Disse knappene er helt unike

Mercedes snart klar med ny modell – og nye løsninger

Mercedes kommer med noen banebrytende løsninger på nye E-klasse. Blant annet blir det touch-sensitive knapper på rattet. 
Mercedes kommer med noen banebrytende løsninger på nye E-klasse. Blant annet blir det touch-sensitive knapper på rattet. 

Tidligere i vinter var Broom på besøk ved Mercedes-hovedkvarteret i Stuttgart, for å få en smakebit på den viktigste nye stjerne-modellen i 2016 – nemlig nye E-klasse.

Det er en bil som vi lenge har fått beskjed om kommer til å bli breddfull av ny teknologi og nyheter på utstyrssiden. Både på sikkerhet og komfort.

Det var ikke anledning til tradisjonell prøvekjøring under vår tur denne gangen, men vi fikk demonstrert hvordan det nye infotainmentsystemet skal fungere. Og det var en ganske oppsiktsvekkende opplevelse!

Her kommer Mercedes med noen nyheter som raskt kan gjøre andre løsninger gammeldagse, over natten.

Store skjermer

De største nyhetene innvendig, rent fysisk, er de to 12,3" store skjermene som nærmest fyller opp hele dashbordet. Vårt førsteinntrykk av denne løsningen, er veldig bra. Det ser delikat ut, og fungerer godt i praksis.

Midtkonsollen minner mye om den vi finner i C-klasse og GLC Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars
Midtkonsollen minner mye om den vi finner i C-klasse og GLC Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Skjermen foran rattet erstatter de vanlige instrumentene. Du kan få de tradisjonelle, analoge klokkene til speedometer og turteller om du vil, men vi tipper de fleste kundene på denne bilen bestiller med de store skjermene.

Rent visuelt gir de to integrerte skjermene et veldig ryddig og moderne preg på interiøret. Så kan en naturligvis diskutere hva som er best av stående skjerm, slik Tesla har valgt, og liggende, slik alle andre, inkludert Mercedes, bruker.

Les også: Blir nesten 100.000 kroner billigere med 4x4

En knapp for hver skjerm

Men det er to små knapper som virkelig utmerker seg. De er plassert på hver side på rattet. Skjønt, knapp er egentlig litt feil betegnelse. De kan riktignok trykkes på, men mest av alt er de et lite berøringsfelt. Slik som du har på smarttelefonen din.

Berøringsfeltet på venstre side av rattet gjelder for menysystemet i venstre skjerm, mens den andre gjelder for høyre skjerm. Logisk og greit.

Ved hjelp av disse berøringsflatene kan du navigere deg gjennom de ulike menysystemene, uten at du trenger å flytte hendene fra rattet. Det gjør også at du slipper unna med relativt få knapper på rattet, slik at du ikke mister oversikten.

Dette interiøret kommer til å sette standarden i klassen. E-klasse byr på flere smarte løsninger når det kommer til infotainmentsystemet.  Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars
Dette interiøret kommer til å sette standarden i klassen. E-klasse byr på flere smarte løsninger når det kommer til infotainmentsystemet.  Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Sveiper med fingeren

Under visningen i Stuttgart får vi grundig demonstrert hvordan menysystemet fungerer, og hvordan berøringsflatene utgjør hele utgangspunktet for systemet. Du sveiper opp/ned/til side for å navigere, og trykker for å bekrefte.

Noen små hangups er det, men vi får beskjed om at det skyldes at dette er såkalt pre-produksjonsmodeller. Alt skal ryddes opp 100 prosent, før bilen kommer på markedet.

Menyene i infotainmentsystemet blir også mer delikate og mer moderne enn det som brukes i dag.

Les også: 5 år gammel Mercedes - pris: 3,2 millioner!

Taxi-nyhet

En annen helt spesiell nyhet i nye E-klasse, er at den skal skreddersys til taxibruk. Den romslige og komfortable modellen er nemlig populær til den bruken i hele Europa.

Her skal Mercedes ha tatt høyde for det taxigutta trenger. Dermed slipper man en masse ekstrautstyr som må monteres i etterkant.

Offisielle bilder av nye E-klasse har nylig blitt sluppet, mens offisiell debut blir på bilutstillingen i Detroit, med lansering til våren.

Prisene på nykommeren er ennå ikke klare.

Les også: Er dette verdens villeste bil?