Derfor har denne TV-serien endret hvordan du ser på TV

Vi strømmer film og TV som aldri før, og i USA alene blir det produsert flere hundre serier i løpet av ett år, ifølge medieforsker Gry Cecilie Rustad.

Vi strømmer film og TV-serier mer enn aldri før. Ifølge medieforsker Gry Cecilie Rustad vil det i år bli produsert over 500 originale TV-serier bare i USA alene.

– Nå kan man se på TV når som helst og hvor som helst. Man kan se på bussen, man kan se på do. Det er TV-serier tilgjengelig hele tiden og det tar aldri slutt, sier Rustad til God Morgen Norge.

Hun forteller at vi er inne i en tid mange ser på som «peak-TV».

– Det vil si at det aldri har blitt produsert så mye originalt TV-innhold noensinne. I tillegg på grunn av disse strømmetjenestene får man mange flere globale tv-serier, sier hun.

Rustad understreker også at i havet av tilbud kan det bli vanskelig å orientere seg.

Fenomenet «binging»

I utviklingen har det dukket opp et nytt fenomen som kalles «å binge».

Medieforsker Gry Cecilie Rustad. Foto: TV 2
Medieforsker Gry Cecilie Rustad. Foto: TV 2

– «Binging» er når man har alle episodene av en TV-serie tilgjengelig og ser flere episoder på en gang, forklarer medieforskeren.

Hun sier det er vanligst blant de unge forbrukerne.

– Unge binger selvsagt mer siden de er vant til å se på TV. De ser også mer på mobile enheter enn det eldre voksne gjør.

Rustad sier «binging» er noe man allerede fikk mulighet til å gjøre da man fikk VHS, men at det ikke ble et fenomen før DVDen kom.

– Likevel er det strømmetjenestene som har gjort det mer vanlig å binge TV-serier enn tidligere da man vanligvis så episoder ukentlig, sier Rustad.

«Game of Thrones» sees likt globalt

Hun trekker frem HBO-serien «Game of Thrones» som et spesielt tilfelle som publikum fortsatt velger å se ukentlig.

Serien ble sendt for første gang i 2011 og er nå i sin åttende sesong.

– Det jeg synes er veldig kult med denne serien er at hele verden sitter og ser på «Game of Thrones» hver uke, når det kommer en ny episode. Dagen etter den siste episoden er sluppet i USA har folk i India også sett den samme episoden, så man kan diskutere den på nett. Så «Game of Thrones» ser man mer på lik måte som man gjorde i gullalderen, og som alle snakket om på jobben dagen etterpå, sier Rustad.

SERIESUKESS: Lena Headey spiller Cersei Lannister i TV-serien «Game of Thrones» som har fått en global sukess. Foto: HBO/AP
SERIESUKESS: Lena Headey spiller Cersei Lannister i TV-serien «Game of Thrones» som har fått en global sukess. Foto: HBO/AP

– Mer nisjepreget tilbud

Rustad tror den voldsomme økningen i antall TV-serier preger produksjonen.

– På den ene siden så har man veldig lyst til å skape den nye «Game of Thrones», den store buzz-serien. Men det man også ser er at man får plass til nye stemmer. Netflix sier at når du besøker tjenesten deres skal de ha noe tilgjengelig for absolutt alle og for alles smak. TV-seriene blir mer nisjepreget, sier hun til God Morgen Norge.

– Er det noen fordel for produsentene at folk binger serien?

– Det spørs hva slags økonomiske modell man tar utgangspunkt i. Hos Netflix handler det om å ha abonnenter og da spiller det egentlig ingen rolle om du ser på Netflix eller ikke, så lenge du betaler månedsavgiften. Men det de ønsker er jo å skape innhold sånn at flest mulig abonnerer på strømmetjenesten, sier Rustad.

Medieforskeren forteller at hun mener det er to kriterier som må til for å skape en suksess-serie.

– Serier som «Game of Thrones» og «Stranger Things» har et stort karaktergalleri og et mystisk og fantasirikt plot. Hvis man treffer på både særegne karakterer og et særeget univers så har man gjerne en suksess, sier Rustad til God Morgen Norge.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook