Ski stasjon denne uken. Her skulle det vært et tog som kjørte gjennom Blixtunnelen. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
Ski stasjon denne uken. Her skulle det vært et tog som kjørte gjennom Blixtunnelen. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2

Nå har Bane Nor hatt tre mageplask på bare to år

Nok en gang gikk det skeis for Bane Nor.

Er norsk jernbane rett og slett organisert feil?

Den splitter nye Follobanen er stengt ut januar. Passasjerene fryser på perrongen og venter på buss for tog.

De ansatte er like frustrerte.

Geir Jørgensen. Foto: Ole Berg-Rusten
Geir Jørgensen. Foto: Ole Berg-Rusten

Det er ingenting de heller vil enn at toget skal gå.

Det var ikke mulig å testkjøre Follobanen mer før den åpna, sa Bane Nor.

Vi kunne stilt opp med flere tog, svarte Vy.

Etter oppsplittingene har norsk jernbane fått 50 direktører med millionlønn.

Snakker de ikke lenger sammen?

Nå vil samferdselsministeren granske hva som egentlig skjedde da Follobanen åpna. Det er bra. Men det er ikke nok.

For dette er tredje gang på under to år at det går skeis med med et stort jernbaneprosjekt på Østlandet.

Bane Nor-direktør: – Det er jo flaut

Da må vi spørre om problemene også skyldes noe mer enn at leverandører eller enkeltpersoner har gjort feil akkurat her.

Flere alvorlige saker

For to år siden oppdaga innleide eksperter fra NGI at problemene med kvikkleire i Moss sentrum var langt større enn Bane Nor i mange år hadde trodd.

Men da var bygginga av en ny jernbanetunnel under byen allerede godt igang.

Det som skulle koste 10 milliarder, er allerede økt til minst 18 milliarder.

Akkurat nå er det ikke mulig å svare på hva sluttregninga blir eller når det står ferdig.

I Oslo skulle Bane Nor løse opp i det de selv mener er norsk jernbanes største flaskehals.

Sporene inn mot Oslo S fra nordøst skulle bygges om for et milliardbeløp.

Etter tre års arbeid, opphevet statsforvalteren i fjor reguleringsplanen etter naboklager.

Det var blitt utreda for lite og for dårlig, akkurat slik naboene hadde påpekt.

Prosjektet kostet 36 milliarder: – Nå faller det i grus

Nå har reguleringsarbeidet starta på nytt.

Er jernbanen organisert feil?

Det finnes flere eksempler. Som sommeren 2021. Da kortslutta en kråke strømanlegget ved Sandefjord stasjon.

Uhell skjer. Men det ga redusert kapasitet på Vestfoldbanen i mer enn ett år.

Først nå er anlegget bygget opp igjen.

Når slike feil og forsinkelser skjer på nytt og på nytt, må vi spørre om problemene er strukturelle.

Gir måten Bane Nor og norsk jernbane er organisert på en ansvarspulverisering?

Konserndirektøren i Bane Nor beklager

Er det blitt så mange selskaper og direktører som kjøper tjenester av hverandre, at det viktigste blir glemt?

Er det blitt så mange anbud og underleverandører at ingen har ansvar for helhet og risikohåndtering?

Fører et kappløp om å alltid gjøre alt billigst mulig, til at det ender med å bli dyrere på grunn av problemer?

Granskninga av Follobane-skandalen må løfte blikket og også se på dette.

Rødt ønsker å samle jernbanen igjen. For slik det der nå, funker det rett og slett ikke.

Vi trenger en samla offentlig etat i stedet for et sammensurium av selskaper og foretak.

Vi trenger ikke mer konkurranse.

Vi trenger mer samarbeid og at alle trekker i samme retning.

Det må starte med å evaluere hvorfor det gang på gang går skeis.

Svare på kronikken? Brenner du inne med noe? Send oss din mening på debatt@tv2.no