VET HVA HAN VIL: Johannes Høsflot Klæbo har nok en gang utfordret Skiforbundet rundt etiske spørsmål. Norges største lagrennsstjerner har klare visjoner for langrenns framtid. Foto: Yngve Sem Pedersen / TV 2
VET HVA HAN VIL: Johannes Høsflot Klæbo har nok en gang utfordret Skiforbundet rundt etiske spørsmål. Norges største lagrennsstjerner har klare visjoner for langrenns framtid. Foto: Yngve Sem Pedersen / TV 2
Analyse

«Klæbo har lada børsa. En vakker dag smeller det»

Dagens pressemelding er ingen varig fredsavtale mellom Klæbo og Skiforbundet.

Det er ingen grunn til å betvile trønderens genuine prinsippfasthet i selve saken rundt at landslaget er sponset av Viaplay.

Den er ekte.

Men selv om den konkrete saken nå er løst, så ligger det langt mer mellom linjene, enn det som står svart på hvitt i pressemeldingen.

Det som ikke er nevnt i fredsslutningen er opptakten til konflikten. TV 2 vet at Klæbo tidlig i prosessen ga klar beskjed til Skiforbundet om hva han mente om et mulig sponsorat fra Viaplay. Han var meget tydelig i sin kommunikasjon.

At han var sterkt i mot, og hadde etiske innvendinger mot avtalen, visste de ansvarlige i forbundet før den ble signert.

Men.

Så hørte han likevel ingenting mer om saken før avtalen ble offentliggjort.

Innad i Team Klæbo ble dette naturlig nok ikke godt mottatt. Det finnes forskrifter i Klæbos avtale med Skiforbundet som gir han retten til å reservere seg mot avtaler som strider mot hans etiske standard.

Selvsagt er det ikke Klæbo som skal bestemme hvilke sponsorer Skiforbundet har. Men nå er det en gang slik at han er den største profilen forbundet skal selge. Så når innvendingene er såpass tydelige FØR en avtale signeres, så er det mulig å forstå at Team Klæbo velger å si i fra i etterkant.

Selv om Klæbo så langt i sin karriere har stått fram som en søndagsskolegutt i forhold til Petter Northug i sin tid. Så er det likevel forbausende mange fellestrekk mellom de to.

Begge har sterke familier rundt seg. Og begge familiene vet godt hva de vil og hva som er det beste for dem selv.

Forskjellen ligger i hvordan de kommuniserer dette.

Hvis familien Northug møtte en vegg, så fant de en slegge og prøvde å slå seg gjennom veggen umiddelbart.

I familien Klæbo leter man etter en nøkkel, eller i verste fall prøver å lirke låsen opp.

Men viljen til å komme seg gjennom veggen er minst like stor i familien Klæbo som den var i familien Northug.

Gjennom uka har vi hørt mange som uttaler seg om at det bare er et tidsspørsmål før Klæbo bryter med landslaget.

Martin Johnsrud Sundby uttalte i går at han trodde det skjedde før VM i 2025. Sportskommentator, Birger Løfaldli, i Adressa tar til orde for det samme.

Snakker man med de som står Klæbo aller nærmest er de tydelige på at han står med Skiforbundet fram til VM i 2025. Hva som skjer etterpå er derimot totalt åpent.

Derfor framstår relativt små saker som striden rundt Viaplaylogoen som små skremmeskudd for Skiforbundet. Det er ingen hemmelighet at forholdet mellom Klæbo og Skiforbundet i beste fall kan beskrives som profesjonelt.

For eksempel:

Før jul i fjor var laget samlet på Sjusjøen. Bortsett fra Klæbo som bodde og trente på andre siden av dalen på Skeikampen. Listen av ting små ting som viser at Klæbo allerede opererer som en stat i staten begynner i det hele tatt å bli lang.

Derfor er de som er aller tettest på ikke overrasket over at det stadig dukker opp små konflikter.

Utad er det likevel Klæbos sterke sosiale engasjement som virkelig vekker oppsikt. I høst har han utfordret ledelsen i Skiforbundet på å markere brudd på menneskerettigheter i Kina. Og han har utfordret dem på etikken rundt valg av sponsorer.

Og de som kjenner innsiden av Team Klæbo vet at de har sterke meninger om hva langrennssporten bør bli på sikt.

* De ønsker at idretten de elsker skal bli mer bærekraftig.

* De er opptatt av at konkurransevilkårene skal bli bedre for alle.

* Og de er heller ikke fremmed for å ta diskusjonen om at langrenn bør skrote nasjonscup-konseptet, og heller bli en idrett med private lag som i sykkel.

Dette har Klæbos største private sponsor Uno X og deres ledere allerede tatt til orde for på sosiale medier.

Klæbo har rett og slett gått fra å være en ung striglet yndling, til å bli en utøver som er toneangivende i langrennssportens utvikling. Da blir det også uunngåelig å utfordre ledelsen i Skiforbundet innimellom.

Utad er det likevel vanskelig å se at dette er den siste konflikten vi har sett mellom de to partene.

Klæbo har rett og slett lada børsa. En vakker dag smeller det skikkelig.

Relatert