Lekser er ikke det det en gang var. Svært mange tar i bruk nye læringsmetoder som erstatter den tradisjonelle hjemmeleksen.

TV 2 har bedt alle rektorer på barne- og ungdomsskoler svare på en undersøkelse om lekser i skolen. 1512 rektorer (54%) har svart.

I undersøkelsen svarer 52 prosent av rektorene at de har prøvd ut alternative måter å gi hjemmelekse på. 48 prosent svarer at de ikke har prøvd ut dette.

Gjør flere ting samtidig

På Solheim skule i bygda Norddal i Sogn og Fjordane har elevene gjort lekser på nye måter med svært gode resultater.

– Vi repeterer på skolen mens vi gjør andre ting. På vei inn og ut av garderoben og når vi står og venter på å komme inn i klasserommet, forteller Helene Zachariasen.

Når Petter Midtbø går på do i skoletiden, øver han samtidig på engelskgloser.

– Når vi skal på do så henger det noen lapper her inne som vi må sette på. forteller Petter Midtbø.

I løpet av skoledagen er elvene gjennom de fleste fag.

Elevene i Norddal gjør lekser på en litt annerledes måte. Foto: Steinar Figved
Elevene i Norddal gjør lekser på en litt annerledes måte. Foto: Steinar Figved
  • I kroppsøving tester elevene hverandre i gangetabellen mens de hopper tau.
  • Leseleksa kan gjøres under pulten. Noen ganger leser de store elevene for de små elevene grupperom.
  • På slutten av dagen svarer elevene på spørsmål med Kahoot!.

– Mer effektive

Kontaktlærer Liv Kari Herstad de D’Agostini tror ikke elevene mister noe når de nå ikke har tradisjonelle hjemmelekser. Tvert imot.

– Jeg synes de er mer effektive. Mange er mer positive til skolearbeidet. Mange blir fortere ferdig med det de skal, Liv Kari Herstad de D’Agostini.

Elevene er kanskje ikke overraskende enige.

– Jeg jobber mer effektivt på skolen. VI har det slik at hvis vi ikke jobber effektivt på skolen så blir det hjemmelekse, sier elev på Solheim skule, Julia Myhre Watnedal.

Solheim skule i bygda Norddal i Sogn og Fjordane har vært leksefri siden våren 2018. Foto: Steinar Figved
Solheim skule i bygda Norddal i Sogn og Fjordane har vært leksefri siden våren 2018. Foto: Steinar Figved

Foreldre positive

Prosjektet med alternative lekser ble startet opp i vår. Rektor var spent på hvordan foreldrene ville reagere. Men har så langt fått gode tilbakemeldinger.

Anita Eikevik er mor til Amaile og Joakim og to yngre søsken. Far er sjømann og borte i lengre perioder. Med fire barn i huset har det ofte blitt tøft å få fulgt opp alle leksene.

– Vi har fått en roligere hverdag. Når de skal begynne å gjøre lekser rett før leggetid, så blir det konflikter. For det er ingen barn som har så lyst til det. De konfliktene der slipper vi nå.