Fregattene spiller en nøkkelrolle i militære konflikter og i krig og skal avskrekke og bekjempe undervannsbåter. De skal også ha en viss evne til forsvar mot andre fartøyer og fly.

Tatt i bruk i 2009

KNM Helge Ingstad tilhører Nansen-klassen og avløste de dampdrevne fregattene av Oslo-klassen fra 1960-tallet.

Sjøforsvaret har fem fregatter i Nansen-klassen. Helge Ingstad er det nest nyeste fartøyet og ble satt i drift i 2009.

Fregattene er 134 meter lange og kan gå i 26 knop. Skipene er designet og bygget av det spanske skipsverftet Navanta i Ferrol nordvest i Spania.

Fregattene er utstyrt med flere våpensystemer. Evolved Sea Sparrow-missiler, sjømålsmissil, Sting Ray-torpedoer og synkeminer er på plass i skipene. De er også bygget for å kunne frakte NH90-fregatthelikopter.

Ulykkesskipet var del av «NATO Maritime Group 1» og var utstyrt med de våpnene det skal ha da det kolliderte, opplyste Sjøforsvaret på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

Ifølge en rapport fra Riksrevisjonen fra 2017 brukte Forsvaret mer enn 19 milliarder kroner på anskaffelsen av de fem fregattene.

Kolliderte med tankskip

Torsdag klokken 04.26 kolliderte KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden nord for Sotra. Mens tankskipet tilsynelatende slapp fra sammenstøtet med mindre skader, begynte fregatten å ta inn vann. Skipet mistet styringen og drev på grunn.

Fregattens mannskap på 137 ble evakuert. Åtte ble lettere skadd. Det topp moderne fartøyet lå torsdag halvt nedsunket og med sterk slagside i fjæra like ved Sture-terminalen, et tankanlegg som driftes av Equinor. Terminalen ble stengt torsdag morgen.

Tankskipet hadde los om bord da ulykken skjedde. Det var på vei ut fra Sture-terminalen og var fullastet med råolje.

Ifølge Forsvaret er fregattene konstruert med 13 vanntette soner for å kunne operere selv om de er skadde. Likevel havarerte KNM Helge Ingstad torsdag morgen i rolig farvann.

– Tankskip i perfekt stand

Det greske rederiet Tsakos Energy Navigation som eier tankskipet Sola TS sier til Adresseavisen at det ikke er var noe i veien med skipet. De viser også til at skipet hadde los om bord og at ingen av mannskapet sov.

– Alle lys virket. Likeledes alle andre tekniske installasjoner, sier pressetalsmann i rederiet Tsakos Patrick Adamson til Adresseavisen.

Det 250 meter lange og 44 meter brede oljetankeren av typen aframax er registrert på Malta, men eies av det greske rederiet. Det ble bygget i 2017.