Dette skjer med elbil-batteriet når bilen skrotes

BATTERI PÅ 400 KILO: Slik ser batteripakken på en elektrisk VW Golf ut. Elbilbatterier inneholder dødelig høy spenning og stiller helt andre krav til håndtering enn vanlige blybatterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl / TV 2
BATTERI PÅ 400 KILO: Slik ser batteripakken på en elektrisk VW Golf ut. Elbilbatterier inneholder dødelig høy spenning og stiller helt andre krav til håndtering enn vanlige blybatterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl / TV 2
FREDRIKSTAD (TV 2): Den eksplosive økningen i salget av elbiler og hybridbiler gir nye utfordringer for bransjen.

Hver eneste bil som tas inn på det norske markedet, skal før eller siden skrotes. I Norge er det selskapet Autoretur, som drives av norske bilimportører, som sørger for at bilen din behandles forsvarlig etter at den har trillet sin siste mil.

Nå er bil-landskapet i ferd med å endres. Etterspørselen etter vanlige, fossile biler stuper. Dermed vil det om noen år være andre typer biler som ender opp hos landets biloppsamlere.

Under halvparten «vanlige» biler

I 2017 sto biler med «nye drivstoff» for 52,2 prosent av salget, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. «Nye drivstoff» omfatter biler som drives av strøm, hybriddrift, gass eller hydrogen.

De 13 mest solgte bilene i 2017 var elbiler eller hybridbiler. Først på 14. plass dukker Volvo opp med en dieselutgave av V90. Tendensen er klar, og kommer neppe til å snu. Stortinget har som mål at det ikke skal selges nye fossile biler i 2025.

Den store endringen i bilmarkedet får også konsekvenser for de som håndterer biler som er sendt til hugging. Fremtidens bilvrak kommer til å ha store batteripakker.

– Det er få batterier som kommer inn nå, men det kommer til å bli veldig mange, sa Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening, under åpningen av Batterireturs nye anlegg i Fredrikstad denne uken.

Nye batterier – nye krav

Batteriretur samarbeider med Autoretur om å håndtere batteriene på utrangerte elbiler og hybridbiler. Batteriene som sitter i disse bilene har helt andre egenskaper enn vanlige startbatterier.

BATTERIER I LANGE BANER: Selskapet Batteriretur samler inn alle typer batterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
BATTERIER I LANGE BANER: Selskapet Batteriretur samler inn alle typer batterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Mens blybatteriene i fossile biler bare skal sørge for strøm til startmotor og bilens elektriske systemer, må batteripakken i en elbil sørge for fremdrift.

– Batteriene er mye større og inneholder mye mer energi enn vanlige blybatterier. Disse batteriene stiller mye større krav til sikker behandling og sikkerhet rundt demontering til transport og gjenvinning, sier Dag Albertsen.

Albertsen er sjef ved Batterireturs anlegg i Sandefjord, hvor de har spesialisert seg på å håndtere og ta imot høyenergibatterier fra elbiler og hybridbiler. Selskapet skal også bygge et nytt anlegg i Fredrikstad for demontering av elbilbatterier.

Nesten alt gjenvinnes

– Hva skjer med batteriene etter at dere har samlet dem inn?

– Når vi får de inn til oss, så blir de demontert. Batteridelen blir tatt ut, og så blir stål, plast, kobber og andre materialer levert til lokal gjenvinning. Deretter blir batterimodulene levert til gjenvinning, for eksempel i Tyskland.

– Så mesteparten av batteriet fra en elbil eller en hybridbil kan gjenvinnes?

BATTERI-EKSPERT: Dag Albertsen i Batteriretur jobber med mottak av høyenergibatterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
BATTERI-EKSPERT: Dag Albertsen i Batteriretur jobber med mottak av høyenergibatterier. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

– Ja, vi mener det. Det er litt misforståelser i markedet at elbilbatterier er et stort miljøproblem. Vi ser jo at det er en veldig høy gjenvinningsgrad på batteriet, sier Albertsen.

I tillegg til at materialene brukes på nytt, forskes det muligheten for at selve batterimodulen kan få nytt liv i et annet anlegg – såkalt «second life».

– Batterimodulen som har stått i bilen kan kanskje stå noen år på et solaranlegg eller et annet type industrianlegg etter at det er tatt ut av bilen, forklarer Albertsen.

ELBIL-GLIS: Jaguars flunkende nye I-Pace kastet glans over åpningen av anlegget i Fredrikstad. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
ELBIL-GLIS: Jaguars flunkende nye I-Pace kastet glans over åpningen av anlegget i Fredrikstad. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Lager nytt av gammelt

I 2017 ble 175.000 tonn materialer gjenvunnet ved norske biloppsamlingsplasser. Gjenvinningsgraden er høyere enn 97 prosent.

Sykkelstativer til bysykler i Trondheim og Bergen er laget av aluminium fra norske vrakbiler, og kumlokk i Fredrikstad er laget av jern fra biler som har rullet på norske veier.

– Det er mye mer energikrevende å produsere ny aluminium enn å gjenvinne det, påpeker Erik Andresen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook