Milliardfregatt var på vei tilbake fra Nato-øvelse

ØYGARDEN (TV 2): To personer er lettere skadd etter at fregatten og tankbåten Sola TS kolliderte i Øygarden kommune i Hordaland like før klokken 4 torsdag morgen.

Forsvarets fregatt KNM Helge Ingstad tok inn store mengder vann og ble kjørt på land etter en kollisjon med en tankbåt ved Stureterminalen i Øygarden.

SISTE: Fregatten har ytterligere slagside. Se utviklingen direkte nå!

Den ligger nå med en stor flenge i skroget og sterk slagside ved land. Det er fare for at den synker.

Fregatten er verdt fire milliarder kroner. Den er proppfull med teknologi som skal forhindre slike ulykker, samt flere vanntette skott.

Åtte personer kom til skade. Seks av dem ble fraktet til lokal legevakt, mens to får behandling på Haukeland sykehus. De to skal være lettere skadd.

De av mannskapet som ikke er skadet, er sendt i buss til Haakonsvern for debrif, opplyser Vest politidistrikt.

Politiet har startet etterforsking etter kollisjonen.

Nesten hjemme etter tokt

De 137 personene om bord i KNM Helge Ingstad hadde deltatt på Nato-øvelsen Trident Juncture, og var nesten hjemme igjen da ulykken skjedde.

Forsvaret opplyste at selve redningsoperasjonen var avsluttet ved 8-tiden og at arbeidet da dreier seg om å berge fregatten. Statens havarikommisjon er kontaktet og vil undersøke årsaken til kollisjonen.

Her er den norske fregatten Helge Ingstad sammen med HMS Karlstad og Louise-Marie under Nato-øvelsen, Trident Junctures, for to dager siden. Foto: Emil Wenaas Larsen/Forsvaret
Her er den norske fregatten Helge Ingstad sammen med HMS Karlstad og Louise-Marie under Nato-øvelsen, Trident Junctures, for to dager siden. Foto: Emil Wenaas Larsen/Forsvaret

– Fregatten er en del av NATOS stående maritime styrke og hadde vært med i øvelsen Trident Juncture som ble avsluttet onsdag, opplyser oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter til NTB.

Han sier videre at alle tilgjengelige militære ressurser vil bli satt inn i bergingen av fregatten.

Man kan spørre seg hvordan en slik kollisjon kan skje med den mengde teknologi og kunnskap som var om bord på KNM Helge Ingstad.

– Tankskipet hadde los om bord da det var på vei ut fra Stureterminalen. Det er helt rutinemessig, sier beredskapsdirektør ved Kystverket, Johan Marius Lie, til TV 2.

Lie kan ikke si noe om hendelsesforløpet forut for ulykken, eller skipenes hastighet.

– Vi har fokus på berging av skip og å forhindre eventuelt oljesøl, sier Lie.

– Trodde noe eksploderte

En nabo til Stureterminalen forteller om en voldsomt smell. Hun ønsker ikke stå fram med navn.

– Jeg skulle akkurat til å legge meg rundt klokken fire, da jeg hørte evakueringsalarmen. Først trodde jeg at noe hadde gått i luften, så jeg kontakten politiet. Deretter hørte jeg flere smell.

– Det første smellet var helt forferdelig. Jeg tenkte bare «shit, hva er dette?».

– Det smalt også da jeg snakket med politiet, og det var sikkert båten som støtte på land. Etterpå ble vi koblet opp på en fellessamtale med brann, redning og politiet, der vi fikk informasjon fortløpende.

– Jeg var sikker på at det var jordskjelv. Det hele var skikkelig ekkelt, sier hun.

Alle evakuert

Først ble 127 mann fra fregatten evakuert over i et annet fartøy, mens ti av mannskapet ble igjen på skipet. Ved 6.30-tiden besluttet kapteinen om bord på kapteinen at også de siste ti om bord skulle forlate skipet.

Tankskipet har skader i skroget, men det var fregatten som fikk de største skadene. FOTO: Ivar Lid Riise
Tankskipet har skader i skroget, men det var fregatten som fikk de største skadene. FOTO: Ivar Lid Riise

– KNM Helge Ingstad ble satt på land etter hendelsen. Den har lekkasjer og tar inn vann, og slagsiden blir stadig større. Skadeomfanget er fortsatt uavklart, skriver Kystverket i en orientering klokken 8.

Råolje om bord

Tankskipet har 625.000 fat råolje om bord, men det skal ikke være hull på skipet. Fra fregatten er det oppstått en mindre diesellekkasje, opplyser Hovedredningssentralen for Sør-Norge til NTB.

Ifølge brannvesenet er om lag 10.000 liter drivstoff lekket ut fra fregatten. Det skal dreie seg om drivstoff til helikoptre.

Det er flere redningshelikoptre, redningsbåter og flere slepebåter som ligger ved det havarerte skipet. Equinor bestemte ved 8.30-tiden å stenge ned driften på anlegget. Stureterminalen er en olje- og gassterminal og utskipningshavn for råolje og LPG.

– Personell på Sture som ikke har beredskapsoppgaver blir også evakuert. Nedstengning og evakuering gjennomføres som et føre-var-tiltak, skriver Equinor i en pressemelding.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har besluttet å undersøke kollisjonen. SHT vil lede undersøkelsen i samarbeid med Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF).

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook