdokken på Haakonsvern fredag. Denne fregatten kan ikke bli operativ før neste sommer. Da skal en annen fregatt inn.
IKKE PÅ SJØEN: Sånn så KNM "Fridtjof Nansen" ut da TV 2 besøkte den i tørrdokken på Haakonsvern fredag. Denne fregatten kan ikke bli operativ før neste sommer. Da skal en annen fregatt inn.

Så hvilke muligheter har de?

Drømmen er å sjøsette «Ingstad» igjen. Det ser ikke særlig realistisk ut. Etter flere uker i saltvann med revnet skrog, er det trolig bare propell og ror som brukelig. Å reparere båten vil bli en svært kostbar affære, hvis det i det hele tatt er mulig.

(Et lite sidepoeng: Hvis «Ingstad» skal berges, må den inn i tørrdokken der «Nansen» står i dag. Der er det bare plass til én båt om gangen.)

De kan også kjøpe en ny fregatt. Heller ikke det er særlig sannsynlig. Poenget er å ha fem like fregatter. Skal de kjøpe en ny, helt lik båt, vil det ikke bare bli ekstremt dyrt, men også en merkelig prioritering: Hvorfor bruke mange, mange milliarder kroner på en fregatt med en gammel standard?

De kan også bruke eksisterende kapasiteter eller kjøpe andre fartøy som kan dekke noe av behovet. Det er nok den billigste og dårligste løsningen, og også den som er lengst unna å oppfylle det som Stortinget har vedtatt.

Det mest trolig er derfor at Norge blir stående med kun tre fregatter som er operative samtidig.

De forrige fregattene, Oslo-klassen, levde i 40 år.

Forhåpentlig blir det ikke 40 år med kun tre operative fregatter. Bakke-Jensen kan gjerne skryte av hvor mange seilingsdøgn de har, men krigsberedskapen vil uansett være på et altfor lavt nivå.

Men pytt, det er jo fred.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook