31. okt. 2022 18:34
En liten bonus
Vår egen juniorreporter Emerentze hilste på noen av de aller yngste besøkende på Oslo Motor Show. I videoen under kan du se hva de mente om bilmessa:
Vår egen juniorreporter Emerentze hilste på noen av de aller yngste besøkende på Oslo Motor Show. I videoen under kan du se hva de mente om bilmessa:
Oslo Motor Show er igjen en stor suksess! Nå er tallene klare: I helgen har 53.023 vært innom NOVA Spektrum – en økning på 12 prosent sammenlignet med fjoråret som også var et rekordår! Broom takker alle som har besøkt oss på stand, hilst på oss, deltatt i quiz og sett Broompraten LIVE.
Tre fantastiske dager på Oslo Motor Show er over. Vegard, Mats og Benny oppsummerer kjapt hvordan dag tre har vært. Nå er det bare å glede seg til neste år!
"Service og salg, dag og natt" står det på denne kranbilen som garantert har reddet MANGE biler i sin karriere.
Den ble levert til Finstads Autoco AS i Sandvika i desember 1931 og fikk da registreringsnummeret C 11111, det har den fortsatt.
Bilen har blitt restaurert flere ganger opp gjennom årene og avsluttet den aktive karrieren hos Bærum Bilberging. Bilen er et herlig stykke norsk bilhistorie.
Den er som en liten tidsmaskin, En Toyota Celica ST1600 fra 1972 står på klassikerstanden. Dette var en av de første bilene fra Japan med sportsbilpreg. Konkurrent til Ford Capri og Opel Manta fra samme tid og med velkjent Toyota-kvalitet.
Som så mange ganger før: Når det er begrenset antall biler, øker også prisene. Dette har blitt samlerobjekter. Rust tok livet av mange Celicaer, det har dette eksemplaret unngått.
Alex Rosén gikk rett fra Broompraten Live til å signere bok. Ikke hvilken som helst bok heller. Sammen med Roger Berntsen har han skrevet "Aksjeskolen" med undertittelen "Alt du trenger å vite om aksjer". Kanskje ikke heeelt det du hadde ventet fra denne mannen, men Alex er allsidig!
Våre venner i Volvo Car Club Norway har en helt spesiell konkurranse på standen sin: Nemlig hvor fort det er mulig å skifte regreim på motoren til en 940 Turbo.
Vår egen Benny måtte naturligvis stikke innom og se nærmere på det – og klarte med et nødskrik å unngå å bli med selv.
– Jeg har skiftet mange registerrreimer i min tid som bilmekaniker, men nå må jeg innrømme at jeg føler meg litt rusten på dette området. Og jeg hadde garantert ikke klart rekorden her, forteller Benny.
Den er nemlig i skrivende stund på 2 minutter og 40 sekunder!
– Det er helt rått. Dette er en jo en jobb som vanligvis tar to-tre timer. Men da helt uten stoppeklokke., Ja, kanskje noen kaffekopper innimellom også, smiler Benny.
– Når skiftet du din siste regreim?
– Hmmm... Det tror jeg må ha vært for rundt ti år siden. Og jeg husker at det var på en Volvo 240. Men jeg tror ikke jeg si så mye om hvor lang tid det tok!
Det er mange på Oslo Motor Show som viser fram såkalte stance-biler - som er senket til det ekstreme. Sjekk hjulene på denne! Her snakker vi klassisk BMW-cab, e46 fra 2002. I seg selv en bil som vekker oppsikt, gjett om den gjør det etter denne makeoveren!
Vi har vært innom klassikerhallen igjen, og falt pladask for denne. Mercedes 190 SL fra 1956. Dette var egentlig "folkeversjonen" av 300 SL, den berømte bilen med måkevingedørene.
190 SL ble veldig fort en suksess, ikke minst i USA. De fleste bilene fant veien dit, det var nå en gang mer penger blant folk i USA den gangen, enn i Europa.
Disse bilene har hatt en solid prisøkning de siste årene. Vi skal ikke kjempelangt tilbake i tid før du kunne få et pent eksemplar til 200.000 kroner. Det kan du bare glemme i dag!
Det er ikke bare inne i messehallene det er mye fint å se. Parkeringsplassen utenfor Nova Spektrum er også noe helt spesielt de dagene Oslo Motor Show pågår.
Veldig mange av de som kommer hit, kjører naturligvis bil. Og gjett om mange har biler som skiller seg ut! Nå har Vegard og Benny tatt seg en tur ut på parkeringsplassen. Her kan du se hva de fant der!
Har du tips, bilder eller video om saken?