Ekspertenes råd: Dette må du tenke på når du øvelseskjører

BER FORELDRE FORBEREDE SEG: Det er all grunn til å ta øvelseskjøring alvorlig, mener eksperter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
BER FORELDRE FORBEREDE SEG: Det er all grunn til å ta øvelseskjøring alvorlig, mener eksperter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Vegdirektoratet skulle gjerne sett at foreldre engasjerte seg mer for å gjøre ungdom til trygge bilførere.

Mange 16-åringer er ivrige etter å komme i gang med øvelseskjøring, og som regel er det mor eller far som må ta rollen som mer eller mindre nervøs passasjer i egen bil mens junior tar plass bak rattet.

Kravene til øvelseskjøring i Norge er som følger:

  • Den som kjører, må være fylt 16 år og har gjennomført trafikalt grunnkurs.
  • Den som øvelseskjører sammen med den vordende bilføreren, må være fylt 25 år og ha hatt førerkort for kjøretøy i den aktuelle klassen i fem år sammenhengende.
  • Bilen må være utstyrt med en rød L og eget speil så den som sitter i passasjersetet kan følge med bakover.
  • Bevis for gjennomført trafikalt grunnkurs og legitimasjon må være med.
  • Øvelseskjøring er ikke tillatt utenfor Norge.

Må gjøres riktig

Øvelseskjøring gir verdifull erfaring og kan bidra til å senke risikoen for ulykker etter at sertifikatet er i boks. Men det er flere ting foreldre bør tenke gjennom før de skal forsøke å lære bort bilkjøringens finesser, påpeker Per Gunnar Veltun ved Trafikkopplæringskontoret i Vegdirektoratet.

– Det første man må tenke på, er hva som er målet med prosessen. Skal mor og far hjelpe avkommet med å bestå førerprøven eller er målet at barnet skal bli en god bilfører, spør Veltun, og utdyper:

– Førerprøven definerer minimumsnivået av de ferdighetene samfunnet krever for å ferdes alene i trafikken. Det er ikke dermed sagt at man er en ansvarlig bilfører. Vi kan ikke vite om kandidaten kjører altfor fort og ignorerer skiltene dagen etter. Dette handler om verdier og oppførsel i trafikken, og der har foreldrene en viktig rolle, sier Veltun.

Eksempelets makt

Foreldrene må også være bevisst hva slags eksempel de setter for ungdommen. De har allerede vært rollemodeller i 15-16 år. Dette handler om hvordan man oppfører seg og samhandler andre, enten det er i en kinokø, i butikken eller i trafikken.

Er mor eller far en aggressiv bilist som kjører for fort og tar lite hensyn, må de ikke bli overrasket om avkommet kjører likedan.

– Hva slags rolle vil du som forelder ha i denne prosessen? Skal du være forelder eller kjørelærer? Mitt råd er å være forelder, ta ansvar og prøve å medvirke til å utvikle en trygg bilfører. Ikke prøv å være trafikklærer, for det er du ikke, sier Veltun.

Ikke vent med å kontakte trafikkskolen

Hans siste råd er å etablere et forhold til en trafikkskole på et tidlig tidspunkt så ungdommen får profesjonell veiledning så tidlig som mulig. Tidligere var det vanlig å øvelseskjøre mye med foreldrene før man kontaktet trafikkskolen for å pusse på ferdighetene. Det er ikke den smarteste fremgangsmåten, ifølge den erfarne trafikklæreren.

– Bruk fagfolk i starten. Mange tror det blir dyrt om man bruker trafikkskolen tidlig, men trolig sparer man penger fordi man får med seg mye videre i prosessen, sier Veltun.

«Enkle» ting er vanskelige for nybegynnere

Også Trygg Trafikk peker på at det er viktig å alliere seg med fagfolk i forbindelse med øvelseskjøring.

– Hvis man begynner å øvelseskjøre ved 16-årsalderen, er det smart å kontakte en trafikkskole. Da får dere en del tips om samarbeidet framover. Foreldre eller foresatte kan ta seg av mengdetreningen, først og fremst at ungdommen får øvd nok på det trafikklæreren anbefaler at de skal øve på, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Johansen advarer mot «arbeidsuhell» med at man begynner for tidlig med for vanskelige ting.

– En trafikkert hovedvei utenfor byen kan virke enkel for en erfaren fører, men er krevende for en ny fører som kanskje ikke behersker kjøretøyet godt nok. Pedal- og rattbruk er selvsagte ting for en erfaren fører, men krever masse tankearbeid for en fersk fører, sier Johansen.

Øv inn rutiner

Trygg Trafikks mann oppfordrer også til å begynne tidlig med å øve inn gode vaner, som å bruke speil og blinklys konsekvent. Om man får inn slike ting som en rutine når man for eksempel starter fra en veikant eller kjører forbi en syklist, lærer man seg å gjøre det automatisk.

– Om man slurver i starten, er det ofte verre å ta igjen på et senere tidspunkt, sier Bård Morten Johansen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook