
Tesla gikk lengst
Nå er det offisielt: Tesla Model S gikk lengst av alle bilene i dagens test. Men Model X Plaid med vår egen Vegard bak rattet var ikke så langt bak.
Nå er det offisielt: Tesla Model S gikk lengst av alle bilene i dagens test. Men Model X Plaid med vår egen Vegard bak rattet var ikke så langt bak.
Vi manglet nesten nøyaktig ti mil på å klare offisiell WLTP-rekkevidde. Siste del av turen gikk i skilpaddemodus. Først oransj - så rødt. Få med deg artikkel og video her:
Kollega Mats har sendt over denne videoen fra da det for alvor begynte å butte imot for ID.Buzz. Varsellampene blinker og det begynner å bli kaldere i bilen. Men helt tid for å gi seg ennå er det ikke!
Broom-Benny og Jac kom 322,6 kilometer. Så var det stopp etter innspurt i skilpaddemodus. Nå er både batteripakke og 12 volts-batteri tomt. Vi har slått av en prat med Benny, klikk her for å lese saken:
Hvor tror du denne bergingsbilen skal? Jo, den skal ut for å hente inn en av de første bilene som har gått strømtom. Nå får vi nemlig rapporter om at flere biler har stoppet. Hvem som var først, er ikke offisielt. Men vi TROR ikke det var ID.Buzz med vår mann bak rattet, selv om vi ikke kan garantere det...
Skulle vi gjettet før testen startet hvilken bil som ville bruke mest strøm – ja, da var nok oddsen høy for Hongqi E-HS9. Den digre SUV-en fra Kina kom ikke veldig bra ut av sommer-testen til Motor og NAF. Dermed er det heller ikke overraskende at den bruker mye strøm på vinteren.
Etter 250 kilometer er fasiten et snittforbruk på 28,8 kWt/100 kilometer. Det er betydelig over WLTP-tallet som er på 22 kWt. Med det er også E-HS9 bilen som bruker mest strøm av alle, foran Voyah Free og VW ID.Buzz, begge på 24,5.
Her kan du se alle tidligere testresultater fra motor.no.
Broom-Benny og Jac har kommet til stoppet på Vinstra. Men kommer de veldig mye lenger? Det er ting som tyder på at de nok ikke gjør det.
Det begynner virkelig å tilspisse seg i testen nå. Vi venter på at NAF og Motor skal oppdatere etter at alle bilene har rullet 300 kilometer. Slik ser oversikten etter 250 kilometer ut:
Vår mann i ID.Buzz har akkurat fått et varsel han ikke har gledet seg til. Nå er det 120 kilometer rekkevidde igjen og det ligger an til en plassering blant bilene som går kortest i testen. Ikke overraskende, men det startet veldig bra...
Vi har en liten internduell blant Brooms sjåfører: Det vil si Mats som kjører ID.Buzz og Benny som kjører Jac. Disse har nemlig relativt lik offisiell rekkevidde.
Buzzen skal klare 408 kilometer, Jac 433. Etter 200 kilometer ser vi imidlertid større differanse i gjenstående rekkevidde. Benny har da 175 kilometer igjen, etter bilens rekkeviddemåler, mens Mats har 130 kilometer. Og akkurat nå ligger Benny hårfint bak Mats i løypa. Se video under:
Det er stor forskjell på gjenværende rekkevidde når alle biler nå har passert 20 mil.
Vi begynner å få et godt bilde av hvem som kommer lengst, og her er det faktisk noen overraskelser.
Topp 5 ser slik ut:
Tesla Model S Standard Range - 364 kilometer
Tesla Model X Plaid: - 298 kilometer
Nio ET7 - 293 kilometer
Mercedes EQE 300 - 287 kilometer
BYD Han - 287 kilometer
Både Nio og BYD overpresterer her, med snittforbruk under det offisielle WLTP-tallet. Det samme gjør Tesla, mens Mercedes EQE ligger en god del over.
Hele tabellen med resultater underveis finner du på Motor.no - her:
Har du tips, bilder eller video om saken?