Vil ha omkamp om midtdelere av vaier

Veivesenet vil bygge midtrekkverk av vaier til tross for at Samferdselsdepartementet har sagt nei. Departementet ga i 2006 klar beskjed om at bygging av vaierrekkverk skulle opphøre.

ØKT SIKKERHET: Midtrekkverk kan redde liv. (Illustrasjonsbilde). (Foto: TV 2)
ØKT SIKKERHET: Midtrekkverk kan redde liv. (Illustrasjonsbilde). (Foto: TV 2)

Det ble gjort etter kraftig påtrykk fra motorsykkelorganisasjoner. Nå er det duket for omkamp, skriver Aftenposten.

Mye billigere

I et nytt forslag skriver Vegdirektoratet at både kostnader, arealbruk og ulykkesreduksjon taler for bruk av midtdelere av stålvaier. Midtdelere av stålvaier er mye billigere og dominerer på svenske veier.

I Norge er det bygget 139 kilometer midtrekkverk, har Sverige 2270 kilometer. Det aller meste stålvaier.

– Vaier koster kanskje bare en tidel. Det gir større trafikksikkerhetseffekt med mindre skade på fører og passasjerer når de kjører inn i en vaier enn i et betongrekkverk, sier Torsten Berg, som har ledet det svenske midtrekkverkprosjektet.

«Eggdeler»

Medlem i transportkomiteen på Stortinget, Hallgeir Langeland (SV), er kritisk til at Vegdirektoratet foreslår å bygge rekkverk av vaier.

– Det er merkelig at direktoratet kommer trekkende med noe som et enstemmig storting har forbudt, sier han og bruker som argument at slike rekkverk deler en motorsyklist opp i skiver hvis en kjører inn i det. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2