se bildene:

Kollisjonen rev opp siden på firemilliarders-fregatten

Fregatten som er utstyrt med missiler, torpedoer og synkeminer kolliderte med tankskip som hadde 625.000 fat råolje om bord.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» var på vei fra NATO-øvelsen Trident Juncture i Norskehavet da den kolliderte med tankskipet «Sola TS».

Forsvaret har ingen forklaring på hva som forårsaket kollisjonen, og kunne torsdag ikke si noe om hastighet eller retning på skipet da det kolliderte.

Nærbilder som Forsvaret har offentliggjort av den havarerte fregatten, viser at kollisjonen førte til at det oppsto en over ti meter lang flenge fra midtskips og akterover.

– Manglet styreevne

Ulykkesskipet var del av «NATO Maritime Group 1» og var utstyrt med de våpnene det skal ha da det kolliderte, opplyste Sjøforsvaret på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

Fregatten som ble satt i drift i 2009, er utstyrt med missiler, torpedoer og synkeminer. Tankskipet hadde 625.000 fat råolje om bord.

– Dette er egentlig verst tenkelig scenario: En fullastet råoljetanker i innaskjærs farvann i kollisjon, så vi fryktet det verste alle sammen, sier losdirektør Eirik Freberg Blom i Kystverket til TV 2.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sier at han er lettet over at det kun var mindre personskader. Åtte personer fra fregatten ble lettere skadd i det kraftige sammenstøtet.

– Alle ble evakuert på en sikker og god måte, og fokus nå er på sikring og berging av fartøy og utstyr. Dette arbeidet ledes av Forsvaret, sier Bakke-Jensen til TV 2.

Under Forsvarets pressekonferanse klokken 13 ble det spurt om fregattens styresystemer virket som det skulle.

– Fartøyet manglet styreevne rett etter hendelsen, sa kommandør Sigurd Smith i Sjøforsvarsstaben.

Fregatten har en over ti meter lang flenge på styrbord side.
Fregatten har en over ti meter lang flenge på styrbord side. Foto: KV Bergen/Forsvaret

Han sier de har grunn til å tro at styreevnen ble borte som følge av kollisjonen.​ Forsvaret kan ikke si om AIS-en var aktivert på fregatten under ulykken. AIS er et automatisk identifikasjonssystem som gir kontinuerlig oversikt over skipstrafikken.

Det er imidlertid ikke uvanlig at militære fartøy har AIS-en skrudd av, fortalte kontreadmiral Nils Andreas Stensønes under pressekonferansen.

Skipssiden er flerret opp av kollisjonen. Foto: KV Bergen/Forsvaret
Skipssiden er flerret opp av kollisjonen. Foto: KV Bergen/Forsvaret

– Etterforskningen i tidlig fase

Data fra nettstedet Marine Traffic viser at tankskipet holdt stø kurs og en hastighet på rundt 7 knop de ti siste minuttene før kollisjonen inntraff.

Fregatten skal kunne jakte på ubåter og har topp moderne kommunikasjonsutstyr om bord. Den er utstyrt med antikollisjonssystem, satelittnavigering og radarer. Det skal være minst fire personer på broen til enhver tid.

Milliardfregatten holdt kurs sørover, og ble ifølge Adresseavisen overvåket av Fedje sjøtrafikksentral, ettersom alle fartøy på 24 meter og over må ha tillatelse før de seiler inn i det svært trafikkerte sjøområdet.

Det var Fedje-sentralen som varslet Hovedredningssentralen for Sør-Norge om kollisjonen klokken 4.03.

Forsvarsministeren sier at det blir viktig å få klargjort hendelsesforløpet.

– Som sjef Sjøforsvaret har understreket i sin pressekonferanse i ettermiddag så er etterforskningen i en tidlig fase. Nå må havarikommisjonene få gjennomføre sine tekniske undersøkelser i samarbeid med Forsvaret og politiet. Det er alt for tidlig å si noe om årsakssammenheng eller konsekvenser, sier Frank Bakke-Jensen til TV 2.

Politiet: – Krevende

Politiet opplyste torsdag ettermiddag at de opprettholder sperringene i området frem til fredag. Skipet krenger så kraftig at det er vanskelig å få undersøkt inni.

– Etterforskningen er fremdeles i første fase, og det er altfor tidlig å kunne si noe kvalifisert om årsaksforhold, sier politiet i en pressemelding.

Politiet er godt i gang med den tekniske og taktiske etterforskningen og gjennomfører avhør av mannskap fra begge skip. Den havarerte fregatten ligger med kraftig slagside halvveis under vann, og politiet regner med at etterforskningen vil pågå over lang tid.

– Det er et stort materiale som skal samles inn og gjennomgås samt mange avhør som skal gjennomføres. Så lenge fregatten ligger slik den gjør nå, er det også krevende å foreta undersøkelser inne i fartøyet, heter det i pressemeldingen. (TV 2/NTB)

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook