halve lugaren ble revet bort:

– Dekket rett over oss er bare borte, og det er fuel i vannet og over hele meg

Det oppsto en stor flenge på styrbord side etter kollisjonen. Redningsskøyta Kristian K.G. Jebsen deltok i evakueringen av mannsakpet på den havarerte fregatten.
Det oppsto en stor flenge på styrbord side etter kollisjonen. Redningsskøyta Kristian K.G. Jebsen deltok i evakueringen av mannsakpet på den havarerte fregatten. Foto: Forsvaret/Redningsselskapet
Besetningsmedlem på KNM «Helge Ingstad» forteller at han var bare centimetre unna å bli revet i stykker.

– Min yngste sønn hadde englevakt!! Jeg er ubeskrivelig takknemlig for at han, de han deler lugar med og resten av besetningen etter forholdene har det bra, skriver moren til et av besetningsmedlemmene på KNM «Helge Ingstad» i et innlegg på Facebook.

TV 2 har vært i kontakt med moren, som har gitt tillatelse til å gjengi innlegget anonymt.

I et åpent innlegg på Facebook har en tidligere orlogkaptein gjengitt hvordan besetningsmedlemmet beskriver dramaet som utspant seg:

«Jeg var knappe 10 centimeter unna å bli revet i stykker. Halve lugaren er revet bort og knust, dekket rett over oss er bare borte og det er fuel i vannet og over hele meg.

Måtte kjempe mot klokka for å ikke bli elektrosjokket av høyspentkabler som lå i vannet rundt meg. Jeg og de andre på lugaren min måtte stå helt på kanten av skroget for å ta sats opp til dekket over.

Derifra måtte vi klatre inn i et lite hull over oss for å komme på innsiden av skaden. I gangen finner jeg lommelykt og leatherman, tar det med meg i hendene. Jeg melder P-kontroll og blir brakt til saniteten hvor jeg kjapt blir behandlet for mine skader. Når jeg var behandlet tar jeg hånd om de andre på sykestuen. Ikke lenge etter blir det slått «Forlat fartøyet rulle».

– Varte bare noen sekunder

Torsdag morgen klokken 4.03 varslet Fedje sjøtrafikksentral Hovedredningssentralen for Sør-Norge at tankskipet «Sola TS» hadde kollidert med fregatten KNM «Helge Ingstad».

Oleg Kuryanov er overstyrmann på «Vestbris».
Oleg Kuryanov er overstyrmann på «Vestbris». Foto: Privat

Like ved var «Vestbris», på vei fra Larvik til Florø, og overstyrmann Oleg Kuryanov stod på broen.

«Vestbris» lå i parallellkurs med «Sola TS» noen øyeblikk før tankskipet kolliderte med fregatten KNM «Helge Ingstad».

– Alt varte bare noen sekunder, det eneste jeg tenkte på var å redde mannskapet, sier overstyrmannen.

Bergens Tidende skrev først om Kuryanovs opplevelse.

– Vi hadde parallellkurs med tankskipet «Sola TS» da det helt uventet startet å sakke ned farten og begynte å bevege seg styrbord. Jeg gjenkjente en militær skygge, fregatten. Da den passerte tankskipet. Det eneste jeg klarte å tenke var at jeg måtte snu og få oss unna, forteller Kuryanov til TV 2.

– Var på standby ved radioen

Kuryanov forteller at det hele skjedde i løpet av noen sekunder og det eneste han hadde i tankene var å redde mannskapet.

– Jeg så ikke øyeblikket kollisjonen skjedde fordi det var så mørkt. Jeg visste ikke at det nødvendigvis var noe som var galt før jeg hørte det på VHF. De snakket kun norsk da de først meldte inn så jeg skjønte dessverre ikke hva de sa. Først klokken 04.50 snakket de på engelsk hvor det kom et «Mayday».

Kuryanov fortsetter:

– Jeg var på standby ved radioen og ventet på ordre fra VTS. Dørene var lukket og jeg så ikke ha som skjedde. Jeg snudde bare. Jeg var ikke redd i det øyeblikket, men jeg tror at hvis jeg hadde forstått hva som hadde skjedd så hadde jeg vært redd.

Kapteinen på «Vestbris», Lennart Svensson, var ikke selv på broen torsdag morgen.

– Jeg var ikke med på broen, men jeg kan si at det overstyrmannen har gjort er helt rett. Han har reagert etter alle regler. Samtidig skal man jo ikke spekulere noe mer før havarikommisjonen har gjort sitt arbeid. Vi er bare nødt til å vente på den.

Svensson sier til TV 2 at de er glade for at det ikke gikk noe verre.

– Hadde tankskipet eller fregatten truffet oss i full fart ville vi ikke overlevd.

Thomas Førli ved Institutt for maritime operasjoner ved Universitetet i Sørøst-Norge har tidligere jobbet som navigasjonsoffiser i Forsvaret. I 13 år sto navigasjonseksperten om bord i fregatt, fem av dem på Fridtjof Nansen-fregattene.

– Det som er kjent fra området, når man kommer fra nord, går sydover og nærmer seg Stureterminalen, er at det er en voldsom bakgrunnbelysning fra selve terminalen. I denne bakgrunnsbelysningen kan fort et fartøy «gjemme seg», forklarer Førli til TV 2.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook