TV 2 Play
Min konto

Siste nytt

8. des. 2023 15:21
Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarkedet i DNB, har en klar oppfordring til bankens kunder.

DNB ber 800.000 kunder ta grep: – Tror det er svindel

Foto: Magnus Nøkland/ TV 2

I løpet av våren 2024 vil DNBs kunder ikke lenger kunne bruke BankID på mobil. Fortsatt bruker 800.000 av bankens kunder tjenesten.

De oppfordrer nå bankkundene til å laste ned og ta i bruk BankID-appen. 

– Det er ingen grunn til å vente til siste frist, sier Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarkedet i DNB, til TV 2.

– Når du har lastet ned appen er det viktig at du logger deg inn nettbanken ved hjelp av appen, da er du sikker på at appen fungerer slik den skal, sier hun.

BankID-appen ble først lansert for noen bankkunder i 2020 og har siden 2022 fått stadig flere brukere. I november hadde 2 millioner lastet ned appen, ifølge en pressemelding fra BankID.

Men det er altså fortsatt mange som bruker gamle BankID på mobil. DNB forteller at deres brukere nå fortløpende får meldinger om at de må gå over til den nye appen. 

Slik ser meldingene DNB sender til kundene.
Foto: Skjermbilde

DNB sier likevel at de har møtt på en utfordring med meldingene.

– En del tenker at meldingen de får kan være svindel, sier Spiten.

– Det er kjempebra at folk leser meldinger fra store aktører som oss med kritiske blikk. Husk at vi i DNB aldri ber deg om å oppgi passordet ditt, hverken skriftlig, via lenker eller telefon.

Spiten oppfordrer de som er i tvil, til å ta kontakt med banken.

– For øyeblikket er det mange som har spørsmål til oss og ventetiden er lengre enn vanlig, sier hun.

Det vil fortsatt være mulig å bruke BankID med kodebrike.

02:16
NTB  & Vilde Roald
02:16
NTB  & Vilde Roald
02:06
01:21
NTB  & Vilde Roald
00:32
NTB  & Vilde Roald
I går 21:35
I går 19:28
I går 18:51
I går 18:44
NTB , Bae Nesset  & Nave
I går 18:30

Tips TV 2

Har du tips, bilder eller video om saken?