FULLSTENDIG KNUST: En indonesisk politimann undersøker vrakdelene fra Lion Air-flyet. REUTERS/Willy Kurniawan
FULLSTENDIG KNUST: En indonesisk politimann undersøker vrakdelene fra Lion Air-flyet. REUTERS/Willy Kurniawan

FLYTRAGEDIEN I INDONESIA:

Ulykkesflyet hadde store problemer på nest siste tur

Passasjerflyet som styrtet i havet utenfor Jakarta mandag, hadde problemer både med fart og høyde da det dagen før fløy fra Bali til Jakarta.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En teknisk logg fra flyturen viser både unormale variasjoner i fart og høydeavvik like etter avgang, ifølge nettsiden aviation-safety.net.

Passasjerer som var med på flyet fra Bali søndag, har også opplyst om store uregelmessigheter både før og etter avgang.

Flyet tok av over en time forsinket etter at det måtte vende tilbake til parkeringsplassen fra rullebanen, ifølge Conchita Caroline, en indonesisk TV-vert.

Panikk i kabinen

En annen passasjer, Alon Soetanto, sier til TVOne at flyet etter avgang falt brått flere ganger i løpet av de første sekundene av flyvingen.

– Om lag tre til elleve minutter etter at det tok av, føltes det som om flyet mistet kraft og ikke greide å stige. Vi følte det som om vi var på en berg-og-dal-bane. Noen passasjerer fikk panikk og kastet opp, sier han.

Historien hans stemmer godt overens med flydata som viser en rekke avvik rett etter avgang.

– Alt i orden

Før avgang var dessuten flyet uten klimaanlegg i minst en halvtime, mens passasjerene kunne høre en «uvanlig» motorlyd, skriver Conchita Caroline i et nettinnlegg.

Passasjerene fikk til slutt lov til å gå ut av flyet, men etter en halvtime ble de bedt om å gå inn igjen mens flymotoren ble sjekket. En ansatt insisterte på at problemet var løst og alt var i orden.

Dagen etter styrtet det i havet 13 minutter etter avgang fra Jakarta. 189 personer var om bord på Lion Air-flyet, som var av typen Boeing 737 MAX 8. Det er ikke funnet overlevende etter ulykken.

Uvanlig ulykke

Mandag opplyste selskapet at flyet også hadde tekniske problemer før den fatale turen, men at problemene ble løst. Flyet var bare to måneder gammelt. Både dette og andre omstendigheter rundt ulykken gjør at eksperter er i villrede om hva som kan ha skjedd.

Bare et par minutter etter avgang ba pilotene om å få vende tilbake. Bakkekontrollen ga tillatelse til det, men radardata viser at flyet ikke snudde. Det fortsatte nordover i rundt 5000 fots høyde før det plutselig styrtet i havet, rundt 13 minutter etter avgang.

– Det mest merkverdige er at de ikke sendte ut nødmelding. De sa ganske enkelt «vi snur», sier flysikkerhetseksperten David Soucie til CNN.

– Svært uvanlig

Soucie er en tidligere sikkerhetsinspektør for amerikanske luftfartsmyndigheter. Han tror ikke været kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken, men at noe skjedde svært brått og uten forvarsel.

Det er svært uvanlig at et nytt og topp moderne fly krasjer, sier CNNs flyanalytiker Peter Goelz. Men siden været var godt og flygerne erfarne, vil selve flymaskinen komme i fokus i granskingen, mener Goelz.

(©NTB/TV 2)