Ny gluten-studie overrasker ekspert

GLUTEN-FORSKNING: Gluten-rik kost som bakst og pizza kan endre bakteriefloraen i tarmen på grunn av kostfibrene i denne maten, viser ny forskning.
GLUTEN-FORSKNING: Gluten-rik kost som bakst og pizza kan endre bakteriefloraen i tarmen på grunn av kostfibrene i denne maten, viser ny forskning. Foto: Foto: Colourbox
Professor er overrasket over egne funn i ny, dansk studie.

52 danske og internasjonale forskere har for første gang på verdensplan påvist at det kan være flere positive effekter knyttet til å spise mindre gluten.

I studien, som har strakt seg over seks år, at man ved å spise mindre gluten, kan forandre sammensetningen av tarmbakterier.

Helt uventet funn

Man vil da føle seg mindre oppblåst og få mindre luft i magen.

Forsøkspersonene som var med i studien og spiste mindre gluten opplevde i gjennomsnitt et vekttap på nesten ett kilo etter åtte uker. Det skriver Politiken.

– Vekttapet var helt, helt uventet for oss, sier professor og forskningsleder Oluf Borbye Pedersen i Novo Nordisk Fondens Metabolismecenter ved Københavns Universitet til avisen.

Årsaken til vekttapet ser ut til å være at et gluten-fattig kosthold bidrar til at tarmbakteriene øker forbrenningen i kroppen.

Bakteriefloraen endret seg

Studiet hadde som formål å undersøke om sammensetningen av tarmens hundrevis av forskjellige bakteriearter endrer seg, dersom man skifter ut gluten-rik kost med den glutenfattig og fiberrik kost.

I studien fremgår det at det var nettopp dette som skjedde.

Les om de detaljerte funnene i studien her

Ifølge professoren lider om lag én prosent av befolkningen i Skandinavia av den autoimmune sykdom cøliaki. Samtidig har om lag én av fem har konstant problemer med mage eller tarm i en eller annen form.

– En av årsakene til dette kan være det store forbruket av brød, pizzaer, hvete og rug, sier professoren.

– Low-gluten-trend er kommet for å bli

Professoren understreker overfor TV 2 at det ikke er grunnlag for å si at det er gluten i seg selv som fører til at enkelte opplever ubehag, men at glutenholdig mat består av andre kostfibre som kan skape trøbbel med fordøyelsen hos friske mennesker.

– Problemet med kostfiber er at vi ikke selv kan fordøye dem. Det må tarmbakteriene gjøre for oss. Vår forskning viser at friske mennesker som spiser hvete og rug, sier at de får fordøyelsesproblemer i form av oppblåshet og luft-plager. Når de spiser brød av annet bakværk som for eksempel mais eller fullkornsris, så får de ikke disse problemene, sier Oluf Borbye Pedersen til TV 2.

Han mener dette funnet kan være med på å forklare hvorfor mange mennesker verden over velger et glutenfattig kosthold, selv om de ikke har fått påvist cøliaki eller glutenallergi.

– Den low-gluten-trenden man ser mange steder i verden er kommet for å bli. Det er fordi mennesker merker på sin egen kropp at de blir bedre av å innta mindre glutenholdig mat. Ikke fordi det er mindre gluten, men fordi de får i seg andre type kostfibre som gir mindre gasser i tarmen. Det har vi vitenskapelig holdepunkter for å si nå, sier forskeren til TV 2.

Hva er gluten?

Gluten finnes i alle våre vanligste kornslag: Hvete, rug, bygg og spelt. Havre inneholder ikke naturlig gluten, men havreprodukter kan inneholde spor av gluten ettersom de gjerne produseres i samme lokaler som andre kornsorter.

Gluten er en blanding av to proteiner, gliadin og glutenin. Gluten gjør at gjærbaksten hever, og gjør den lettere å arbeide med. Gluten forårsaker allergiske reaksjoner for dem som har cøliaki

Kilde: Opplysningskontoret for brød og korn

Han understreker at det ikke er noen grunn til at mennesker som ikke merker noen problemer i forbindelse med inntak av glutenrik mat, skal legge om kostholdet.

– Alle mennesker som har det fint å spise glutenrik kost, skal fortsette med det. De som har problemer, de kan vurdere å kutte ned på det, mener han.

Dreing vekk fra gluten?

Professor ved Institutt for klinisk medisin ved UiO, Knut Lundin, er en av landets fremste eksperter innen feltet.

Han mener den danske studien samsvarer bra med funnene de gjorde i 2017, da de påviste at det ikke nødvendigvis er gluten i seg selv, men karbohydratene «fruktaner» som man naturlig finner i glutenholdig mat, som kan gi folk ubehag.

De foretok en blindtest med 59 frivillige mennesker som fra før av gikk på glutenfri diett på grunn av opplevde problemer. De fikk musli-barer med gluten, fruktan eller ingenting (placebo) i tilfeldig rekkefølge.

Knut Lundin, professor ved UiO.
Knut Lundin, professor ved UiO.

Resultatet var slående: Det var svært få som reagerte på gluten. Noen responderte på placebo, men det var fruktan-barene som ga mest symptomer, skriver forskerne bak studien i Aftenposten.

– Det er en fin studie som passer bra med våre observasjoner. Det vi har sett er å se på gluten opp mot fruktaner, og vi har kommet fram til at det ikke nødvendigvis er proteinet gluten, men karbohydrater som fruktaner som kan væreårsaken til at mange har ubehag, sier Lundin til TV 2.

Han tror deres og danskenes funn kan føre til at forskningen dreies bort fra å spesifikt gluten-proteinet, og at man heller vil se på det mer sammensatte bildet med kostfibre og bakteriefloraen i magen.

Fant ingen reaksjon på gluten

Stipendiat ved Senter for ernæring på Universitetet i Bergen og ernæringsfysiolog, Hanna Fjeldheim Dale, har nylig gjennomført er forskningsprosjekt på pasienter som oppga at de var gluten-sensitive.

Hanna Fjeldheim Dale. Foto: Privat
Hanna Fjeldheim Dale. Foto: Privat

I en blindtest fikk de med seg to muffins-mikser – én med gluten og én uten gluten. Ellers hadde miksene identisk innhold. Disse de skulle teste hver for seg i fire dager sammenhengene i to perioder. Hun fant ingen spesifikk reaksjon på gluten hos pasientene.

Bare fire av de 20 som var med i undersøkelsen, klarte å identifisere de to riktige periodene de fikk gluten.

Hun utelukker imidlertid ikke at det er andre ting enn gluten som pasientene reagerer på, noe som samsvarer bra den danske undersøkelsen.

– Det kan hende at det er karbohydrater, snarere enn proteinet gluten som er kilden til ubehaget. Derfor kan det være mer interessert i å se på hvete som helhet, enn så spesifikt på gluten, sier Fjeldheim Dale til TV 2.

– Bedre fordøyelse

60 voksne dansker deltok i den danske studien. De ble delt inn i to grupper. I to perioder av åtte uker spiste de enten en fiberrik, men glutenfattig kost, eller en fiber- og glutenrik kost. I begge forsøksperiodene fikk man akkurat samme mengde kostfibre og energi i maten.

Etter perioden med en fiberrik og glutenfattig kost, var det færre bakterier som ga gasser i tarmene. Forsøkspersonene hadde også mindre oppblåst mage, og vurderte selv at de hadde en bedre fordøyelse i de åtte ukene.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook