Kommentar

Sundvollen 20190629.Alexander Kristoff under Team Coop sin trening før fellesstarten i NM.Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Sundvollen 20190629. Alexander Kristoff under Team Coop sin trening før fellesstarten i NM. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: Fredrik Hagen

«Disse bør hjelpe Kristoff til VM-gull»

– Det har vært selvsagt at Edvald Boasson Hagen er joker nummer to, men er det nå så sikkert i år?

I formiddag offentliggjøres hvilke menn og kvinner som får tillit i VM.

Blant gutta har Norge reelle medaljemulighet relatert til tilgjengelig mannskap og løypa som skal kjøres. Kvinnene er i fin framgang, men har nok et stykke igjen til tilsvarende nivå.

Fra kl.12.00: Se VM-uttaket direkte på tv2.no.

Herreløypa er 280 km fra Leeds til Harrogate. Begrenset kupert i utgangspunktet, men krevende nok. Deler av løypa går i traseen fra første etappe fra Tour de France 2014. Vi husker folkefesten med over to millioner mennesker langs løypa, og den dramatiske avslutningen der hjemmehåpet Mark Cavendish veltet i finalen og brakk kravebenet. Like i nærheten av huset der moren vokste opp.

Tre «kategoriserte» stigninger er strødd jevnt utover den innledende runden på 183 km, før de avsluttende sju rundene i og rundt Harrogate. Men, selv om det er få stigninger i utgangspunktet, går det opp og ned til stadighet, ofte på smale veier med høye steingjerder på begge sider. Teknisk krevende med skarpe svinger i åpent landskap i vakre Yorkshire Dales og -Moors.

Det er høst, en tid på året der regnet faller jevnt og trutt, kombinert med vinder over de åpne «viddene». Jeg har selv gått turer på høylandsplatået der løypa går, og kan bekrefte at det langt fra blir noen vanlig «søndagstur» hvis værgudene utfordrer. Desto viktigere å ha et lag som fungerer, og som er våkne.

En av utfordringene rytterne kan møte er sauemøkk i veibanen, lagt igjen av de utallige frittgående brekende kreaturene som vandrer rundt der det passer dem. Nok en utfordring for løypemannskapene, og sauemøkk er glatt. Og, ikke glem feristene.

Ingen vinner VM uten et godt lag, som er samstemte om felles målsetting. Og, enda viktigere er lojale mot denne. Det er ikke tilfeldig at Team Sky/Ineos har vunnet verdens største sykkelritt Tour de France sju av de siste åtte gangene. Rett nok har de økonomi til å hente gode ryttere, men de er tro mot sine verdier, i en verdibasert utviklingsprosess.

Der en av verdiene er at ingen rytter er viktigere enn fellesskapet. Hvilket i praksis betyr at det er nulltoleranse for egne stunt hvis det går utover lagets felles mål. Sentralt er og at hver rytter har og tar 100 % ansvar for sine individuelle oppgaver i laget, men har også et tilsvarende relasjonelt ansvar relatert til sine lagkamerater. Og, så må lagledelsen sjekke ut at mål og oppgaver i rollen er forstått. Vi hadde jo et håpløst eksempel i Doha-VM 2016 der Kristoff og Boasson Hagen spurtet mot hverandre i stedet for laget.

Kandidatene til det norske laget er sterke personligheter, med egne meninger. Og, det er bra, men tilsvarende krevende å drille til en samstemt symfoni.

Slik jeg ser det er Alexander Kristoff en selvskreven kaptein. Løypa passer ham godt, men en enkelte av bakkene er utfordrende. Ikke for lange, men fem km der partier går opp mot 20 %, som Grinton Moor etter 125.6 km. Avgjørende at Alexander har lagkamerater som tar ansvar for Alex, plasserer ham godt i front av feltet i bunnen av bakken, og hjelper ham opp når toppen er nådd. Buttertubs-bakken (etter 100 km) er over fire km lang med 20 % i enkelte partier. Raskeste mann opp i Tour de France kjørte på bakken på 11.20.

Det har vært selvsagt at Edvald Boasson Hagen er joker nummer to, men er det nå så sikkert i år?

Jeg tror det er lurt at han har en Vuelta i beina før VM, hvilket gir bedret stayerevne. Men, er ikke Amund Grøndahl Jansen en like sikker nummer to? Løypa passer ham utmerket. Uansett, begge må med. Da har vi på plass spiss Alexander, og de to som skal levere oppspillet. Det kommer til å gå et brudd, som holder på lenge. Viktig at Norge får med en mann der, slik at de andre slipper å jobbe vettet av seg for å kjøre det inn, og kan spare krefter til finalen.

Odd Christian Eiking er en som kan fikse denne utfordringen. Bakkene passer den lette Askøyværingen. Han er mannen å sende av gårde. To mann igjen, og der er Sven Erik Bystrøm selvskreven. Sterkere i år enn tidligere, og lojale som få.

Og, siste mann? For meg Carl Fredrik Hagen. Kjørestyrke, klatrer godt i den type bakker Yorkshire tilbyr. Men, det må selvfølgelig sjekkes nøye hvordan restitusjonen forløper etter årets norske sykkelbragd i Vueltaen.

Reserver blir Vegard Stake Laengen og Markus Hoelgaard.

Jeg repeterer:

· Alexander Kristoff, UAE

· Amund Grøndahl Jansen, Jumbo Visma

· Edvald Boasson Hagen, Dimension Data

· Odd Chr. Eiking, Wanty Group

· Sven Erik Bystrøm, UAE

· Carl Fredrik Hagen, Lotto Soudal

Kvinnene er, som sagt i sterk framgang. Flere har kjørt fra i Yorkshire tidligere. Vita Heine blir road-captain. Tilbake etter to år i skyggenes dal, og med gammeltrener Knut Bøe. Det er ikke alltid lurt å skifte trener! Stine Borgli, Susanne Andersen, Kathrine Aalerud er selvskrevne. Og, den siste? Jeg ville gått for Emilie Moberg.

Lik på Facebook