
Har avgjort Tine og Synnøves ostekonflikt
Synnøve Finden gikk seirende ut av den seneste og bitre ostestriden mellom dem og konkurrenten Tine.
Tine klagde Synnøve inn for Næringslivets Konkurranseutvalg, da de mener Synnøve Finden «systematisk og over tid» har kopiert Tines emballasjedesign, i strid med god forretningsskikk.
Tine mener dette fremstår som en bevisst strategi fra Synnøve, der konkurrenten forsøker å designe ostepakkene slik at de ser til forveksling like ut som Tines.
Dette er den siste av en rekke tvister mellom de to meieriprodusentene de siste årene.
Synnøve Finden benekter hardnakket at de har kopiert noe som helst. Derimot mener de at de følger vanlige bransjestandarder – der forbrukeren forbinder ulike farger med ulike egenskaper og smaker.
De kaller Tines klage for «sjikanøs», og mener meierigiganten forsøker å undergrave en liten aktør i et marked med svak konkurranse.
Tine vant ikke frem med klagen sin. Næringslivets Konkurranseutvalg endte med å frikjenne Synnøve i spørsmålet om reglene om etterligning i markedsføringsloven § 30.
Det var Dagligvarehandelen.no som først omtalte utvalgets avgjørelse.
Utvalget trekker frem at Tines design på ostepakkene er såpass simple at de har begrenset vern mot etterligning. I tillegg må Tine da, ifølge utvalget, regne med risikoen for at konkurrentenes tilsvarende enkle design ligner på deres egne.
Tine klaget også Synnøve inn for handlinger i strid med god forretningsskikk etter markedsføringsloven § 25, noe Synnøve også nekter for. Denne klagen ble ikke behandlet av utvalget.