Telenor har løst mobilproblemer
Flere av Telenors kunder opplevde torsdag ettermiddag problemer med samtaler på mobil, skrev teleselskapet på Facebook.
– Noen av våre kunder opplever sporadiske problemer med samtaler på mobil. Det jobbes med å løse situasjonen. Vi beklager til de som er berørt, skrev Telenor.
Telenor sa til TV 2 at det kun var tale på mobil som ble rammet. Problemene begynte å dukke opp like etter klokken 12 torsdag.
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, opplyser til TV 2 at de tekniske problemene ble løst klokken 12.35.
– Vi har satt inn ytterligere tiltak for å sikre at tjenestene skal være stabile fremover, og for å finne ut av hva som forårsaket feilen, sier Amundsen.
Ifølge kommunikasjonssjef Anders Krokan skyldes feilen ikke noe eksternt.
– Jeg ønsker ikke å utdype dette på nåværende tidspunkt, sier Krokan.
Statsforvalteren i Vestland skriver i en pressemelding at de er varslet av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) om problemene. Feilen gjelder hele landet.
De skriver at det er samtaler på 4G og 5G-nettene som blir brutt eller ikke koblet opp.
Nkom sier til VG at også beredskapsetatene er varslet. Det inkluderer DSB, NVE, kommunal- og distriktsdepartementet, justis- og beredskapsdepartementet og samferdselsdepartementet.