DIREKTE
Dyrere mat

Dyrere mat

Foto: Ingvild Gjerdsjø / TV 2
1. februar 09:35

Har du sett store prishopp? Tips oss.

Send oss dine tips på tips@tv2.no.

1. februar 11:04

Havredrikk ble over 7 kroner dyrere

TV 2 har sjekket hvor mye prisen har endret seg på enkelte varer siden i går.

Rema 1000 har blant annet økt prisen på Oatly havredrikk. Prisen på denne varen gikk fra 19,90 til kroner til 27,60 kroner. Det er en økning på 7,70 kroner.

På Coop Extra har den samme varen økt fra 19,90 kroner til 25,90 kroner.

Kiwi har ikke endret prisen på varen. Her er koster den fortsatt 23,30 kroner.

Foto: ANDREW KELLY
1. februar 10:59

Knekkebrød opp nesten 3 kroner

Foto: Ingvild Gjerdsjø / TV 2

TV 2 har sjekket hvor mye prisen har endret seg på enkelte varer siden i går.

Rema 1000 har blant annet økt prisen på Wasa knekkebrød av havre. Prisen på denne varen gikk fra 23,30 kroner til 26,20 kroner. Det er en økning på 2,90 kroner.

På Coop Extra har den samme varen økt fra 23,30 kroner til 26,30 kroner.

Kiwi har ikke endret prisen på varen. Her er koster den fortsatt 23,30 kroner.

1. februar 09:47

Lettmelk steg med 2,50 kroner

Foto: Mathias Kleiveland / TV 2

TV 2 har sjekket hvor mye prisen har endret seg på enkelte varer siden forrige uke.

På Kiwi Bjørvika i Oslo har Tine lettmelk (1 liter) steget fra 17,40 kroner til 19,90 kroner. Det er en økning på 2,50 kroner.

1. februar 09:35

Har du sett store prishopp? Tips oss.

Send oss dine tips på tips@tv2.no.

1. februar 09:32

Brokkoli steg med 11 kroner 

TV 2 har sjekket hvor mye prisen har endret seg på enkelte varer siden forrige uke.

På Kiwi Bjørvika i Oslo har brokkoli steget fra 8,90 kroner til 19,90 kroner. Det er en økning på 11 kroner. Årsaken til prisen forrige uke skyldes en kampanje.

1. februar 09:17

Forbrukerøkonomen sjekket hvilke matvarer som økte mest

1. februar 09:14
Flere nordmenn tror dagligvarekjedene øker prisene mer enn det de trenger for å dekke økte kostnader. Foto: Terje Pedersen / NTB

Nordmenn tror dagligvarekjedene øker prisene mer enn nødvendig

Tre av fire (74 prosent) tror matvarekjedene har økt prisene mer enn de trenger for å dekke de økte kostnadene, ifølge en undersøkelse.

– Dette kan tyde på at en del nordmenn har litt lav tillit til matvarekjedene. Det har vært diskutert mye at prisene øker, mens produktene blir mindre. Språkrådet kåret jo krympflasjon til årets ord i 2022. I tillegg har priser på en del enkeltvarer økt svært mye, som kan gjøre det krevende for forbrukerne å orientere seg, sier Tove Botnen, som er ansvarlig for Opinions samfunnsmonitor.

69 prosent svarer at de bruker mer penger på mat i dag sammenlignet med for ett år siden, mens 22 prosent bruker like mye, og 9 prosent bruker mindre.

52 prosent handler færre eller rimeligere varer enn de har pleid å gjøre, på grunn av økte matpriser. Dette gjelder flere kvinner (57 prosent) enn menn (47 prosent).

Det er også noen ulikheter ut fra hvor i landet man bor. I Nord-Norge oppgir 66 prosent at de tror matvarekjedene har økt prisene mer enn kostnadene, mens på Vestlandet gjelder dette 80 prosent.

Undersøkelsen ble gjennomført 23.–29. januar og besto av telefonintervjuer med 1.003 personer.

(©NTB)

Tips TV 2

Har du tips, bilder eller video om saken?