TOPSHOT - Colombia's Egan Bernal (R), wearing the overall leader's yellow jersey (C-R) and cyclists ride down the Champs Elysees avenue next to the Arc de Triomphe during the 21st and last stage of the 106th edition of the Tour de France cycling race between Rambouillet and Paris Champs-Elysees, in Paris, on July 28, 2019. (Photo by Anne-Christine POUJOULAT / AFP)
TOPSHOT - Colombia's Egan Bernal (R), wearing the overall leader's yellow jersey (C-R) and cyclists ride down the Champs Elysees avenue next to the Arc de Triomphe during the 21st and last stage of the 106th edition of the Tour de France cycling race between Rambouillet and Paris Champs-Elysees, in Paris, on July 28, 2019. (Photo by Anne-Christine POUJOULAT / AFP) Foto: Anne-christine Poujoulat
Kommentar

Kalenderen er ønsketenkning

En ønskeliste av et google-dokument.

Tirsdag denne uken presentere Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) i samarbeid med de største rittarrangørene en detaljert post-korona rittplan.

I løpet av en periode på 71 dager skal det internasjonale proff-feltet gjennomføre alle de tre store etapperittene, de største endags klassikerne som Flandern rundt og Paris- Roubaix, i tillegg til et utvalg av andre ritt.

Sykkelsporten er blant få internasjonale forbund som presenterer en slik plan for menn og kvinner øverste nivå. Med planen viser UCI seg som overraskende proaktiv, løsningsorientert og offensiv i en tid da uvisshet, apati og handlingslammelse herjer.

FØRSTE TREUKERSRITT: Tour de France starter i slutten av august. Etter planen.
FØRSTE TREUKERSRITT: Tour de France starter i slutten av august. Etter planen. Foto: Gonzalo Fuentes

Som internasjonalt forbund representerer UCI en interessegruppe og har derfor et ansvar. UCI sin jobb er å bidra til løsninger og skape fremdrift. UCI fortjener ros for at de er sitt ansvar bevisst, gjør en innsats og tar initiativ. Fra sin base i Aigle i Sveits viser sykkelsportens øverste organ evne til handling.

Alternativt kunne forbundet forholdt seg passive. I situasjonen med verdensomspennende Covid-19-tiltak er det lett å argumentere for manglende planlegging ved å vise til at idretten er prisgitt ulike lokale helsemyndigheter. Med rittkalenderen skaper UCI og arrangørene begeistring, oppmerksomhet, medieomtale, engasjement, håp og motivasjon. Slik blir rittplanen en trøst og lindring i en tid da all idrett skriker etter oppmerksomhet.

SPEKTAKULÆRT: Men er det lov å håpe på Giro-start i begynnelsen av oktober?
SPEKTAKULÆRT: Men er det lov å håpe på Giro-start i begynnelsen av oktober? Foto: Luk Benies

Allikevel, i en verden preget av ekstremtiltak er det lurt å stikke fingeren i jorda. De fleste er klar over usikkerheten og at rittplanen mest av alt er en foreløpig ønskeliste av et google-dokument som grunnet situasjon fremstår som delvis ufullstendig. Fordi planen mangler svar på krevende utfordringer.

For eksempel, hva om en rytter tester positivt underveis i et ritt? En positiv covid-19-prøve underveis kan skape kaos, frykt og et inntrykk av en arrangør som opptrer uansvarlig. I verste fall bidrar det til at sykkelsportens omdømme svekkes. Hva med reiserestriksjoner og karanteneregler? Med en internasjonal rittkalender på tvers av ulike land risikerer utøvere og støtteapparat å sitte ukesvis i karantene både før og etter konkurranse. En løsning er at lokale ryttere holder seg til sine lokale arenaer.

Team Ineos-direktøren Gabriel Rasch og vår egen Alexander Kristoff antydet nylig i TV 2 Sykkelpodden at ryttere bosatt i Italia sykler italienske ritt, ryttere i Frankrike sykler franske ritt også videre. Men de største sykkellagene har bare 20-30 ryttere i stallen og derfor begrenset mulighet til å stille fulle lag basert på hvem som bor hvor. Lokal tilhørighet kan allikevel blir utslagsgivende for lagenes sammensetting i de oppsatte rittene om den aktuelle rittplanen blir en realitet.

Hva skjer om hoteller går konkurs med påfølgende manglende muligheter for innkvartering for ryttere og arrangører? Reiselivsnæringen er presset. For hver dag og uke som går med koronatiltak er stadig flere nær konkursens rand. Blir det praktisk mulig å gjennomføre sykkelritt med forsvarlig reisevei til og fra de ulike etappene om hotellkapasitet svikter? Hva med publikum? Blir det lov med arrangement som tiltrekker store ansamlinger av publikum og skuelystne slik sport gjør? Siste ritt før pandemien satte sykkelsporten og resten på felgen, var Paris-Nice. Arrangørene kan tvinges til lignende løsninger som under Paris- Nice, uten start- og målseremonier, selv om blant ASO (arrangøren av blant annet Tour de France) har uttalt at en slik tilnærming sitter langt inne.

All honnør for innsatsen med rittplanen post-korona. Den konkrete tidsplanen er forhåpentligvis et tegn på at vi går mot lysere tider når det gjelder smittefare. Men kun med svar på alle utfordringer relatert til smittevern er rittprogrammet en faktisk plan.

I mellomtiden er det lov å drømme og fortsette å gjøre sitt for å bidra til redusert smitte. Handle lokalt for å bidra globalt, og fortsett å holde avstand.